Krakowska galeria Pod Rejentem, mimo bogatej kolekcji sztuki współczesnej, dość rzadko organizuje wystawy pojedynczego artysty. Ostatnio jednak pokazała prace Janusza Bębna, których wernisaż odbył się 23 kwietnia.
Janusz Bęben, absolwent krakowskiej ASP, mieszka i pracuje w Muszynie. Osiedlił się na szczycie „Suchej Góry” i od tego czasu „notuje pejzaż”. Widoki wokół, otaczająca go natura, są dla artysty źródłem inspiracji i wytchnienia, a nawet lekcji pokory.
Właściwie Bębna można by uznać za kolorystę. Na temat koloru w obrazie często się wypowiada, wielokrotnie podkreślając jego wagę: „w malarstwie bardziej interesuje mnie kolor danego przedmiotu niż sama forma”. Jednak przyzwyczajeni do krzykliwej z reguły gamy barwnej tradycyjnych kolorystów, będziemy zdziwieni spokojem kompozycji Bębna.
Wyciszone szarości, siwe błękity, czasem czerń lub rdzawe brązy – to podstawowa paleta artysty.
Niewielkie zainteresowanie formą przedmiotu z łatwością można zauważyć. Mniej wrażliwe oko nie od razu dostrzeże majaki rozpoznawalnego kształtu. Daje to wolną rękę
odbiorcy, a interpretacja zależeć może wyłącznie od jego wyobraźni. Podpowiedzią mogą okazać się tytuły. Tak zasugerowani od razu jesteśmy w stanie zobaczyć linię horyzontu dzielącą pejzaż, wierzchołek wzgórza, brzeg Popradu, nurty jego sinej wody zlewającej się z niebem.
Spokój kompozycji trwałby nieprzerwanie, gdyby nie faktura powierzchni. Farba kładziona gęsto, w niektórych miejscach tworzy gruby kożuch, mimowolnie stając się elementem dynamizującym całość. Te zabiegi nie są jednak celowe. Raczej przypadkowe, uboczny wynik poprawek. Dla Bębna każdy przedmiot wygląda bowiem inaczej w zależności od pory dnia: „Nie ma takiej sytuacji, jaką spotkałem po raz pierwszy, inaczej wygląda ona w każdym dniu malowania. Kolor w każdej sytuacji jest tak zmienny, że trudno się zdecydować jakim go w
końcu pozostawić”. Skądś już to znamy – kłania się tu przecież teoria impresjonistów i może faktycznie ma on z nimi wiele wspólnego. Impresjoniści uważali się jednak za wielkich realistów. Natomiast zamiarem Bębna nie jest naśladowanie rzeczywistości w sensie odtwarzania jej elementów. Bardziej interesuje go sytuacja w jakiej znajdują się obiekty będące punktem wyjścia. „Skupiam uwagę raczej na układach, rozgrywkach, w jakich znajdują się poszczególne części danego obiektu”. Czasem konkretną formę artysta zastępuje inną, jeśli wymaga tego obraz. Tak powstają kompozycje, których nigdy nie traktuje jako odtwarzające dosłowne sytuacje w naturze. Jak twierdzi, raczej jest to praca w obrębie natury, choć nieraz w końcowym efekcie bardzo odległa od niej.
Pod Rejentem można zobaczyć obrazy pochodzące z różnych okresów twórczości autora. Począwszy od płótna z 1987 r. – części pracy dyplomowej, poprzez cykl w kolorystyce szarej i czarnej, aż po ostatnie cykle pejzaży, wykonane głównie na papierze w technice pasteli i oleju.
Wszystkie można zakupić w galerii Pod Rejentem. Praca olejna lub pastel na papierze – ok. 800 zł
Praca olejna lub pastel na płótnie – od 1 500 zł.
Wybrane prace:
"Góra moja", 2003 olej na tkaninie
wym.: 39,5 x 39,5 cm
"Martwa natura", 1987 olej na płótnie
wym.: 167 x 197 cm
"Korytarz", 2003 olej na płycie
wym.: 36,5 x 41 cm
"Martwa natura" z cyklu "Sytuacje", 1990
olej na płótnie
wym.: 145 x 180 cm
"Dom ostatni", 2003 olej na kartonie
wym.: 28 x 38,5 cm
"Pejzaż", 2004 olej, pastel na papierze
wym.: 70 x 50 cm
"Pejzaż", 1989/90 olej na płótnie
wym.: 60 x 75 cm
"Poprad IV", 2003 olej na płótnie
wym.: 160 x 180 cm
"Hipotezy-Sytuacja", 1987 olej na płótnie
wym.: 160 x 180 cm
"Zima - Złockie III", 2003 olej na tkaninie
wym.: 39,5 x 39,5 cm
Studia w latach 1980-1986 w Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Malarstwa. Dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Malarstwa i Malarstwa w Architekturze, pod kierunkiem profesor Janiny Kraupe-Świderskiej w roku 1987. Pierwsza nagroda i stypendium za najlepszą pracę dyplomową Wyższych Szkół Artystycznych, Warszawa - Zachęta, 1988 r. W latach 1986-1998 pracownik naukowy ASP w Krakowie, na Wydziale Malarstwa, w Katedrze Malarstwa i Rysunku, oraz Malarstwa w Architekturze i Urbanistyce u prof. Janiny Kraupe-Świderskiej, później w Katedrze Rysunku. Obecnie mieszka i pracuje w Muszynie. Nagrody, stypendia: Nagroda za działalność dydaktyczną Rektora ASP, profesora Jana Szancenbacha, Medal oraz Stypendium Miasta Krakowa w dziedzinie kultury za rok 1988, Stypendium Ministra Kultury i Sztuki -1989.
Inne wydarzenia Galerii
11 - 18 czerwca
Anna Maria Martyka -...
Tą wystawą Galeria Pod Rejentem kończy swoją działalność…
13 - 30 listopada
Andrzej Folfas - Malarstwo
05 - 20 grudnia
Świąteczna kartka
Wystawa prac z zakresu grafiki, rysunku i malarstwa,…
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl