Jan Dobkowski - Muzeum Narodowe we Wrocławiu




W linearyzmie żyję. Wokół siebie widzę wielką sieć, w niej tkwię. To, co rzeczywiste – poprzez fakt, że złożone jest z linii – staje się abstrakcyjne. Linia jest najważniejsza. Linia to myśl – mówił podczas wernisażu swoich rysunków Jan Dobkowski. 
Od 18 kwietnia w Muzeum Narodowym we Wrocławiu oglądać można „Orgie i tańce rytualne” – cykl rysunków ołówkiem Jana Dobkowskiego z lat 1988 - 1990. Połowa tych niezwykle lekkich, subtelnych i ascetycznych w formie prac powstała podczas podróży artysty do Ameryki Południowej (do Argentyny i Brazylii), pozostałą część malarz stworzył w swojej pracowni. Dobkowski inspirował się światem rzeczywistym (m.in. karnawałem w Brazylii), jego rysunki nie są jednak serią obrazków rodzajowych; to podróż mentalna, ilustrująca nieposkromioną siłę Erosa, który przenika całe uniwersum. Z na poły fantastycznego świata Dobkowskiego emanuje żywioł i szaleństwo, radość i uniesienie. To hymn ku czci człowieka, prawdziwa afirmacja życia.
Do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu rysunki trafiły dzięki hojności i zaangażowaniu kolekcjonera sztuki Krzysztofa Musiała.
- Od lat przyjaźnię się z Jankiem. Bardzo go lubię i niezwykle cenię jego twórczość – podkreśla kolekcjoner. – Cykl „Orgie i tańce rytualne” już kilkanaście lat temu miał trafić do Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Wciąż jednak brakowało funduszy. W końcu w 2003 roku podjąłem decyzję o sfinansowaniu zakupu i przekazaniu prac w darze do zbiorów Muzeum.
- Wystawa przekazanych przez Krzysztofa Musiała rysunków Jana Dobkowskiego wpisuje się w cykl wystaw „Artyści i mecenasi Muzeum Narodowemu we Wrocławiu” – informuje Mariusz Hermansdorfer, dyrektor Muzeum. – To dla nas ogromna satysfakcja. Przekazywanie dzieł do zbiorów Muzeum nie jest bowiem tylko wzbogacaniem kolekcji, świadczy także o zaufaniu, jakim darzą mecenasi i artyści naszą instytucję. 
18 kwietnia w Muzeum Narodowym we Wrocławiu otwarto uroczyście także dwie inne wystawy: „Janusz Eysymont. Obrazy Mistyczne” (cykl prac z lat 80. i 90., które w darze dla Muzeum przekazała wdowa po artyście Halina Eysymont) oraz „Maciej Szańkowski. Kilka pomników…”.


  
 
 
 
 

      
 Wybrane prace:
 

 
  
  

 
   
 Nota biograficzna:
 

  


Jan Dobkowski (pseudonim Dobson) - urodzony w 1942 roku w Łomży. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1962-68 (dyplom z wyróżnieniem rektorskim w pracowni prof. Jana Cybisa). W 1967, wraz z J. Zielińskim zorganizował w Klubie Medyka w Warszawie wystawę „Neo-Neo-Neo”. Na jego obrazach pojawiały się tylko cztery kolory: czerwony, zielony, błękitny i żółty. Podwójna Dziewczyna, obraz namalowany w 1968, jest jego pierwszym dziełem zielono-czerwonym, obecnie jest częścią kolekcji muzeum Guggenheim. W 1972 J. Dobkowski wyjechał do Nowego Jorku. W 1980 powstał cykl obrazów i rysunków Erotikon, później Nadzieja i Mrok oraz Albo - albo. Zabronione przez cenzurę prace z okresu stanu wojennego charakteryzuje pesymizm: Złe przeczucie, Zaduszki, Pogrzeb, pamięci księdza Jerzego Popieluszki. Stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku w 1972 roku. W 1978 roku laureat Nagrody Krytyków im. C. K. Norwida, a w 1994 – Nagrody im. Jana Cybisa za całokształt twórczości.

    
Wystawa czynna do 8 maja 2005
 
Zdjęcia: Czesław Chwiszczuk
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl 
  



Galeria prac


Powrót