Jacek Sempoliński - malarstwo - Art NEW media




Artysty nikomu przedstawiać nie trzeba. Ceniony od lat za swoją bezkompromisową postawę objawiającą się zarówno w malarstwie, jak i publikowanych tekstach krytycznych, szerokiej publiczności przypomniał się dzięki mającej miejsce cztery lata temu dużej retrospektywie w Zachęcie. Wystawa w Art NEW media jest „skróconą wersją” tej retrospektywy (choć trzeba pamiętać, że autor na określenie „retrospektywa” się nie godził i nie godzi, gdyż jego zdaniem w nazwie tej zawiera się konieczność podsumowań i zakończenia twórczości, a Sempoliński wszak cały czas jest twórcą ogromnie aktywnym i nadal poszukującym). Ekspozycja obejmuje mniej prac, ale także prezentuje zestaw przekrojowy z lat 1966-2005, zawierający kilka obiektów znanych z Zachęty i kilkanaście dotychczas nie prezentowanych, pochodzących z pracowni artysty. Są wśród nich dzieła z najbardziej rozpoznawalnych cykli artysty takich jak „Czaszka”, „Twarze” i „Autoportrety”. 

Ogólny wyraz wystawy może być dla znawców twórczości Sempolińskiego nieco zaskakujący, gdyż znalazło się na niej kilka prac o mniej typowej kolorystyce: jaśniejszej, uspokojonej i jakby bardziej optymistycznej. To zaważyło na całościowym odbiorze ekspozycji, której najsilniejszymi akcentami okazały się płótna w gamie różów i fioletów oraz ogromnie ekspresyjny „Autoportret” z 1999 roku.

Na twórczości Sempolińskiego zaważyły dwa zjawiska polskiej sztuki powojennej: koloryzm i etos Arsenału. Artysta kontynuuje tradycję kolorystyczną w niemal abstrakcyjnych pejzażach, kładzionych szerokimi pasmami farby, nasyconymi barwą i światłem. W latach 70. skupiał uwagę na wyabstrahowanych problemach koloru, światła, przestrzeni malarskiej, faktury, dla których natura nadal pozostaje czytelnym punktem wyjścia. Realizował serie obrazów o pasyjnej treści, niemal wyzute z barwy, sine, noszące ślady fizycznych udręczeń. Prace te, będące śladem głębokich przeżyć i przemyśleń, płynnie wpisały się w okres przewartościowań lat 80. Postawa etyczna i estetyczna prezentowana przez Sempolińskiego w tym okresie, zyskała mu pozycję autorytetu zarówno artystycznego, jak i - dzięki publikacjom - intelektualnego.

 
 
 
 
     
 

 Wybrane prace:
   
    

 


     

     
     
  
  
  

 
  
 Nota biograficzna: 

        

Jacek Sempoliński (ur. 1927 r.) - malarz, rysownik, pedagog, krytyk i eseista. W latach 1943-1944 uczył się malarstwa w konspiracyjnej szkole im. Konrada Krzyżanowskiego w Warszawie. Po wojnie studiował malarstwo na warszawskiej ASP, m.in. u Eugeniusza Eibischa. Dyplom zrealizował w 1956 r. i rozpoczął pracę na macierzystej uczelni. Początkowo obok malarstwa sztalugowego uprawiał scenografię i fresk. Wykonywał m.in. polichromię kamieniczek na Starym i Nowym Mieście w Warszawie. Sempoliński był jednym z uczestników Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki, popularnie nazywanej Arsenałem 55, na której zdobył nagrodę. W 1976 r. został laureatem Nagroda im. Jana Cybisa, a w 1986 r. Nagrody im. Brata Alberta. Do najbardziej znanych jego cykli malarskich należą „Czaszki” i „Twarze”. W czasie stanu wojennego artysta związany był z ruchem kultury niezależnej, znajdującym oparcie w Kościele. Uczestniczył w wielu wystawach tego nurtu, w tym w pamiętnych aranżacjach Janusza Boguckiego i Niny Smolarz ("Znak Krzyża", Parafia na Żytniej, Warszawa 1983, "Labirynt - Przestrzeń podziemna", Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego, Warszawa 1989), Marka Rostworowskiego ("Niebo nowe i ziemia nowa", Parafia na Żytniej, Warszawa 1985). W 2002 r. odbyła się duża wystawa retrospektywna jego malarstwa zatytułowana „A Me Stesso” w Narodowej Galerii Zachęta w Warszawie.


Wystawa czynna do 29 lipca 2006

________________________________
Tekst: Agnieszka Gniotek
Zdjęcia: Galeria Art NEW media
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót