Joanna Chudy - Śląski Ulisses
Galeria FF prezentuje projekt Joanny Chudy Śląski Ulisses, który jest fotograficzną wędrówką po ulicach współczesnego Śląska, które w swym bogactwie, różnorodności i kontrastowości kryje obrazy niczym z powieści Jamesa Joyce’a z 1922 roku, której akcja toczy się na ulicach Dublina.
Sposób, w jaki Joyce napisał Ulissesa stał się kanwą i inspiracją do sfotografowania Śląska. Projekt ma na celu zredukowanie obrazu fotograficznego do normalnej codzienności, gdzie życie toczy się od poranka do późnej nocy i jest miniaturą ludzkiego bytu. Zmienność wątków na zasadzie swobodnie przepływających skojarzeń, imitujących bieg myśli głównego bohatera powieści Joyce’a, to swoisty rodzaj wewnętrznego monologu, który tu będzie miał miejsce kluczowe. Forma projektu zawiera się w osiemnastu fotograficznych poliptykach, nawiązując tym samym do założeń powieści.
Projekt fotograficzny realizowany był na terenie Górnego Śląska ze szczególnym uwzględnieniem osiedli górniczych, które to w krajobrazie Śląska zaczynają być już rzadkością. Obszar podróży obejmował tereny zachodnie województwa takie jak Gliwice, Rybnik i Racibórz aż po północno-wschodnią część województwa: Tarnowskie Góry, Piekary Śląskie.
Założeniem projektu było wykonanie fotografii w tradycyjnej czarno-białej technice, przy użyciu średnioformatowego aparatu fotograficznego, a także fotokastu wzbogaconego ścieżką dźwiękową.
Projekt fotograficzny Śląski Ulisses zrywa i łamie z dotychczasowymi konwencjami fotograficznymi przedstawiania Śląska. Nie mieści się w ramach fotografii dokumentalnej czy reportażowej, tak powszechnej w dzisiejszych czasach, ale wychodzi poza tradycyjna formę na rzecz obrazu impresyjnego, wrażeniowego połączonego i uzupełnionego tekstem.
Historia Śląska została opowiedziana codziennymi, prostymi obrazami i kontrastuje z przewidzianą impresjonistyczną formą fotografii.
Powrót
Sposób, w jaki Joyce napisał Ulissesa stał się kanwą i inspiracją do sfotografowania Śląska. Projekt ma na celu zredukowanie obrazu fotograficznego do normalnej codzienności, gdzie życie toczy się od poranka do późnej nocy i jest miniaturą ludzkiego bytu. Zmienność wątków na zasadzie swobodnie przepływających skojarzeń, imitujących bieg myśli głównego bohatera powieści Joyce’a, to swoisty rodzaj wewnętrznego monologu, który tu będzie miał miejsce kluczowe. Forma projektu zawiera się w osiemnastu fotograficznych poliptykach, nawiązując tym samym do założeń powieści.
Projekt fotograficzny realizowany był na terenie Górnego Śląska ze szczególnym uwzględnieniem osiedli górniczych, które to w krajobrazie Śląska zaczynają być już rzadkością. Obszar podróży obejmował tereny zachodnie województwa takie jak Gliwice, Rybnik i Racibórz aż po północno-wschodnią część województwa: Tarnowskie Góry, Piekary Śląskie.
Założeniem projektu było wykonanie fotografii w tradycyjnej czarno-białej technice, przy użyciu średnioformatowego aparatu fotograficznego, a także fotokastu wzbogaconego ścieżką dźwiękową.
Projekt fotograficzny Śląski Ulisses zrywa i łamie z dotychczasowymi konwencjami fotograficznymi przedstawiania Śląska. Nie mieści się w ramach fotografii dokumentalnej czy reportażowej, tak powszechnej w dzisiejszych czasach, ale wychodzi poza tradycyjna formę na rzecz obrazu impresyjnego, wrażeniowego połączonego i uzupełnionego tekstem.
Historia Śląska została opowiedziana codziennymi, prostymi obrazami i kontrastuje z przewidzianą impresjonistyczną formą fotografii.
Powrót