Dominika
Griesgraber
Agleta, 2004
brąz, 17 x 16,5 x 11,5 cm
Tegoroczne biennale z główną wystawą w Pekinie trwało do końca października 2005. Prace zaproszonych do udziału artystów pokazywano także w innych miastach Chin. Oficjalne nazwa biennale nosiła znamienny, jak na Kraj Środka tytuł "Contemporary Art with Humanistic Concerns" (Współczesna sztuka i jej humanistyczne zainteresowania). Wśród zakwalifikowanych do wystawy prac znalazły się dzieła trojga polskich artystów. Nasz kraj reprezentowali: Dominika Griesgraber, Hanna Haska i Krzysztof Pająk.
Dominika Griesgraber jest przedstawicielką najmłodszego pokolenia polskich artystów, absolwentka warszawskiej ASP /rzeźba u prof. Adama Myjaka/, ukończyła także studia filozoficzne /teoria i estetyka sztuki/ na Uniwersytecie w Barcelonie. Jest laureatką międzynarodowych prestiżowych nagród i wyróżnień. Jej zainteresowania i projekty rzeźbiarskie z ostatnich lat dotyczą wzajemnych relacji natury ludzkiej i kultury. Analizuje te zagadnienia w historycznym ujęciu i odnosi je do miejsca i tożsamości człowieka we współczesnym świecie.
Hanna Haska
Drzewo Życia - Enigma, 2005
druk giclee, 120 x 240 cm
Hanna Haska, znana jest w świecie jako artystka kanadyjska polskiego pochodzenia. Wieloletnie zamieszkanie w tym kraju i artystyczna aktywność na kontynencie amerykańskim uprawniają media z tych krajów do takiego określenia narodowości. Hanna Haska ukończyła warszawską ASP w 1976 roku. Studia nad technikami multimedialnymi kontynuowała w USA i Kanadzie. Jest autorką unikalnej techniki łączącej fotografię z malarstwem. Za perfekcyjne wykorzystanie techniki cyfrowej otrzymała główną nagrodę wygrywając światowy konkurs sztuki komputerowej(Macworld Expo Digital Art Gallery Contest – Nowy York, 2001). Przesłanie jej sztuki jest dramatyczne i alarmistyczne zarazem. Przez krytyków porównywana - w wymiarze wymowy ideowej - do twórczości Boscha i Brueghela. Artystka w wizjach zagrożeń i totalnej katastrofy chce zmusić widzów do refleksji nad "szaleństwem" naszej cywilizacji. Hanna Haska mieszka obecnie w Warszawie.
Krzysztof
Pająk
Szafirowe miasto, 2004
akryl na płótnie, 114 x 146 cm
Wizjonerska jest także sztuka Krzysztofa Pająka. Więcej w niej optymizmu i wiary w nieskończoność naszej cywilizacji. Antycypacje, często baśniowych wizji przyszłych cywilizacji, są u tego artysty zawsze oparte o archetypy naszej kultury.
Krzysztof Pająk studiował na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie w latach 1979-1984. Dyplom uzyskał z wyróżnieniem w pracowni projektowania graficznego prof. R. Duszka oraz ukończył malarstwo w pracowniach prof. J. Dziędziory i prof. J. Sempolińskiego.
Był współtwórcą projektu komunikacji wizualnej dla szpitala CZMP w Łodzi.
Wśród wielu nagród otrzymał ostatnio nagrodę w konkursie
WFFA’05 oraz jest laureatem Nagrody Talensa za 2005 rok.
Biennale Pekin 2005 było zdominowane przez malarstwo. Gros artystów to rodzimi, chińscy twórcy. Łącznie pokazano 600 prac artystów pochodzących z 60 krajów świata. Specyfiką pekińskiego biennale była - w porównaniu do innych imprez tego rodzaju na świecie - silna reprezentacja tradycyjnej, lub moderowanie tradycyjnej, sztuki chińskiej.
Od klasycznych, rozmytych, zamglonych widoków górskich szczytów, do utrzymanych w manierze socrealizmu obrazów ukazujących ludzi pracy i przy pracy. Nie zabrakło oczywiście także prac, za które chińscy artyści zbierają pochwały od co najmniej 10 lat na międzynarodowych targach i wystawach. Przeważnie utrzymane w specyfice komiksu, nadrealistyczne, przekadrowane, przerysowane, agresywnie kolorystyczne. Twórczość euro-amerykańska na biennale, to w zdecydowanej większości, zgodnie z postmodernistycznym duchem, przekrój wszystkich możliwych technik i tematów. Pekińskie Biennale sprzed 2 lat było imprezą znacznie skromniejszą.
Wielkie otwarcie Chin, które od 20 lat idą drogą wytyczoną przez Deng Siao Pinga w ostatnim czasie nabiera przyspieszenia. Po handlu i produkcji Chiny
otwierają się także na świat ideii. Na razie artystycznych. Miejmy nadzieję, że kultura rzeczywiście złagodzi obyczaje i zwiększy zakres swobód obywatelskich w Chinach, czego Chińczykom i reszcie świata życzyć wypada.
Więcej informacji na temat twórczości polskich artystów obecnych na biennale można uzyskać
w naszym portalu.
Wybrane prace:
John Keating (Irlandia)
Nikolai Maistorov (Bułgaria)
Vladimir Prokoptsov
(Białoruś)
Pranas Griusys (Litwa)
Markus Lupertz (Niemcy)
Maria Lassning
(Austria)
Sam Francis (USA)
Mostafa EL
Razzaz (Egipt)
Amin
Gulgee (Pakistan)
Gankhuyag
Lhamsuren (Mongolia)
Kamanda
Ntumba (Kongo)
Lars
Norgard (Dania)
Baron
Renouard (Francja)
Nicolas
Leiva (Argentina)
Nicole
Guyhart (Francja)
Hu Yongkai
(Hong Kong)
Anders
Liden (Szwecja)
Sandro
Chia (Włochy)
Yuri
Kalyuta (Rosja)
Vania Mignone
(Brazylia)
Ana Mercedes
Hoyos (Kolombia)
Costas
Varoos(Grecja)
Ion
Salisteanu(Rumunia)
Matti Kujasalo
(Finlandia)
Jean Mark
Schwaller (Szwajcaria)
Imants
Tillers (Australia)
Tatsuo
Takayama
Yan Ping (Chiny)
Ahn
Chang-hong (Chiny)
Zhao Qj (Chiny)
Tao Shihu
(Chiny)
Fan Jingda
(Chiny)
Yang
Jianping (Chiny)
Qi Baishi (Chiny)
Tatsuo
Takayama
Chun Sung-Wo
(Chiny)
________________________________
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl