Krzysztof Wodiczko - Bunkier Sztuki w Krakowie




W krakowskim Bunkrze Sztuki trwa pierwsza prezentacja dokumentacji wszystkich projekcji wideo zrealizowanych przez Krzysztofa Wodiczkę w ciągu ostatnich ośmiu lat w przestrzeni publicznej Krakowa, Bostonu, Hiroszimy, Tijuany i St. Louis.

Projekt publiczny wykorzystujący jako podstawowe medium wielkoformatowe projekcje wideo rozpoczął się w 1996 r. w Krakowie. Dokumentacja jaka wtedy powstała ukazywała współczesne realia, tak „miejskie” jak i społeczne: bezdomność, narkomanię, AIDS, prawa mniejszości, kobiet, ochronę środowiska i zabytków, przestępczość wśród nieletnich, problemy mniejszości seksualnych, ofiar przemocy w rodzinie. Ukryci „bohaterowie” tych opowieści dzielili się z artystą swymi emocjami, czasem nie do końca potrafiąc je wypowiedzieć. Wodiczko uznał, że najlepszą przestrzenią publiczną na pokaz dokumentu w Krakowie będzie Wieża Ratuszowa na Rynku. Tak więc w sierpniu każdej nocy wieża "powtarzała" czterokrotnie dokument. Publiką byli przypadkowi odbiorcy, czasem przechodzący obojętnie, czasem przystający, by wysłuchać i zobaczyć całość.

Do roku 2005 artysta zrealizował jeszcze cztery projekcje: w Bostonie, Hiroszimie, Tijuanie i St. Louis. W każdej z nich podejmował najbardziej newralgiczny dla danej społeczności problem. Na ekrany projekcji przeznaczył budynki stojące w centrach miast.
Każdy z projektów realizowany był jednak indywidualnie.

W Bostonie obraz wideo rzucany był na pomnik Bunkier Hill Monument wzniesiony w 1842 r. dla upamiętnienia jednej z pierwszych dużych bitew Amerykańskiej Rewolucji. Projekcja opierała się na wystąpieniu jednej z matek, której syn zginął w przypadkowej strzelaninie.
W St. Louis projekcja wcześniej zarejestrowanych wypowiedzi przeplatała się z wystąpieniami na żywo rodzin zamordowanych mieszkańców miasta oraz dialogiem pomiędzy publicznością a matką jednego z zamordowanych mężczyzn.
Projekcję w Hiroszimie kończył symboliczny akt wylewania wody z czary do rzeki, która odbijała obraz rzutowany na Kopułę Bomby Atomowej upamiętniającej ofiary wybuchu nuklearnego.
W Tijuanie wykorzystano El Centro Cultural.
Pokazowi w Bunkrze Sztuki towarzyszą filmy opowiadające o poszczególnych etapach produkcji każdej z projekcji. 

fot.: Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Hiroszima 1999 – widok ogólny, © K. Wodiczko, dzięki uprzejmości Galerie Lelong NY
 

 Wybrane prace:
   
    

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Kraków 1996 – widok ogólny, © K. Wodiczko, dzięki uprzejmości Galerie Lelong NY

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Kraków 1996 – detal, © K. Wodiczko, mat. arch. Bunkier Sztuki

    
    

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Kraków 1996 – detal, © K. Wodiczko, mat. arch. Bunkier Sztuki

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Kraków 1996 – detal, © K. Wodiczko, mat. arch. Bunkier Sztuki

   
   
 

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Boston 1998 – widok na Bunkier Hill Monument, który posłużył za ekran projekcji, © K. Wodiczko, mat. arch. Bunkier Sztuki

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Boston 1998 – widok ogólny, © K. Wodiczko, dzięki uprzejmości Galerie Lelong NY

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Boston 1998 – detal, 
© K. Wodiczko, dzięki uprzejmości Galerie Lelong NY

      
      

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Hiroszima 1999 – detal, © K. Wodiczko, mat. arch. Bunkier Sztuki

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Hiroszima 1999 – kulisy projekcji, © K. Wodiczko, mat. arch. Bunkier Sztuki

 
 

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Tijuana 2001 – widok ogólny, © K. Wodiczko, mat. arch. Bunkier Sztuki

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Tijuana 2001 – widok ogólny, © K. Wodiczko, mat. arch. Bunkier Sztuki

 
 

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Tijuana 2001 – widok ogólny, © K. Wodiczko, mat. arch. Bunkier Sztuki

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Tijuana 2001 – detal, © K. Wodiczko, dzięki uprzejmości Galerie Lelong NY

 
 

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Tijuana 2001 – projekt sprzętu wykorzystanego podczas projekcji, © K. Wodiczko, dzięki uprzejmości Galerie Lelong NY

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, Tijuana 2001 – projekt sprzętu wykorzystanego podczas projekcji, © K. Wodiczko, dzięki uprzejmości Galerie Lelong NY

 
 

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, St. Louis 2004 – widok ogólny, © K. Wodiczko, dzięki uprzejmości Galerie Lelong NY

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, St. Louis 2004 – widok ogólny, © K. Wodiczko, dzięki uprzejmości Galerie Lelong NY

 
 

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, St. Louis 2004 – kulisy projekcji, © K. Wodiczko, dzięki uprzejmości Galerie Lelong NY

Krzysztof Wodiczko, Projekcja publiczna, St. Louis 2004 – detal, © K. Wodiczko, mat. arch. Bunkier Sztuki

 

 

 
  
 Nota biograficzna: 

        
Krzysztof Wodiczko – ur. 1943 w Warszawie. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku, tworzy obiekty i dzieła multimedialne. Od lat 70. realizuje prace nurtu sztuki publicznej. Zrealizowane w latach 70. i 80. obiekty zostały skonstruowane z myślą o bezdomnych i emigrantach. Do najsłynniejszych należą: Pojazd dla bezdomnych (1988-89), Laska tułacza (1992). Artysta wybiera miasta i obiekty architektoniczne dla swoich projekcji, starając się zgłębić najbardziej palące problemy danej społeczności. Poruszana przez niego tematyka zawsze wynika z lokalnej sytuacji, z łatwością można dostrzec jednak ich uniwersalny wymiar.


Wystawa czynna do 11 grudnia 2005
________________________________
Tekst: Jolanta Gumula
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót