Monumentalna wystawa cyklu malarskiego „Piekło” Grzegorza Bednarskiego, inspirowanego "Boską Komedią" Dantego zaprezentowana została po raz pierwszy w Warszawie. Wcześniej mogli oglądać ją miłośnicy twórczości artysty z Krakowa, Szczecina i Olsztyna.
Wernisaż w Królikarni przyciągnął liczne grono gości, wśród których nie zabrakło przedstawicieli domów aukcyjnych i galerzystów, którzy zajmują się klasyką sztuki współczesnej. Świadczy to o wejściu Bednarskiego do elitarnego grona klasyków polskiej nowoczesności, co potwierdził również fakt, że prezentowane prace pochodzą ze znanych prywatnych kolekcji sztuki aktualnej: Angeliki Bogdanowicz, Marty i Tomasza Czechów, Franza Mosera, Krzysztofa Musiała, Jerzego Wojciechowskiego i Robera Wolaka.
Inicjatorem cyklu wystaw Grzegorza Bednarskiego jest marszand Krzysztof Musiał, który sfinansował całe przedsięwzięcie, łącznie z katalogiem i plakatem wystawy zaprojektowanym przez Wojciecha
Fangora. W 2003 r. Musiał, podczas wizyty w krakowskiej pracowni Bednarskiego, zetknął się z jego pastelami do „Piekła” Dantego i postanowił scalić rozproszony już wówczas cykl, prezentując go w postaci wystawy.
Odsłona ekspozycji w Królikarni została zaplanowana bardzo starannie. W przemyślnie zaaranżowanej przestrzeni znalazły się pełne światła sale, dające widzowi perspektywę patrzenia na dzieła Bednarskiego z dystansem; kameralne gabinety, gdzie w oprawie czarnych ścian niewielkie prace emanują magią klejnotów oraz przestrzeń z wygodnymi kanapami, w której prowadzona jest multimedialna projekcja, dynamicznie złożonych prac, przydająca im życia i podkreślająca ich ekspresję. Takie poprowadzenie narracji wystawy pozwala każdemu znaleźć sposób kontemplacji prac bliski jego temperamentowi i upodobaniom percepcyjnym. Układ taki
świadczy także o uniwersalizmie prezentowanego malarstwa, które ekspresyjne w formie i klasyczne w duchu, broni się zarówno w prezentacji statyczno-muzealnej, jak i nowoczesno-multimedialnej.
Cały cykl „Piekła” Bednarskiego, złożony jest z około setki pasteli, akwafort i rysunków. Najwcześniejsze prace pochodzą z 1993 r. W „Boskiej Komedii” odnalazł Bednarski literackie wsparcie dla
dociekań nad kondycją człowieka współczesnego. Artysta ukazał jego grzeszną, ludzką naturę. Inspirowało go niemal wyłącznie „Piekło”, co wskazywać może zarówno na wizualną atrakcyjność dramatycznego tematu, ale także na to, że Bednarski nie widzi nadziei, postrzega człowieka wyłącznie z perspektywy cierpienia. Przekracza tym literacki pierwowzór, podając pod ogląd własną, bardzo osobistą interpretację. Także od strony czysto estetycznej prace Bednarskiego to dramat nacierającej na siebie formy, konturu i ostrej, odważnej kolorystyki. Mimo że pastel, w którym autor zrealizował większość prac, częściowo narzuca rozmyte kształty, miękkie kontury i delikatne prowadzenie kreski, Bednarski w całości zaprzeczył tym ograniczeniom techniki, tworząc nową, ciekawą, ale „ostrą” w wyrazie jakość.
Wybrane prace:
Kliknij w obrazek aby powiększyć:
Płonące
groby
Pastel, 350 x 435 mm, na odwrocie inskrypcja autorska ołówkiem.
Austria, kolekcja prywatna
Płonące
groby
Pastel, pióro w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
296 x 418 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Płonące
groby
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, 250 x 355 mm.
Kolekcja Marty i Tomasza Czechów
Płonące
groby
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
210 x 300 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
krwi
Akwaforta, pastel, wycinanka,
143 x 427 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
krwi
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, 213 x 350 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
krwi
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, na czerwonym
papierze, 250 x 325 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
krwi
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, na czerwonym
papierze, 135 x 245 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Pieśń
o samobójcach
Akwaforta, pastel, wycinanka,
277 x 420 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Deszcz
ognia
Pastel, 350 x 500 mm.
Austria, kolekcja prywatna
Deszcz
ognia
Pastel, 380 x 490 mm.
Austria, kolekcja prywatna
Deszcz
płomieni spadający na potępieńców
Pastel, 500 x 700 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Deszcz
ognia
Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 210 x 295 mm,
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Co
się w kłąb zwinął
Pastel, 176 x 466 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Co
się w kłąb zwinął
Pastel, 173 x 467 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Tais
Pastel, 500 x 350 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Krzycząca
głowa
Pastel, 408 x 350 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Ogniki
liżące stopy
Pastel, pióro, tusz wycinanka,
296 x 420 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
smoły
Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 250 x 352 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
smoły
Pastel i wycinanka, piórem w tonie czarnym, światła bielą, 295
x 420 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
smoły
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
210 x 296 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Ołowiane
płaszcze
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
352 x 250 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Węże
przeróżnych kształtów
Pióro w tonie czarnym, 445 x 640 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Węże.
Mała wersja
Pastel, 298 x 416 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Węże
z pieśni XXIV
Pastel, 500 x 700 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno
(24)
Pastel, 500 x 620 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Grzesznik
z prochu zebrany
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, 296 x 430 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Pieśń
24
Pastel, 500 x 700 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Pieśń
24. Mała wersja
Pastel, 318 x 480 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Ugolino
Pastel, 230 x 315 mm.
Austria, kolekcja prywatna
Ugolino
Pastel, 450 x 620 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Spadanie
Pióro, pędzel, lawowanie tuszem w tonie czarnym i szarym,
460 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Spadanie
Pastel, 375 x 500 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Studium
do Golema
Pióro, czarny tusz, 457 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Golem
Pióro w tonie czarnym, 457 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Figura
duża
Pióro, czarny tusz, 460 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Golem Pastel na czarnym papierze,
375 x 480 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Figura
ze znamieniem Pastel, czarny długopis, wycinanka. 239 x 179 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Inferno Akwaforta, 205 x 215 mm (odcisk),
370 x 280 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, pastel, 204 x 210 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Inferno Akwaforta, 206 x 247 mm (odcisk płyty), 258 x 352 mm (karta).
Kolekcja Jerzego Wojciechowskiego
Inferno Akwaforta, pastel, 203 x 243 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Inferno Pastel, pióro tusz w tonie czarnym, akwaforta, wycinanka, na
czarnym papierze, 286 x 350 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Inferno Pastel, 320 x 480 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, 200 x 215 mm (odcisk płyty), 270 x 377 (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, pastel, 200 x 215 mm (odcisk płyty). 280 x 360 mm
(karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, 144 x 215 mm (odcisk płyty), 280 x 380 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, pastel, 143 x 215 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Inferno Akwaforta, pastel, 145 x 210 mm (odcisk płyty), 270 x 350 mm
(karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, 140 x 210 mm (odcisk płyty), 230 x 350 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, pastel, 140 x 210 mm (233 x 350 mm karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, pastel, 140 x 300 mm (kompozycja), 265 x 380
(karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Żółta
postać Pastel, pióro, czarny tusz, niebieski długopis, wycinanka,
320 x 204 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Spadanie Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 352 x 152 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Inferno Akwaforta, pastel, 140 x 300 mm (kompozycja), 265 x 380
(karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Żółta
postać Pastel, pióro, czarny tusz, niebieski długopis, wycinanka,
320 x 204 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Spadanie Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 352 x 152 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Purgatorio Pastel, 500 x 700 mm, na czarnym papierze.
Kolekcja Angeliki Bogdanowicz
Czyściec Pastel, 498 x 605 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Nota
biograficzna:
Grzegorz Bednarski
(ur. 1954 r.) w latach 1975-1980 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jana Szancenbacha, gdzie uzyskał dyplom w 1980 r. i rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1995 r. objął pracownię rysunku na tymże Wydziale, by od 1998 r., jako profesor krakowskiej ASP, prowadzić pracownię malarstwa. W latach 1981-1989 brał aktywny udział w ruchu kultury niezależnej, zdobywając uznanie krytyki za swe prace malarskie, poruszające w ekspresyjnej, dramatycznej formie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Obok malarstwa uprawia rysunek i grafikę. Twórczość Bednarskiego w latach 1980-2004 koncentrowała się głównie wokół cykli: w malarstwie (Wielki metafizyk, 1981; Ni mas ni menos, 1984; Poruszenie z postacią ekstatyczną, 1987-1989; Martwa natura dla Dadleza, 1997; Hedonista maluje Ukrzyżowanie, 1998-2001; Personifikacje, 1998-2003; Popielec, 2001-2004); w rysunku (Dom misteriów, 1990; Bajka paryska - Śmiej się dziadku, 1994; Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna, 1996-1999; Inferno, 1993-2000).
Wystawa
czynna do 4 marca 2007
________________________________
Tekst: Agnieszka Gniotek
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl
W latach 1975-1980 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jana Szancenbacha, gdzie uzyskał dyplom w 1980 r. i rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1995 r. objął pracownię rysunku na tymże Wydziale, by od 1998 r., jako profesor krakowskiej ASP, prowadzić pracownię malarstwa. W latach 1981-1989 brał aktywny udział w ruchu kultury niezależnej, zdobywając uznanie krytyki za swe prace malarskie, poruszające w ekspresyjnej, dramatycznej formie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Obok malarstwa uprawia rysunek i grafikę. Twórczość Bednarskiego w latach 1980-2004 koncentrowała się głównie wokół cykli: w malarstwie (Wielki metafizyk, 1981; Ni mas ni menos, 1984; Poruszenie z postacią ekstatyczną, 1987-1989; Martwa natura dla Dadleza, 1997; Hedonista maluje Ukrzyżowanie, 1998-2001; Personifikacje, 1998-2003; Popielec, 2001-2004); w rysunku (Dom misteriów, 1990; Bajka paryska - Śmiej się dziadku, 1994; Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna, 1996-1999; Inferno, 1993-2000).
Inne wydarzenia Galerii
14 lipca - 02 września
Matki oryginałów
Traktowana po macoszemu, wykreślana z inwentarzowych…
06 marca - 27 maja
Karolina Breguła - Skwer
Monumenty i przestrzeń publiczna odzwierciedlają pamięć…
03 grudnia - 18 lutego
Rachel Poignant - Generacje
Tytuł wystawy odnosi się zarówno do minionych pokoleń…
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl