Grzegorz Wnęk - Wystawa malarstwa

Od kilku lat obserwujemy „powrót” malarstwa do galerii. Jest to jednak najczęściej malarstwo odwołujące się do pop artu, flirtujące z kulturą masową, zbliżające się – czasem niebezpiecznie - do obszaru komercji. Sztuka Grzegorza Wnęka, przedstawiciela grupy młodych krakowskich figuratywistów, sytuuje się w innym miejscu. Za punkt wyjścia dla poszukiwań artysta wybrał człowieka.

Urodzony w 1974 we Frysztaku, w latach 1994-1999 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W roku 1998 otrzymał stypendium naukowe Ministra Kultury i Sztuki, a w 1999 dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego. Od roku 1998 pracował jako asystent na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie w pracowniach prof. Grzegorza Bednarskiego, a później adiunkta II stopnia prof. Janusza Matuszewskiego. Od roku 2000 współtworzył Stowarzyszenie Młodych Artystów „Kontrapost”. W 2001 przebywał w Kunstlerhaus w Cuxhaven (Niemcy), realizując program artystyczny pt. „Codzienność”. W 2003 wziął udział w sympozjum „Sztuka zaangażowana – szansa czy mit” w Paradyżu. Był uczestnikiem programu stypendialnego „Młoda Polska”. W przekonaniu o możliwości malowania świetnych obrazów, pozbawionych programowej ironii, utwierdziły Grzegorza Wnęka wystawy prac malarzy ze Szkoły Lipskiej. Szczególne znaczenie miało dla niego Biennale w Wenecji 2005, zorganizowane pod hasłem „powrotu do malarstwa”, natomiast „odkryciem” była – jak przyznaje – twórczość Matthiasa Weischera. Fenomen Szkoły Lipskiej świadczy, zdaniem Wnęka, że „malarstwo można przyrównać do ciągle odradzającego się Feniksa”. W pracach artysty widać z jednej strony świadome czerpanie z fotograficznych ujęć, z drugiej zaś jego obrazy malowane są grubą, intensywną farbą, a istotne szczegóły podkreślane brawurową materią malarską. „Codzienna” tematyka kompozycji nie jest pozbawiona surrealistycznych reminiscencji, przejawiających się wyolbrzymieniem wybranych rekwizytów czy też zastosowaniem zaskakującego oświetlenia. Prace Wnęka budzą zainteresowanie kolekcjonerów; znalazły się m.in. w zbiorach ateńskiego Frissiras Muzeum, specjalizującego się w sztuce współczesnej.

Galeria prac


Powrót