Jakub Ciężki, Tomasz Kulka - Sceny rodzajowe 2012
Wernisaż: 2012-04-21 18:00:00
Wydaje się, że w grze w piłkę już dawno przestało chodzić o grę w piłkę. Wiadomości poza sportowe wypierają wyniki meczy. Nawet nie jest ważne kto z km grał. Liczą się ranni, aresztowani, zdemolowane samochody i witryny sklepowe. Futbol zamiast wyładowywać agresję wywołuje ją. Na stadionie nie murawa jest najważniejsza, ale solidne ogrodzenie. Galeria Propaganda przedstawia współczesne “sceny rodzajowe”.
Tomasz Kulka wnikliwie obserwuje subkulturowe życie rodzinnego Wolbromia. Penetruje obszary zdewastowane, odnajduje ślady degradacji tkanki miejskiej. Na niedawnej wystawie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pokazał grupową bijatykę - “ustawkę”. Kilkadziesiąt figurek z malowanej porcelany skłębiło się w brutalnej walce. Na obecnej wystawie Kulka rozbudowuje tę scenę dodając kolejne postaci, kolejne sytuacje. Przy czym każda postać ma indywidualne cechy a żaden gest, żaden moment nie powtarzają się. Obok, również wykonane z porcelany, przykłady owej zdegradowanej architektury: zabazgrane garaże, zdemolowany kiosk, połamany przystanek, odwzorowane w najdrobniejszych szczegółach. Patrząc na te obiekty, przyglądając się “ustawce”, widz czuje się jak Guliwer w kraju liliputów bez reszty pochłoniętych okrutną, bezlitosną walką.
Jakub Ciężki jest ubiegłorocznym laureatem Bielskiej Jesieni. Jego realistyczny, ale mający cechy abstrakcji geometrycznej, obraz Rusztowanie zdobył główną nagrodę. Rusztowanie stanowi rozwinięcie wcześniejszej koncepcji, którą artysta zrealizował w serii monochromatycznych płócien przedstawiających przemysłowe ogrodzenia. Siatka prętów wypreparowana z rzeczywistości i rzucona na białe tło zdaje się być odrealnioną kompozycją geometryczną. Niemniej metalowe parkany identyfikujemy bezbłędnie. Zespół tych obrazów otacza mikro świat Tomasza Kulki i staje się oczywistą alegorią stadionowych barier. Jak widać wystawa jest poświęcona piłce nożnej. Z tym, że tylko jej tam właśnie nie ma.
Powrót
Tomasz Kulka wnikliwie obserwuje subkulturowe życie rodzinnego Wolbromia. Penetruje obszary zdewastowane, odnajduje ślady degradacji tkanki miejskiej. Na niedawnej wystawie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pokazał grupową bijatykę - “ustawkę”. Kilkadziesiąt figurek z malowanej porcelany skłębiło się w brutalnej walce. Na obecnej wystawie Kulka rozbudowuje tę scenę dodając kolejne postaci, kolejne sytuacje. Przy czym każda postać ma indywidualne cechy a żaden gest, żaden moment nie powtarzają się. Obok, również wykonane z porcelany, przykłady owej zdegradowanej architektury: zabazgrane garaże, zdemolowany kiosk, połamany przystanek, odwzorowane w najdrobniejszych szczegółach. Patrząc na te obiekty, przyglądając się “ustawce”, widz czuje się jak Guliwer w kraju liliputów bez reszty pochłoniętych okrutną, bezlitosną walką.
Jakub Ciężki jest ubiegłorocznym laureatem Bielskiej Jesieni. Jego realistyczny, ale mający cechy abstrakcji geometrycznej, obraz Rusztowanie zdobył główną nagrodę. Rusztowanie stanowi rozwinięcie wcześniejszej koncepcji, którą artysta zrealizował w serii monochromatycznych płócien przedstawiających przemysłowe ogrodzenia. Siatka prętów wypreparowana z rzeczywistości i rzucona na białe tło zdaje się być odrealnioną kompozycją geometryczną. Niemniej metalowe parkany identyfikujemy bezbłędnie. Zespół tych obrazów otacza mikro świat Tomasza Kulki i staje się oczywistą alegorią stadionowych barier. Jak widać wystawa jest poświęcona piłce nożnej. Z tym, że tylko jej tam właśnie nie ma.
Powrót