Grzegorz Bednarski - wystawa w Królikarni




Monumentalna wystawa cyklu malarskiego „Piekło” Grzegorza Bednarskiego, inspirowanego "Boską Komedią" Dantego zaprezentowana została po raz pierwszy w Warszawie. Wcześniej mogli oglądać ją miłośnicy twórczości artysty z Krakowa, Szczecina i Olsztyna. 

Wernisaż w Królikarni przyciągnął liczne grono gości, wśród których nie zabrakło przedstawicieli domów aukcyjnych i galerzystów, którzy zajmują się klasyką sztuki współczesnej. Świadczy to o wejściu Bednarskiego do elitarnego grona klasyków polskiej nowoczesności, co potwierdził również fakt, że prezentowane prace pochodzą ze znanych prywatnych kolekcji sztuki aktualnej: Angeliki Bogdanowicz, Marty i Tomasza Czechów, Franza Mosera, Krzysztofa Musiała, Jerzego Wojciechowskiego i Robera Wolaka. 

Inicjatorem cyklu wystaw Grzegorza Bednarskiego jest marszand Krzysztof Musiał, który sfinansował całe przedsięwzięcie, łącznie z katalogiem i plakatem wystawy zaprojektowanym przez Wojciecha Fangora. W 2003 r. Musiał, podczas wizyty w krakowskiej pracowni Bednarskiego, zetknął się z jego pastelami do „Piekła” Dantego i postanowił scalić rozproszony już wówczas cykl, prezentując go w postaci wystawy. 

Odsłona ekspozycji w Królikarni została zaplanowana bardzo starannie. W przemyślnie zaaranżowanej przestrzeni znalazły się pełne światła sale, dające widzowi perspektywę patrzenia na dzieła Bednarskiego z dystansem; kameralne gabinety, gdzie w oprawie czarnych ścian niewielkie prace emanują magią klejnotów oraz przestrzeń z wygodnymi kanapami, w której prowadzona jest multimedialna projekcja, dynamicznie złożonych prac, przydająca im życia i podkreślająca ich ekspresję. Takie poprowadzenie narracji wystawy pozwala każdemu znaleźć sposób kontemplacji prac bliski jego temperamentowi i upodobaniom percepcyjnym. Układ taki świadczy także o uniwersalizmie prezentowanego malarstwa, które ekspresyjne w formie i klasyczne w duchu, broni się zarówno w prezentacji statyczno-muzealnej, jak i nowoczesno-multimedialnej. 

Cały cykl „Piekła” Bednarskiego, złożony jest z około setki pasteli, akwafort i rysunków. Najwcześniejsze prace pochodzą z 1993 r. W „Boskiej Komedii” odnalazł Bednarski literackie wsparcie dla dociekań nad kondycją człowieka współczesnego. Artysta ukazał jego grzeszną, ludzką naturę. Inspirowało go niemal wyłącznie „Piekło”, co wskazywać może zarówno na wizualną atrakcyjność dramatycznego tematu, ale także na to, że Bednarski nie widzi nadziei, postrzega człowieka wyłącznie z perspektywy cierpienia. Przekracza tym literacki pierwowzór, podając pod ogląd własną, bardzo osobistą interpretację. Także od strony czysto estetycznej prace Bednarskiego to dramat nacierającej na siebie formy, konturu i ostrej, odważnej kolorystyki. Mimo że pastel, w którym autor zrealizował większość prac, częściowo narzuca rozmyte kształty, miękkie kontury i delikatne prowadzenie kreski, Bednarski w całości zaprzeczył tym ograniczeniom techniki, tworząc nową, ciekawą, ale „ostrą” w wyrazie jakość.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 Wybrane prace:
   
    

 

Kliknij w obrazek aby powiększyć: 
 

Płonące groby 
Pastel, 350 x 435 mm, na odwrocie inskrypcja autorska ołówkiem.
Austria, kolekcja prywatna

Płonące groby 
Pastel, pióro w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
296 x 418 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Płonące groby 
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, 250 x 355 mm.
Kolekcja Marty i Tomasza Czechów

     

Płonące groby 
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
210 x 300 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Morze krwi 
Akwaforta, pastel, wycinanka,
143 x 427 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Morze krwi 
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, 213 x 350 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Morze krwi 
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, na czerwonym papierze, 250 x 325 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Morze krwi 
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, na czerwonym papierze, 135 x 245 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Pieśń o samobójcach 
Akwaforta, pastel, wycinanka,
277 x 420 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Deszcz ognia
Pastel, 350 x 500 mm.
Austria, kolekcja prywatna

