Jolata Caban - Kura domowa
Wernisaż: 2009-01-07 18:00:00
W Galerii Promocyjnej Jolanta Caban gości już po raz drugi. Wchodząc do galerii od razu można wyczuć zapach farby olejnej. Wszystkie prace prezentowane na wystawie wykonane są w tej technice.
Bardzo charakterystyczna dla malarstwa Jolanty Caban jest zabawa fakturą. Operuje szpachlą, kładąc grubą warstwę farby, miejscami wydrapuje farbę lub wykorzystuje urok podmalówki. Artystka pokazała na wystawie obrazy o różnej tematyce. Można doszukać się kwiatów w wazonie, telefonów, maszyn do pisania, a nawet torebek i stanika...Z obiektu, jakim jest telefon stacjonarny, stworzyła cykl. Umieściła obok siebie kilka telefonów, a na ich tarczach poprzyklejała literki. Tego typu kolaż tworzy swoistego rodzaju szyfr, ponieważ odpowiednio odczytane litery układają się w słowa, są przekazem dla widza. Martwa natura z torebkami i telefonem jest zaakcentowana mocnym kolorem. Artystka oscyluje między bielami, szarościami chropowato kładzionymi na podmalówkę a intensywnym oranżem i żółcią. Obrazy sprawiają wrażenie bardzo "mięsistych", wręcz organicznych obiektów. Dzieje się tak ponieważ Caban nakłada na płótno kilka warstw farby. Ona w tych warstwach wręcz rzeźbi, tworzy w ten sposób jakby relief.
Artystka pokusiła się także o stworzenie bardzo ciekawego obrazu z postacią ludzką. Jest on umieszczony na wprost wejścia drugiego pomieszczenia galerii. Wita nas odwrócona kobieta w wannie. Obraz jest utrzymany w bielach, beżach, delikatnej wanilii. Kompozycja zaakcentowana jest czarnymi "nogami" wanny, które w rozbieleniu gubią swą kontrastowość, stając się miękkie, jak cały kadr malarski. Kobieta siedząca w wielkiej wannie czyta gazetę lub książkę. W tym momencie artystka wykorzystała motyw kolażu po raz kolejny. Nieregularny, jakby od niechcenia wyrwany kawałek prasy, przyklejony do farby, wyrywa widza z oparów gorącej wody kąpiącej się kobiety. Caban często wykorzystuje litery w swoich obrazach, np. w "Maszynie do pisania", w cyklu telefonów.
Malarstwo, które uprawia Jolanta Caban, pokazuje dobrze opanowaną technikę olejną i możliwość wykorzystania szpachli, która daje grubą fakturę. Obrazy żyją, wyrywają się z płótna. Ta trójwymiarowość obrazów sprawia, ze są bardzo rzeźbiarskie. Zamiłowanie do elementów graficznych można przypisać wykształceniu artystki, ponieważ Jolanta Caban jest między innymi grafikiem.
Powrót
Bardzo charakterystyczna dla malarstwa Jolanty Caban jest zabawa fakturą. Operuje szpachlą, kładąc grubą warstwę farby, miejscami wydrapuje farbę lub wykorzystuje urok podmalówki. Artystka pokazała na wystawie obrazy o różnej tematyce. Można doszukać się kwiatów w wazonie, telefonów, maszyn do pisania, a nawet torebek i stanika...Z obiektu, jakim jest telefon stacjonarny, stworzyła cykl. Umieściła obok siebie kilka telefonów, a na ich tarczach poprzyklejała literki. Tego typu kolaż tworzy swoistego rodzaju szyfr, ponieważ odpowiednio odczytane litery układają się w słowa, są przekazem dla widza. Martwa natura z torebkami i telefonem jest zaakcentowana mocnym kolorem. Artystka oscyluje między bielami, szarościami chropowato kładzionymi na podmalówkę a intensywnym oranżem i żółcią. Obrazy sprawiają wrażenie bardzo "mięsistych", wręcz organicznych obiektów. Dzieje się tak ponieważ Caban nakłada na płótno kilka warstw farby. Ona w tych warstwach wręcz rzeźbi, tworzy w ten sposób jakby relief.
Artystka pokusiła się także o stworzenie bardzo ciekawego obrazu z postacią ludzką. Jest on umieszczony na wprost wejścia drugiego pomieszczenia galerii. Wita nas odwrócona kobieta w wannie. Obraz jest utrzymany w bielach, beżach, delikatnej wanilii. Kompozycja zaakcentowana jest czarnymi "nogami" wanny, które w rozbieleniu gubią swą kontrastowość, stając się miękkie, jak cały kadr malarski. Kobieta siedząca w wielkiej wannie czyta gazetę lub książkę. W tym momencie artystka wykorzystała motyw kolażu po raz kolejny. Nieregularny, jakby od niechcenia wyrwany kawałek prasy, przyklejony do farby, wyrywa widza z oparów gorącej wody kąpiącej się kobiety. Caban często wykorzystuje litery w swoich obrazach, np. w "Maszynie do pisania", w cyklu telefonów.
Malarstwo, które uprawia Jolanta Caban, pokazuje dobrze opanowaną technikę olejną i możliwość wykorzystania szpachli, która daje grubą fakturę. Obrazy żyją, wyrywają się z płótna. Ta trójwymiarowość obrazów sprawia, ze są bardzo rzeźbiarskie. Zamiłowanie do elementów graficznych można przypisać wykształceniu artystki, ponieważ Jolanta Caban jest między innymi grafikiem.
Powrót