18 listopada w Zachęcie otwarta została monograficzna wystawa Krzysztofa Wodiczki pt. „Pomnikoterapia”. Prezentowane są na niej
Instrumenty oraz filmy z zapisami projekcji architektonicznych artysty. Wystawę poprzedziła projekcja wideo, którą Krzysztof Wodiczko zaprezentował na fasadzie budynku galerii 14 listopada.
Tytuł wystawy „Pomnikoterapia” został zaproponowany przez samego artystę: „Ludzie w szoku, w traumie zastygają w bezruchu, kamienieją jak posągi czy pomniki, zaś monumenty i budowle stają się nieraz niemymi i nieruchomymi świadkami wydarzeń w przestrzeni publicznej. Zarówno ci ludzie, jak i monumenty i demokratyczna przestrzeń publiczna, zdają się ciągle potrzebować tego samego: re-animacji. Powtórnego ożywienia”.
Prace Wodiczki korespondują z architekturą, przestrzenią. Instrument
osobisty, którego użytkownikiem był sam artysta (pokaz posługiwania się nim odbył się w 1969 roku w okolicach tunelu warszawskiej trasy W-Z), był „publicznym pomnikiem prywatnego człowieka w monumentalnej przestrzeni publicznej”.
Instrument osobisty, specjalnie na obecną wystawę w Zachęcie wypożyczony z Muzeum Sztuki w Łodzi, został ożywiony i powtórnie użyty (film z tej akcji towarzyszy obiektowi). Późniejsze
Instrumenty ksenologiczne – Laska tułacza, Rzecznik, Egida,
Rozbroja, to urządzenia dla imigrantów, obcokrajowców, tych, którzy przeżyli szok, tragedię, przez te instrumenty opowiadają na forum publicznym swoją historię. „Tak uzbrojony człowiek staje się rodzajem pomnika i daje przed innymi swe świadectwo”.
Na wystawie prezentowana jest filmowa dokumentacja z różnych projekcji Wodiczki. Tłem tych projekcji, ich ekranem są zabytki architektoniczne i rzeźbiarskie, które artysta ożywia poprzez wyświetlanie na nich opowieści ludzi. Opowiadają oni o swoich przeżyciach, traumach związanych z życiem w tym konkretnym miejscu. Prezentowane są filmy z projekcji w Krakowie, Bostonie, Hiroszimie, Tijuanie i St.
Louis oraz dokumentacja powstała w trakcie realizacji tych
projektów.
Z okazji wystawy Krzysztof Wodiczko przygotował projekcję na fasadzie Zachęty, która odbyła się 14 listopada 2005r. Na dwóch pilastrach po bokach głównego wejścia (od strony placu
Małachowskiego) wyświetlane były postaci kobiet, które pełniły role kariatyd. W projekcji wideo przemówiły kariatydy, które zmuszone do podpierania w nieskończoność stropu pozbawione są możliwości mówienia. Ożywione przez artystę rozmawiały ze sobą i mówiły do widzów. O sobie, o swoich problemach, lękach, przemocy, przestępczości, alkoholizmie. Była to pierwsza projekcja Wodiczki, która miała charakter dialogu.
22 minutową projekcję oglądać można było w godzinach od 18 do 22. Film dokumentujący to wydarzenie będzie pokazywany w ramach wystawy „Pomnikoterapia” w Zachęcie od początku grudnia.
Wystawie towarzyszy książka pod redakcją Andrzeja Turowskiego. Publikacja dotyczy całej twórczości Krzysztofa Wodiczki. Reasumuje zagadnienia zajmujące artystę: demokrację, przestrzeń publiczną, architekturę, psychologię oraz interwencje Krzysztofa Wodiczki dotykające tych kwestii.
____________________________
Nota biograficzna:
Krzysztof Wodiczko – ur. 1943 w Warszawie. Studiował na ASP w
Warszawie, dyplom na Wydziale Projektowania Przemysłowego w 1968 roku.
Mieszka i pracuje w Nowym Jorku, tworzy obiekty i dzieła multimedialne.
Od lat 70. realizuje prace nurtu sztuki publicznej. Zrealizowane w
latach 70. i 80. obiekty zostały skonstruowane z myślą o bezdomnych i
emigrantach. Do najsłynniejszych należą: Pojazd dla bezdomnych
(1988-89), Laska tułacza (1992). W latach 1980 - 2005 zrealizował
ponad 70 projekcji publicznych (rzutowanie obrazów na obiekty
architektoniczne, czemu towarzyszą różne efekty dodatkowe) o treściach
społecznych, utrzymanych w tonie oskarżycielsko-interwencyjnym.
Wystawa czynna do 22 stycznia 2006
________________________________
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl
Twórca instalacji i performances. Jeden z najbardziej znanych na świecie polskich artystów. Studiował w ASP w Warszawie. Od 1977r. wykładał na kilku uczelniach artystycznych w USA (Boston, Nowy Jork). Zrealizował ponad 60 projekcji publicznych (rzutowanie obrazów na obiekty architektoniczne, czemu towarzyszą różne efekty dodatkowe) o treściach społecznych, utrzymanych w tonie oskarżycielsko-interwencyjnym. Tworzy też rozmaite "utopijne" pojazdy, stanowiące schronienie człowieka (bezdomnego imigranta). Ważniejsze projekcje m.in.: na Kolumnie Nelsona w Londynie (1985), na wieży Ratuszowej w Krakowie (1996).
Inne wydarzenia Galerii
10 - 10 czerwca
Ale wtopa, czyli o odwadze...
Żyjemy w czasach, w których większość używanych przez…
16 maja
Spojrzenia 2019 - Nagroda...
Spojrzenia to najważniejszy w Polsce konkurs…
30 marca - 23 czerwca
Wystawa "Polska" na eksport
„Polska” na eksport prezentuje niemal 300…
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl