Galeria Test prezentuje wystawę pt. "Gesty", będącą pewnego rodzaju dokumentem dotychczasowej
twórczości Jana Świdzińskiego . Artysta, urodzony w 1923 roku w swojej wieloletniej
działalności artystycznej używał różnorodnych środków wyrazu - tworzył instalacje, obiekty
oraz fotografował. Przede wszystkim jednak jest performerem i teoretykiem sztuki. Na wystawie
prezentuje pochodzące z performance'ów zdjęcia, na których utrwalono jego gesty.
Jan Świdziński jest twórcą terminu "sztuka kontekstualna". Kontekstualizm zakłada, że sztuka
nie jest tworzeniem tego co stałe, ale jest procesem. Świdziński od lat siedemdziesiątych,
czyli od ogłoszenia manifestu "Sztuka jako sztuka kontekstualna" (1976r.) w swojej
działalności artystycznej posługuje się głównie performancem. Performance jest rzeczownikiem
od "to perform" - działać, ogrywać. Performance jest dla Świdzińskiego najmniej ekskluzywną
formą sztuki, mogącą dotrzeć wszędzie i do każdego. Artysta chcąc coś przekazać może jedynie
wejść w bezpośredni kontakt z tymi, z którymi znalazł się w danej chwili we wspólnym
kontekście czasu, miejsca i sytuacji.
Na wystawie w Galerii Test można zobaczyć fotografie oraz projekcję wideo, na których
utrwalono gesty Jana Swidzińskiego z jego performance'ów i wystąpień. Artysta dawno już, jak
przypomniał, zrezygnował z gestów i znaków nieznaczących lub znaczących dla wszystkich to
samo. Dlatego zdjęcia, dokumentujące gesty Jan Świdzińskiego same w sobie nabierają nowych
znaczeń. Jak powiedział artysta, witając licznie przybyłą na wernisaż publiczność: niech
gesty mówią same za siebie.
Wybrane prace:
Nota biograficzna:
Jan Świdziński - urodził się w 1923r.
Studia: malarstwo, grafika, architektura i taniec.
Twórca terminu "sztuka kontekstualna", teoretyk i prekursor
nowego kierunku w sztuce lat 70-tych. W swojej twórczości używa różnorodnych
środków artystycznych - performance, instalacja, obiekt, fotografia.
Swoje prace prezentował w wielu krajach Europy, obu Ameryk, Australii
oraz Azji. Zajmuje się również teorią sztuki.
Wystawa czynna do 21 października 2005
________________________________
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl
Urodził się w 1923r. Studia: malarstwo, grafika, architektura i taniec.
Twórca terminu "sztuka kontekstualna", teoretyk i prekursor nowego kierunku w sztuce lat 70-tych. W swojej twórczości używa różnorodnych środków artystycznych - performance, instalacja, obiekt, fotografia. Swoje prace prezentował w wielu krajach Europy, obu Ameryk, Australii oraz Azji. Zajmuje się również teorią sztuki, jest autorem wielu artykułów oraz prac teoretycznych z obszaru sztuki. ["Contextual Art" 1976, "Art Society and Self-consciousness" 1979, Quotations on Contextual Art" 1989, "Freedom and Limitation. The Anathomy of Post-modernism" 1990]. Większość jego prac była publikowana wyłącznie za granicą.
