Jerzy Kujawski - wystawa malarstwa w Galerii Fizek




Wystawę prac Jerzego Kujawskiego prezentuje poznańska Galeria Fizek. Odnalezienie we Francji, do której wyjechał na stałe w 1945 roku, spuścizny artystycznej po zapomnianym w Polsce twórcy pozwala przywrócić jego malarstwo polskiej historii sztuki. Wystawa jest także okazją do ponownego odkrycia związków łączących polskich artystów z międzynarodowym modernizmem. Jerzy Kujawski był artystą współtworzącym europejską awangardę drugiej połowy XX wieku. Poznańska wystawa pt. "Pornografia Metafizyczna" prezentuje twórczość artysty z lat 1962 - 1970. Wystawie towarzyszy katalog opatrzony tekstem prof. Andrzeja Turowskiego.

"Twórczość Jerzego Kujawskiego wywodzi się z tradycji surrealistycznej i w niej znajduje swoje ideowe oraz artystyczne uzasadnienie. Niezależnie od takiej, czy innej formy obrazowania surrealizm opierał się na przekonaniu, iż sztuka jest sferą wolnej i niczym nie skrępowanej kreacji docierającej do najgłębszych zakątków ludzkiej jaźni, z której wydobywa niespodziewane („inattendu”) obrazy. Surrealiści żywili się cudownością („merveilleux”) świata marzenia sennego i spontanicznej wyobraźni naruszającej utrwalone schematy myślenia, łamiącej artystyczne przyzwyczajenia, gwałcącej społeczne tabu, odkrywającej nieznane obszary tożsamości. Antropologiczny wymiar surrealizmu związany był z pojęciem doświadczenia wewnętrznego i metafizyką przekroczenia. Do pierwszego jak mawiał George Bataille należą wszelkiego rodzaju „stany ekstazy, zachwytu, dogłębnie przeżytych wzruszeń”, zaś do drugiej zgodnie z przekonaniami Michel Foucault przynależał cały obszar „miłości i śmierci” owej niemej sfery, która może stać się „gwałtownym zarodkiem w nocy ciała i uobecnić nieobecność”. Estetyka transgresji, bo o nią surrealistom zawsze chodziło, przekraczała granice docierając do nieprzekraczalnego i była zarazem metafizyczną grą, która całość myślenia o sztuce i życiu „umieszcza w niepewności, w natychmiast obalanych pewnikach, gdzie myśl wikła się szybko, kiedy próbuje je uchwycić”. Na obrazach dialektycznych surrealistów wykształciła się dzisiejsza myśl krytyczna, która nie chce orzekać ostatecznie o rzeczywistości i jest szczególnie wyczulona na pozory i stereotypy, a także zamknięte w ich ramach cielesne identyfikacje i uzasadnione naturalnym źródłem konserwatywne ideologie. (...)

Pornografia metafizyczna, tytuł wystawy Jerzego Kujawskiego, jest grą słów z metafizyką pornograficzną, określeniem używanym przez artystę na swoją sztukę z końca lat 60 i niemal całych lat 70. a w szczególności dużą serię przedstawień zdeformowanych aktów kobiecych, bezładnie rozrzuconych ludzkich organów, wyrazistych scen erotycznych i stylizowanych zbliżeń seksualnych. Jeżeli w pornografii dokonuje się materializacja erotyki a w metafizyce duchowa sublimacja seksualnego ciała, to sztuka Kujawskiego podważa oba bieguny czyniąc pornograficzne ciało przeźroczystym dla seksu a metafizykę konkretyzując erotyczną linią waginy. W tym sensie w sztuce Kujawskiego seksualności nie da się oddzielić od metafizyki a oba sposoby wyrażania ciała tracą swe bezwzględne i ostateczne znaczenie „trzymając się na granicy, na obrzeżu, którego nic nie domyka”. (...)

W cielesnej anatomii Kujawskiego mamy dwa rodzaje ciał. Pierwsze to ciała kalkowane, drugie sfragementaryzowane. Modelki wybierał z ilustrowanej prasy. Nasączał fotografię miksturą, odbijał i wprasowywał w papier lub tkaninę. Była to technika zmysłowego nacisku. Chodziło równie dobrze o uwodząco uśmiechniętą twarz, uciekający spod chustki kosmyk włosów, odsłonięte udo pod skąpą bielizną, co dotyk matowego naskórka, soczystość wymalowanych warg, ciepło fałdy piersi. W kalkowanych figurach krył się stereotypowy nadrealizm prowokujący bulwarową poetyką i gazetową sztucznością. Ciała były wtopione w materię tła lub z niej się wyłaniały, oddalone bytowały w swoich przestrzeniach, przysłonięte lekkim woalem barwnego powietrza, traciły rysy prowokując wyobraźnię przybraną pozą, nęciły voyeurystę, który na nie spoglądał. 
Ciała sfragementaryzowane, to rysowane czarnym ołówkiem lub kolorowym pastelem, torsy kobiet, rozłożyste biodra, ciężkie uda, wysmukłe nogi, drobne stopy, maleńkie głowy, duże brzuchy z wklęśnięciem pępka, okrągłe pośladki przedzielone szparą, wzgórki łonowe otoczone włosami. Kujawski stosował tu technikę erotycznego cięcia. Dominowała rozczłonkowująca inscenizacja ciała zmysłowego, kreacja seksualnych fantazmatów skupionych na szczególe, obsesje dezintegrującej nieświadomości. Organiczne formy i niepełne figury kształtowane były odcinającym się wyraziście od tła ostrym zarysem na czarnych lub białych papierach nalepianych na płótno. Miękkie zaokrąglenia brył i topografię powierzchni uzyskiwał artysta techniką frotażu pocierając grafitem papier położony na płótnie lub po prostu rozmazując w niektórych miejscach linię lub znowu cieniując wypukłości i wklęsłości wiązkami kresek. Tym razem wyobraźnię syciła wyraźnie sensualna linia rysunku a sublimowała pożądanie kompozycja przybierająca prowokacyjnie dekoracyjny charakter."

Fragmenty tekstu prof. Andrzeja Turowskiego "Metafizyka pornograficzna Jerzego Kujawskiego" z katalogu wystawy w Galerii Fizek.

 
   

 Wybrane prace:
   
    


     
 
 
     

 
  
 Nota biograficzna: 

        
Miastem rodzinnym Jerzego Kujawskiego był Wielkopolski Ostrów, tutaj urodził się w 1921 roku, tutaj też w przededniu wojny zdał maturę. Okres wojny spędził mieszkając na zmianę w Krakowie i Warszawie. W Krakowie gdzie studiował malarstwo, przyjaźnił się z kręgiem wówczas młodych artystów między innymi Tadeuszem Kantorem, Tadeuszem Brzozowskim i Jerzym Nowosielskim. Już wówczas uchodził za zwolennika surrealizmu. W 1945 roku wyjechał na stałe do Paryża. Szybko nawiązał kontakty z paryską awangardą a przede wszystkim André Bretonem. W 1947 roku wystawiał na słynnej, międzynarodowej, wystawie surrealizmu w Galerii Maeght w Paryżu. Sztuka Kujawskiego drugiej połowy lat 40., to surrealistyczne malarstwo, grafika i rysunek rozgrywające się na granicy realności i marzenia sennego, pełne zaskakujących organicznych form i wyobrażeniowych figur. Podobnie jak Marcel Duchamp i Breton studiował Kujawski neoplatońską gnozą a starając się odnaleźć ukryte znaczenia świata odwoływał się do wiedzy okultystycznej, kabały i magii.
Od końca 1949 roku, aż po drugą połowę lat 50., Kujawski był twórcą abstrakcji gestu i malował obrazy, w których podważał zasady kompozycji figuralnej, kładąc nacisk na przypadek, automatyzm, swobodny układ kształtów i kolorów, niekontrolowaną ekspresję. W 1957 roku miał w Polsce pierwszą wystawę indywidualną w Galerii Krzywego Koła na Starym Mieście w Warszawie, na której pokazał całą serię obrazów informel.
Początek lat 60. w sztuce Kujawskiego to zainteresowanie przede wszystkim malarstwem materii. Sztuka jego była nadal abstrakcyjna, lecz teraz nie tyle wolno ściekająca farba, co bogata faktura olejnych obrazów malowanych na papierze i naklejanych na płótno, wywoływała kosmiczne skojarzenia. Nieskończone mgławice międzygwiezdnej przestrzeni, wybuchy słońc i bogactwo materii widzianej w nienaturalnym zbliżeniu było jego artystyczną inspiracją. Eksperymentując z różnymi technikami przywiązywał Kujawski szczególną wagę do wartości wyobrażeniowych wywoływanych bezprzedmiotową formą. W tym czasie był przejściowo związany z twórcami grupy „Cobra” oraz międzynarodowym ruchem awangardy skupionym wokół Edouarda Jaguera zwanym „Phases”. Eksponował swoje prace w wielu krajach. Pierwsze wystawy indywidualne w paryskich galeriach przyniosły mu spory rozgłos. W prasie znalazło się wiele pozytywnych opinii a jego obrazy trafiły do prywatnych i publicznych kolekcji na całym świecie. 
W drugiej połowie lat 60. nastąpił gwałtowny zwrot w jego sztuce. Porzucił abstrakcję i ponownie nawiązał do figuralnej wyobraźni, ale przefiltrowanej przez ikonosferę świata mediów. Inspirował się współczesnym otoczeniem i kliszami zaczerpniętymi z kultury masowej. Coraz częściej sięgał po monotypię, kalkomanię i serigrafię a więc do technikę budowania obrazów stosowanych przez artystów pop kultury. Malarstwo figuralne Kujawskiego kierowało się w stronę sztuki ciała. Przedstawienia coraz wyraźniej erotyczne a formy coraz bardziej efemeryczne nabrały sensualności naskórka i przeźroczystości muślinowej materii. Ten typ twórczości w różnych wariantach, bliski sztuce końca wieku, będzie dominował aż po ostatnie prace z lat 90. Artysta zmarł w 1998 roku w Paryżu pozostawiając po sobie bardzo ciekawą i dopiero dzisiaj odkrywaną kolekcję obrazów, z różnych okresów swego życia. Należał do światowej awangardy i jako prekursor współczesnych artystów powinien znaleźć miejsce w polskiej historii sztuki.

Fragmenty tekstu prof. Andrzeja Turowskiego "Metafizyka pornograficzna Jerzego Kujawskiego" z katalogu wystawy w Galerii Fizek.


Wystawa czynna do 28 lutego 2006
________________________________
Tekst i zdjęcia: Galeria Fizek
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót