International Contemporary Art Fair Just Madrid 3
Od trzech lat Międzynarodowym Targom Sztuki Współczesnej ARCO w Madrycie towarzyszą, organizowane w tym samym czasie, targi niezależne. Na wzór londyńskiej Zoo Art Fair, czy Liste i Volta w Bazylei i Nowym Yorku zespół komisarzy stara się stworzyć optymalne warunki do wymiany doświadczeń i do nawiązywania współpracy między artystami nie zapominając oczywiście o handlowym charakterze targów.
W Just Mad3 wzięło udział 70 galerii, w tym 20 zagranicznych, 12 instytucji, z czego 5 międzynarodowych, 15 specjalistycznych wydawnictw, 8 z nich spoza granic Hiszpanii.
Jaki jest cel tych spotkań i dla kogo są one organizowane?
Modelem tego projektu są, bez wątpienia, targi Volta, Liste i Zoo których pierwsze edycje miały miejsce w 2005 r. Uznawane są wszystkie za targi „alternatywne” i odbywają się zawsze równolegle do dużych, ważnych, uznanych i oficjalnych targów jak Art Basel, Frieze London czy The Armory Show NY. Idea madryckich spotkań jest bardzo konkretna: galerie mają okazję przedstawić na otwartym forum prace wybranych przez nie 3 artystów głównie młodego pokolenia i ułatwić bliski kontakt z nimi i ich dziełem. Biorący udział w tych spotkaniach przedstawiciele instytucji, muzeów, komisarze niezależni i galerzyści są zapraszani do wspólnego zdefiniowania nowych projektów wystawienniczych w których będą uczestniczyć artyści wybrani przez grono ekspertów.
Ubiegłoroczny sukces programu Producers’ desk skierowany do specjalistów ze świata nauki i sztuki, nakłonił organizatorów Just Mad3 do rozszerzenia programu spotkań do 10 sesji i przydzielenia specjalnej sali obrad. Potencjalni „producenci” ze środowisk akademickich, reprezentanci muzeów, ośrodków eksperymentalnych, zawodowo związani z edukacją i działalnością publiczną dysponowali czasem i miejscem na bezpośrednią wymianę idei, strategii, inicjatyw i doświadczeń. Lista uczestników tego forum była imponująca: European Network for Public Art Producers – ENPAP, Instytut Sztuki Współczesnej – IAC, Centrum Sztuki 2 Maja z Madrytu, V2 Institute for the Unstable Media (Rotterdam), Transmedia (Bruksela), Centrum Sztuki Uniwersytetu Complutense (Madryt), Muzeum Uniwersytetu w Alicante, Montehermoso Kulturunea (Vitoria – Kraj Basków), Muzeum Reina Sofia – MNCARS, Madryt, Muzeum Sztuki Współczesnej – MACBA z Barcelony i Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Complutense z Madrytu. Rok 2012 i następne powinny przynieść bardzo konkretne wyniki z tej czterodniowej konfrontacji idei, strategii i inicjatyw kulturalnych, które zainicjowano w lutym na Just Mad3.
Publishers’ corner to nowa inicjatywa, którą skierowano do wydawców sztuki. Obecność wydawnictw młodych i niezależnych, nowe formaty książek o sztuce, także grafiki, nowatorskie propozycje edytorskie z całej Europy, edycje czasopism, zachęcały do odkrywania niekonwencjonalnych form pracy i przyczyniły się do wymiany doświadczeń firm wydawniczych.
Drugi rok z kolei Just Mad3 promuje współczesny design z pogranicza sztuki i wzornictwa. Galerie z Madrytu, Barcelony, Paryża, Portugalii, Libanu i Londynu wróciły ponownie do debaty na temat tego czym jest sztuka a czym jest design w ramach programu Justmad design. Próbą zatarcia tej linii podziału, dla niektórych ledwo dostrzegalnej, było umieszczenie galerii prezentujących obie dyscypliny jedne obok drugich tak aby mogły nawiązać dialog i znaleźć wspólne łączące je elementy. Ważne jest, że są to prace o edycji limitowanej i eksponowane po raz pierwszy co bardzo ułatwia znalezienie im miejsca wśród dzieł sztuki.