"Performance będący istotną częścią mojej działalności od lat 70-tych jest formą spotkania i współbycia z innymi. Performance to rzeczownik od to perform / robić coś(...) ...jest to najmniej ekskluzywna forma sztuki współczesnej mogącej dotrzeć wszędzie i do każdego. Performance przeciwstawia się przedmiotowi, zamknięciu czegoś w zastygłej formie. Jest tym co się dzieje, jest procesem. Jest nie obrazem życia lecz samym życiem." /Jan Świdziński/
Jan Świdziński to jeden z najważniejszych polskich artystów współczesnych, wypowiadający się nie tylko w języku sztuki intermedialnej, ale także jako performer, krytyk, a nawet filozof sztuki. Urodził się w roku 1923 w Bydgoszczy, ale całą swoją działalność związał z Warszawą. To tu, w roku 1952 uzyskał dyplom na Wydziale Malarstwa stołecznej ASP, ale stosunkowo szybko porzucił pracę przy sztalugach na rzecz poszukiwań nowych form wyrazu, sytuujących się na styku tradycyjnie rozumianej sztuki i praktyki społecznej. Jednocześnie do prac i zajęć powszechnie uważanych za działania w domenie sztuki, jak malarstwo, grafika, architektura, a nawet taniec, dorzuca intensywne studia nad językiem komunikacji, a także logiki formalnej. Od razu też, w swych poszukiwaniach artystycznych zwraca baczną uwagę na sposób funkcjonowania sztuki w życiu społecznym, a nawet na stymulowanie przez samą sztukę określonych faktów i zjawisk w obszarze bytu społecznego. Te doświadczenia i ta wiedza doprowadzają Świdzińskiego do sformułowania przełomowego w jego karierze manifestu „Sztuka jako sztuka kontekstualna”, opublikowanego w roku 1976. Od tej chwili samo pojęcie „kontekstualizmu” staje się swoistym znakiem rozpoznawczym tego artysty. Świdziński z jednej strony podejmuje polemikę z konceptualizmem Kosutha, z drugiej zaś odsłania całkowicie nowy wymiar działalności artystycznej, która choć swe źródła ciągle ma w domenie sztuki, to jednak chce być żywo obecna w samym życiu społecznym, jako jego artefakt. Wokół tego artysty gromadzą się inni, młodsi zwolennicy tej idei, artykułując ją w coraz to innych formach i przedsięwzięciach. Sam Świdziński dalej rozwija swą koncepcję, publikując kolejne książki, niestety głównie za granicą: „Art, Society and Self-consciousness” (Calgary, Kanada 1979), „Freedom and Limitation – The Anatomy of Post-modernism” (Calgary, Kanada 1987), „L`Art. Et son Contexte” (Quebec City, Kanada 2005). Równolegle aktywnie działa również jako artysta wystawiając m. in. w De Appel Gallery w Amsterdamie, Malmoe Museum, Centro Internationale Multimedia w Salerno, a także w licznych galeriach w Polsce. Wykłada także w Ecole Nationale Superieure des Beaux Arts w Paryżu, Universite du Quebec w Montrealu, New York University w Nowym Jorku i innych uczelniach artystycznych. Warto też dodać, że Świdziński aktywnie i konsekwentnie uprawia także performances i to od roku 1974, czyli jeszcze przed ogłoszeniem swojego kontekstualizmu. Od lat 90 natomiast, jako nestor tej formy wypowiedzi artystycznej, organizuje Międzynarodowy Festiwal Sztuki Performances „Real Time-Story Telling” najpierw w Sopocie, a potem w Lublinie. Wreszcie od roku 1999 został kuratorem i prezydentem Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Akcji INTERAKCJE w Piotrkowie Trybunalskim.
Sztuka Świdzińskiego jest ciągle zdaniem nie dokończonym, choć pisanym z rzadko spotykaną konsekwencją od wielu, wielu lat. I jako taka stanowi niewątpliwie zjawisko osobne nie tylko na mapie rodzimych dokonań.
Inne wydarzenia Galerii
13 kwietnia - 20 maja
Andrzej P. Bator -...
Na prezentowaną wystawę składają się dwa cykle prac:…
13 października - 03 grudnia
Wojciech Cieśniewski -...
Wystawa ostatnich obrazów powstałych w 2016 roku, w…
16 czerwca - 07 lipca
Wojciech Beszterda - Moje...
Mimo oczywistych refleksji, jakie wywołują ostatnie prace…
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl