Isaac Julien - Western Union: small boats
Wernisaż: 2009-04-27 18:00:00
Wielkoekranowa projekcja Isaaca Juliena w warszawskim CSW zatytułowana Western Union: small boats w wyjątkowy sposób przekazuje treść, rozbudza emocje odbiorcy, wprowadza w świat refleksji nad kondycją ludzkiej egzystencji.
Najnowszy pokaz to ostatni element trzyczęściowego projektu instalacji audiowizualnych złożonych z True North (2004) i Fantôme Afrique (2005). Część ostatniej projekcji – Phantôme Creole pokazano w CSW w 2006 roku w ramach wystawy Touch My Shadows. Nowe media z Kolekcji Goetz. Milada Ślizińska, kuratorka także aktualnej wystawy zaprezentowała wówczas dokonania kilkunastu cenionych artystów, których prace były w Polsce rzadko lub nigdy wcześniej nie wystawiane.
Isaac Julien to wybitny brytyjski artysta video, absolwent St. Martin’s School of Art., nominowany do nagrody Turnera (2001). Ekspozycja rozpisana na pięciokanałową realizację oraz trzymetrowe ekrany, light-boxy, wypełnia przestrzeń czterech sal Galerii 2, formując rozwiązanie projekcyjne.
Przekaz prac został wzmocniony poprzez zespolenie obrazu medialnego z wrażeniami dźwiękowymi (dźwięk przestrzenny). Instalacja-video zrealizowana przez Juliena wytwarza specyficzne napięcie emocjonalne w sferze życia i śmierci, trwania i przemijania. Artysta podejmuje temat dramatycznej w skutkach, nielegalnej migracji ludności afrykańskiej do Europy. Widz przeniesiony w obszar Morza Śródziemnego dostrzega kobaltowe niebo, urzekające widoki wybrzeża. Idylliczny krajobraz zostaje nagle zakłócony, tak jak śmierć gwałtownie zakłóca egzystencję człowieka. Na ekranie pojawia się symboliczny ślad istnienia w postaci czerwonej tkaniny, ubrania wyrzuconego przez fale na brzeg, spiętrzonych wraków łodzi.
To zawieszenie pomiędzy życiem a śmiercią, w ujęciu teatralnym, niedosłownym pokazano również w pięknym wnętrzu pałacowym. Isaac Julien tworzy bowiem obraz wszechstronny, będący wynikiem autentycznej konieczności i refleksją artysty przemyślaną, zrealizowaną w niejednej warstwie znaczeniowej z niebywałą troską o wartości plastyczne. W projekcie Juliena odczytujemy przekaz uniwersalny o podążaniu każdego człowieka do swojej szczęśliwej krainy.
Powrót
Najnowszy pokaz to ostatni element trzyczęściowego projektu instalacji audiowizualnych złożonych z True North (2004) i Fantôme Afrique (2005). Część ostatniej projekcji – Phantôme Creole pokazano w CSW w 2006 roku w ramach wystawy Touch My Shadows. Nowe media z Kolekcji Goetz. Milada Ślizińska, kuratorka także aktualnej wystawy zaprezentowała wówczas dokonania kilkunastu cenionych artystów, których prace były w Polsce rzadko lub nigdy wcześniej nie wystawiane.
Isaac Julien to wybitny brytyjski artysta video, absolwent St. Martin’s School of Art., nominowany do nagrody Turnera (2001). Ekspozycja rozpisana na pięciokanałową realizację oraz trzymetrowe ekrany, light-boxy, wypełnia przestrzeń czterech sal Galerii 2, formując rozwiązanie projekcyjne.
Przekaz prac został wzmocniony poprzez zespolenie obrazu medialnego z wrażeniami dźwiękowymi (dźwięk przestrzenny). Instalacja-video zrealizowana przez Juliena wytwarza specyficzne napięcie emocjonalne w sferze życia i śmierci, trwania i przemijania. Artysta podejmuje temat dramatycznej w skutkach, nielegalnej migracji ludności afrykańskiej do Europy. Widz przeniesiony w obszar Morza Śródziemnego dostrzega kobaltowe niebo, urzekające widoki wybrzeża. Idylliczny krajobraz zostaje nagle zakłócony, tak jak śmierć gwałtownie zakłóca egzystencję człowieka. Na ekranie pojawia się symboliczny ślad istnienia w postaci czerwonej tkaniny, ubrania wyrzuconego przez fale na brzeg, spiętrzonych wraków łodzi.
To zawieszenie pomiędzy życiem a śmiercią, w ujęciu teatralnym, niedosłownym pokazano również w pięknym wnętrzu pałacowym. Isaac Julien tworzy bowiem obraz wszechstronny, będący wynikiem autentycznej konieczności i refleksją artysty przemyślaną, zrealizowaną w niejednej warstwie znaczeniowej z niebywałą troską o wartości plastyczne. W projekcie Juliena odczytujemy przekaz uniwersalny o podążaniu każdego człowieka do swojej szczęśliwej krainy.
Powrót