Prace Samuela Salcedo, Galeria 3 Punts, Barcelona
Od początku istnienia Just Madrid nie mają stałego miejsca spotkań. Pierwsza edycja w 2010 roku, odbyła się w madryckiej dzielnicy Arganzuela, nieco oddalonej od centrum miasta; druga przy bardzo ekskluzywnej ulicy Velazqueza; tegoroczna w parkingu najnowocześniejszego hotelu Silken Puerta America. Wszystkie przybrały format show–case: zredukowana powierzchnia wystawiennicza, staranna selekcja galerii dynamicznych i nowatorskich, trafny wybór artystów. Wszystko to, zdaniem organizatorów, umożliwiło wymianę informacji i doświadczeń, promowanie twórców i ich prac a nie tylko sprzedaż dzieł. Są oni również zdania, że ciągła zmiana lokum zmusza ich do nieustannego poszukiwania nowych idei. Byc może nie brakuje im racji.
Niewątpliwie najbardziej nowatorskim pomysłem Just Mad3 było Forever tonight. Należało wykorzystać fakt ulokowania się w hotelu. I tak powstała myśl zaprezentowania w 5 hotelowych pokojach instalacji wideo połączonych ze sztuką dźwiękową. Gościom hotelowym tych pięciu pokoi zaoferowano spotkanie, którego przedmiotem i podmiotem był czas, czas jednej nocy. W ciągu dnia te same hotelowe pokoje były „odwiedzane” przez biorącą udział w targach publiczność. Grupki ośmiu osób oprowadzane były z zachowaniem pełnej dyskrecji przez dwa hotelowe piętra przez przewodników.
Dokonania młodych artystów, których prace prezentowane były na tegorocznym spotkaniu Just Madrid, zostały ocenione przez jury, które przyznało nagrody w trzech konkursach. Nagroda Muzeum gazety ABC Rysunku i ilustracji przypadła 33 letniemu argentyńczykowi Marco Vitaliti. Nagrodę Art Fairs zdobył Nicolas Robbio (Mar de Plata, 1975), mieszkający na stałe w Berlinie. Nagroda Młodych, 4000 euro i zorganizowanie wystawy w 2013 roku w galerii Mustang, została przyznana grupie Laramascoto. I jeszcze jedna nagroda Fundacji Konecta, która ogłosiła konkurs na Architekturę Społeczną. Zostanie rozstrzygnięty w czerwcu. Chodziło o przedstawienie projektu wielofunkcyjnego kontenera z wykorzystaniem materiałów, elementów i technologii ekologicznej.
Powrót
W Just Mad3 wzięło udział 70 galerii, w tym 20 zagranicznych, 12 instytucji, z czego 5 międzynarodowych, 15 specjalistycznych wydawnictw, 8 z nich spoza granic Hiszpanii.
Jaki jest cel tych spotkań i dla kogo są one organizowane?
Modelem tego projektu są, bez wątpienia, targi Volta, Liste i Zoo których pierwsze edycje miały miejsce w 2005 r. Uznawane są wszystkie za targi „alternatywne” i odbywają się zawsze równolegle do dużych, ważnych, uznanych i oficjalnych targów jak Art Basel, Frieze London czy The Armory Show NY. Idea madryckich spotkań jest bardzo konkretna: galerie mają okazję przedstawić na otwartym forum prace wybranych przez nie 3 artystów głównie młodego pokolenia i ułatwić bliski kontakt z nimi i ich dziełem. Biorący udział w tych spotkaniach przedstawiciele instytucji, muzeów, komisarze niezależni i galerzyści są zapraszani do wspólnego zdefiniowania nowych projektów wystawienniczych w których będą uczestniczyć artyści wybrani przez grono ekspertów.
Ubiegłoroczny sukces programu Producers’ desk skierowany do specjalistów ze świata nauki i sztuki, nakłonił organizatorów Just Mad3 do rozszerzenia programu spotkań do 10 sesji i przydzielenia specjalnej sali obrad. Potencjalni „producenci” ze środowisk akademickich, reprezentanci muzeów, ośrodków eksperymentalnych, zawodowo związani z edukacją i działalnością publiczną dysponowali czasem i miejscem na bezpośrednią wymianę idei, strategii, inicjatyw i doświadczeń. Lista uczestników tego forum była imponująca: European Network for Public Art Producers – ENPAP, Instytut Sztuki Współczesnej – IAC, Centrum Sztuki 2 Maja z Madrytu, V2 Institute for the Unstable Media (Rotterdam), Transmedia (Bruksela), Centrum Sztuki Uniwersytetu Complutense (Madryt), Muzeum Uniwersytetu w Alicante, Montehermoso Kulturunea (Vitoria – Kraj Basków), Muzeum Reina Sofia – MNCARS, Madryt, Muzeum Sztuki Współczesnej – MACBA z Barcelony i Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Complutense z Madrytu. Rok 2012 i następne powinny przynieść bardzo konkretne wyniki z tej czterodniowej konfrontacji idei, strategii i inicjatyw kulturalnych, które zainicjowano w lutym na Just Mad3.
Publishers’ corner to nowa inicjatywa, którą skierowano do wydawców sztuki. Obecność wydawnictw młodych i niezależnych, nowe formaty książek o sztuce, także grafiki, nowatorskie propozycje edytorskie z całej Europy, edycje czasopism, zachęcały do odkrywania niekonwencjonalnych form pracy i przyczyniły się do wymiany doświadczeń firm wydawniczych.
Drugi rok z kolei Just Mad3 promuje współczesny design z pogranicza sztuki i wzornictwa. Galerie z Madrytu, Barcelony, Paryża, Portugalii, Libanu i Londynu wróciły ponownie do debaty na temat tego czym jest sztuka a czym jest design w ramach programu Justmad design. Próbą zatarcia tej linii podziału, dla niektórych ledwo dostrzegalnej, było umieszczenie galerii prezentujących obie dyscypliny jedne obok drugich tak aby mogły nawiązać dialog i znaleźć wspólne łączące je elementy. Ważne jest, że są to prace o edycji limitowanej i eksponowane po raz pierwszy co bardzo ułatwia znalezienie im miejsca wśród dzieł sztuki.
Prace Samuela Salcedo, Galeria 3 Punts, Barcelona
Niewątpliwie najbardziej nowatorskim pomysłem Just Mad3 było Forever tonight. Należało wykorzystać fakt ulokowania się w hotelu. I tak powstała myśl zaprezentowania w 5 hotelowych pokojach instalacji wideo połączonych ze sztuką dźwiękową. Gościom hotelowym tych pięciu pokoi zaoferowano spotkanie, którego przedmiotem i podmiotem był czas, czas jednej nocy. W ciągu dnia te same hotelowe pokoje były „odwiedzane” przez biorącą udział w targach publiczność. Grupki ośmiu osób oprowadzane były z zachowaniem pełnej dyskrecji przez dwa hotelowe piętra przez przewodników.
Dokonania młodych artystów, których prace prezentowane były na tegorocznym spotkaniu Just Madrid, zostały ocenione przez jury, które przyznało nagrody w trzech konkursach. Nagroda Muzeum gazety ABC Rysunku i ilustracji przypadła 33 letniemu argentyńczykowi Marco Vitaliti. Nagrodę Art Fairs zdobył Nicolas Robbio (Mar de Plata, 1975), mieszkający na stałe w Berlinie. Nagroda Młodych, 4000 euro i zorganizowanie wystawy w 2013 roku w galerii Mustang, została przyznana grupie Laramascoto. I jeszcze jedna nagroda Fundacji Konecta, która ogłosiła konkurs na Architekturę Społeczną. Zostanie rozstrzygnięty w czerwcu. Chodziło o przedstawienie projektu wielofunkcyjnego kontenera z wykorzystaniem materiałów, elementów i technologii ekologicznej.
Powrót