Deszcz ognia
Pastel, 380 x 490 mm.
Austria, kolekcja prywatna

Deszcz płomieni spadający na potępieńców
Pastel, 500 x 700 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Deszcz ognia 
Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 210 x 295 mm,
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Co się w kłąb zwinął
Pastel, 176 x 466 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Co się w kłąb zwinął
Pastel, 173 x 467 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Tais 
Pastel, 500 x 350 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Krzycząca głowa 
Pastel, 408 x 350 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Ogniki liżące stopy
Pastel, pióro, tusz wycinanka,
296 x 420 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Morze smoły
Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 250 x 352 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Morze smoły
Pastel i wycinanka, piórem w tonie czarnym, światła bielą, 295 x 420 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Morze smoły
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka, 210 x 296 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Ołowiane płaszcze
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
352 x 250 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Węże przeróżnych kształtów
Pióro w tonie czarnym, 445 x 640 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Węże. Mała wersja
Pastel, 298 x 416 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

     

Węże z pieśni XXIV
Pastel, 500 x 700 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Inferno (24)
Pastel, 500 x 620 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Grzesznik z prochu zebrany
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, 296 x 430 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Pieśń 24
Pastel, 500 x 700 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Pieśń 24. Mała wersja
Pastel, 318 x 480 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Ugolino
Pastel, 230 x 315 mm.
Austria, kolekcja prywatna

     

Ugolino
Pastel, 450 x 620 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Spadanie 
Pióro, pędzel, lawowanie tuszem w tonie czarnym i szarym,
460 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Spadanie 
Pastel, 375 x 500 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

     

Studium do Golema
Pióro, czarny tusz, 457 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Golem
Pióro w tonie czarnym, 457 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Figura duża
Pióro, czarny tusz, 460 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Golem
Pastel na czarnym papierze,
375 x 480 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Figura ze znamieniem
Pastel, czarny długopis, wycinanka. 239 x 179 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Inferno
Akwaforta, 205 x 215 mm (odcisk),
370 x 280 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

     

Inferno
Akwaforta, pastel, 204 x 210 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Inferno
Akwaforta, 206 x 247 mm (odcisk płyty), 258 x 352 mm (karta).
Kolekcja Jerzego Wojciechowskiego

Inferno
Akwaforta, pastel, 203 x 243 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Inferno 
Pastel, pióro tusz w tonie czarnym, akwaforta, wycinanka, na czarnym papierze, 286 x 350 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Inferno
Pastel, 320 x 480 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka

Inferno
Akwaforta, 200 x 215 mm (odcisk płyty), 270 x 377 (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

     

Inferno 
Akwaforta, pastel, 200 x 215 mm (odcisk płyty). 280 x 360 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

Inferno
Akwaforta, 144 x 215 mm (odcisk płyty), 280 x 380 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

Inferno
Akwaforta, pastel, 143 x 215 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Inferno
Akwaforta, pastel, 145 x 210 mm (odcisk płyty), 270 x 350 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

Inferno
Akwaforta, 140 x 210 mm (odcisk płyty), 230 x 350 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

Inferno 
Akwaforta, pastel, 140 x 210 mm (233 x 350 mm karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

     

Inferno
Akwaforta, pastel, 140 x 300 mm (kompozycja), 265 x 380 (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

Żółta postać
Pastel, pióro, czarny tusz, niebieski długopis, wycinanka, 320 x 204 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Spadanie
Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 352 x 152 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     

Inferno
Akwaforta, pastel, 140 x 300 mm (kompozycja), 265 x 380 (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka

Żółta postać
Pastel, pióro, czarny tusz, niebieski długopis, wycinanka, 320 x 204 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

Spadanie
Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 352 x 152 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała

     
Purgatorio
Pastel, 500 x 700 mm, na czarnym papierze.
Kolekcja Angeliki Bogdanowicz
Czyściec
Pastel, 498 x 605 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała


 
  
 Nota biograficzna: 

        

Grzegorz Bednarski (ur. 1954 r.) w latach 1975-1980 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jana Szancenbacha, gdzie uzyskał dyplom w 1980 r. i rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1995 r. objął pracownię rysunku na tymże Wydziale, by od 1998 r., jako profesor krakowskiej ASP, prowadzić pracownię malarstwa. W latach 1981-1989 brał aktywny udział w ruchu kultury niezależnej, zdobywając uznanie krytyki za swe prace malarskie, poruszające w ekspresyjnej, dramatycznej formie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Obok malarstwa uprawia rysunek i grafikę. Twórczość Bednarskiego w latach 1980-2004 koncentrowała się głównie wokół cykli: w malarstwie (Wielki metafizyk, 1981; Ni mas ni menos, 1984; Poruszenie z postacią ekstatyczną, 1987-1989; Martwa natura dla Dadleza, 1997; Hedonista maluje Ukrzyżowanie, 1998-2001; Personifikacje, 1998-2003; Popielec, 2001-2004); w rysunku (Dom misteriów, 1990; Bajka paryska - Śmiej się dziadku, 1994; Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna, 1996-1999; Inferno, 1993-2000).

Wystawa czynna do 4 marca 2007

________________________________
Tekst: Agnieszka Gniotek
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót