W olkuskiej galerii BWA zakończyła się parę dni temu wystawa rzeźb krakowskiej artystki Barbary Zambrzyckiej-Śliwy. Dla chcących je obejrzeć, nic straconego. Prace obecnie wystawiany są we Frankfurcie, 5 listopada natomiast trafią do Zakopanego. No a poza tym – zostaje jeszcze Kraków, gdzie niektóre z nich można oglądać w galerii Space,
bądź umówienie się indywidualnie z artystką.
Obecna ekspozycja w tej ilości i „składzie” prezentowana jest po raz pierwszy. Na wystawę składają się bowiem trzy cykle: Kapliczki polskie, Autostrady i Krechy ziemi.
Patrząc na nie, mogą się niektórzy zastanawiać co jest, a co nie jest rzeźbą, podobnie jak co jest, a co nie jest sztuką.
Większość z nich powstała wykorzystując pnie drzew, w mniej lub bardziej surowym stanie. Jedynym narzędziem artystki jest piła, która – jak twierdzi – w momencie tworzenia staje się przedłużeniem jej ręki.
Dwa cykle: Kapliczki i Krechy wydają się bardzo oszczędne w wyrazie. Nie od dziś jednak wiadomo, że właśnie w prostocie i oszczędności tkwi siła. Może dlatego największe było nimi zainteresowanie oglądających. Jak kiedyś pisała o Kapliczkach Tamara Ksiażek, mają zadziwiającą zdolność kierowania naszej uwagi ku szczególnej ciszy i głębi. Światło, które załamuje się i przeciska przez bryłę sprawia, że przestrzeń zamknięta w ich pustych wnętrzach staje się zmysłowo namacalna, sygnalizuje coś, co jest poza nią. Coś, co może być niezmienne i trwałe, do czego odnosimy całe nasze życie, w co wierzymy. Kapliczki choć nieruchome, nie są martwe. Żyją własnym życiem, gdy na prośbę artystki oglądający umieszczają w nich karteczki z własnymi życzeniami.
Ciekawy dla oglądającego jest sposób prezentowania rzeźb. Aby je dokładnie obejrzeć, należy wejść pomiędzy nie, stając się jednocześnie jedną z nich. Takie utożsamienie wpływa na pewno na głębszy odbiór, jest też coraz częściej stosowane przez współcześnie działających artystów. Istotnym podłożem rzeźby jest przestrzeń i operowanie tą przestrzenią,
organizowanie rytmu, proporcji, harmonia formy, związanie z przestrzenią – napisano w katalogu wystawy.
Na pozór bardziej „nowoczesne” jest cykl Autostrad. Mnóstwo kolorowych samochodzików rysuje się kolorowymi punktami na osmołowanych pniach. Gdzieś pomiędzy nimi krzyczy pstrokatymi barwami wózek dziecięcy. Ta nowoczesność nie jest jednoznaczna. Zambrzycka-Śliwa sięga do tradycji. Jej rzeźby mają korzenie w religijności, poszukiwaniu wiary, zabobonach, cywilizacyjnych lękach, Wpływ na ich formę miały też podróże artystki na Daleki Wschód.
Można się zastanawiać w jakim dalej kierunku pójdzie artystka. Czy zmieni się lapidarność języka i monumentalizacja formy?
A jeśli tak, to jak.
Wybrane prace:
Nota biograficzna:
Barbara Zambrzycka–Śliwa; ur. 1950. Dyplom krakowskiej ASP w Pracowni Rzeźby Mariana Koniecznego otrzymała w 1974. Uczęszczała do Pracowni Malarstwa prof. Jonasza Sterna. Obecnie wykłada w Instytucie Wychowania Plastycznego Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Zajmuje się rysunkiem, rzeźbą oraz technikami interdyscyplinarnymi. Pracuje i mieszka w Krakowie.
Urodziła się w 1950 r. Ukończyła Państwowe Liceum Technik Plastycznych w Gdyni Orłowie w 1969 r. Studia rozpoczęła w PWSSP w Gdańsku w pracowni prof. Alfreda Wiśniewskiego, kontynuowała naukę w krakowskiej ASP w Pracowni Rzeźby prof. Mariana Koniecznego - dyplom w 1974 r. Studiowała też malarstwo w pracowni prof. Jonasza Sterna. Przez wiele lat była wykładowcą w Instytucie Sztuki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, a obecnie jest wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Zajmuje się rysunkiem, rzeźbą i technikami interdyscyplinarnymi. Artystka tworzy rzeźby w kamieniu, ostatnio także w drewnie, tworząc cykle. Pierwszy cykl - Homo Petra rozpoczęła w 1976 r., od 1983 r realizuje cykl „Stawanie się”, w 1985 r rozpoczyna cykl „Labirynt świata - raj serca”. Cykle te kontynuowane są przez następne lata. W ostatnim cyklu artystka skłania się w stronę abstrakcyjnego przedstawiania. W 1999 r artystka ukończyła - po 10 latach pracy - kompozycję Land Raster, zmonumentalizowaną formę rzeźbiarską. Wzięła udział w dziesiątkach wystaw w kraju i za granicą, miała ponad 20 wystaw indywidualnych. Jej prace znajdują się w zbiorach muzealnych, m. in.: British Museum, Muzeum Narodowe w Krakowie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Rzeźby w Tallinie, galeriach: Galeria Królewska w Madrycie, Galeria rzeźby ZAR w Warszawie, w miejscach użyteczności publicznej, parkach, urzędach państwowych, oraz w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.
Inne wydarzenia Galerii
30 marca - 24 kwietnia
Adrian Spuła - ŁEM - Ukryta...
30 września - 01 października
Krechy Ziemi – rzeźby...
Ciekawy dla oglądającego jest sposób prezentowania rzeźb. Aby…
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl