Wizje piekła, opisywanego kiedyś w literaturze, przedstawianego na ścianach i w portalach kościołów, stały się rzeczywistością na ziemi. Wymyślne akty przemocy, bestialskie mordy, kataklizmy rodem z fantastycznych niegdyś wizji, stały się kadrem współczesnego świata. Może dlatego właśnie wątek piekła, zwłaszcza literackiej wizji Piekła Dantego, nieustannie podejmowany jest przez artystów. Nieustannie aktualny, odrzuca wizje Czyśćca i Raju, może jako utopię…
Wizjom tym poświęcił część swojej twórczości Grzegorz Bednarski, którego
Piekło w pastelach i rycinach można oglądać w Galerii Instytutu Włoskiego w Krakowie.
Tłusty pastel wzmaga głębię brunatnych, bordowych i krwistych barw. Rysunek piórkiem precyzuje i ostro akcentuje szczegóły. Połączenie tych dwóch technik wyzwala widoczną ekspresję.
Wystawa "Piekła" Bednarskiego jest pierwszą indywidualną, pełną prezentacją jego prac zainspirowanych „Boską Komedią”. Najwcześniejsze z cyklu pochodzą z 1993 r. Cykl ten rozpoczęły ryciny – w końcu grafika w najbardziej sugestywny sposób ukazywała mroczne wizje artystów. Jednak w przypadku Bednarskiego, grafika stanowiła margines jego twórczości. Dlatego dość szybko pojawił się pastel, wnosząc do Piekła pierwiastek czysto malarski. Poszukiwania odpowiedniej techniki trwały nadal – tak doszło do kolorowania odbitek próbnych rycin, a następnie wycinania z wcześniejszych prac postaci i naklejanie ich na gotowe już pastele. Wynik działania tego warsztatu przyczynił się do pewnej dramaturgii przedstawień.
Dramaturgia przedstawień zazębia się z dramatem człowieka, jego cierpieniem, męką, które żyją jeśli nie w nas, to w kimś tuż obok. Dlatego w swoich wizjach artysta wychodzi poza pierwowzór literacki, dodając osobistą wersję postrzegania Piekła w Piekle i Piekła na ziemi. Spektakl Bednarskiego rozgrywa się bez „diabelskiej obsady”. Nie ma tu diabłów z widłami, czyhających demonów. Demonem jest tu tylko człowiek – tylko on zamieszkuje piekło.
Trudno nie porównać Piekła Bednarskiego ze znanym cyklem Piekła Jerzego Panka, także inspirowanego dziełem Dantego. Łączy je swobodna inspiracja tym dziełem. Piekło Panka to jednak niemal wyłącznie ludzkie i diabelskie twarze. Przede wszystkim zaś jego cykl jest lapidarny w kresce drzeworytu, natomiast Bednarski ukazuje wizję bardzo malarską.
Nie sposób tu nie wspomnieć o głównym mecenasie i projektodawcy wystawy, którym jest Krzysztof Musiał. Jego imię parę razy gościło już na łamach Artinfo, m.in. w związku z relacjami wystaw z cyklu „Pejzaż Południa” w Krakowie. Ten kolekcjoner i miłośnik sztuki sponsoruje w kraju i za granicą różne przedsięwzięcia artystyczne. Od lat zaprasza do Francji, Włoch i Hiszpanii artystów z Polski, a plon tych plenerów pokazuje na wystawach w kraju z cyklu wspomnianego wyżej „Pejzażu Południa”.
Wybrane prace:
Kliknij w obrazek aby powiększyć:
Płonące
groby
Pastel, 350 x 435 mm, na odwrocie inskrypcja autorska ołówkiem.
Austria, kolekcja prywatna
Płonące
groby
Pastel, pióro w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
296 x 418 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Płonące
groby
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, 250 x 355 mm.
Kolekcja Marty i Tomasza Czechów
Płonące
groby
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
210 x 300 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
krwi
Akwaforta, pastel, wycinanka,
143 x 427 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
krwi
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, 213 x 350 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
krwi
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, na czerwonym
papierze, 250 x 325 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
krwi
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, na czerwonym
papierze, 135 x 245 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Pieśń
o samobójcach
Akwaforta, pastel, wycinanka,
277 x 420 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Deszcz
ognia
Pastel, 350 x 500 mm.
Austria, kolekcja prywatna
Deszcz
ognia
Pastel, 380 x 490 mm.
Austria, kolekcja prywatna
Deszcz
płomieni spadający na potępieńców
Pastel, 500 x 700 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Deszcz
ognia
Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 210 x 295 mm,
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Co
się w kłąb zwinął
Pastel, 176 x 466 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Co
się w kłąb zwinął
Pastel, 173 x 467 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Tais
Pastel, 500 x 350 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Krzycząca
głowa
Pastel, 408 x 350 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Ogniki
liżące stopy
Pastel, pióro, tusz wycinanka,
296 x 420 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
smoły
Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 250 x 352 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
smoły
Pastel i wycinanka, piórem w tonie czarnym, światła bielą, 295
x 420 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Morze
smoły
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
210 x 296 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Ołowiane
płaszcze
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, światła bielą, wycinanka,
352 x 250 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Węże
przeróżnych kształtów
Pióro w tonie czarnym, 445 x 640 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Węże.
Mała wersja
Pastel, 298 x 416 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Węże
z pieśni XXIV
Pastel, 500 x 700 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno
(24)
Pastel, 500 x 620 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Grzesznik
z prochu zebrany
Pastel, pióro, tusz w tonie czarnym, wycinanka, 296 x 430 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Pieśń
24
Pastel, 500 x 700 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Pieśń
24. Mała wersja
Pastel, 318 x 480 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Ugolino
Pastel, 230 x 315 mm.
Austria, kolekcja prywatna
Ugolino
Pastel, 450 x 620 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Spadanie
Pióro, pędzel, lawowanie tuszem w tonie czarnym i szarym,
460 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Spadanie
Pastel, 375 x 500 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Studium
do Golema
Pióro, czarny tusz, 457 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Golem
Pióro w tonie czarnym, 457 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Figura
duża
Pióro, czarny tusz, 460 x 540 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Golem Pastel na czarnym papierze,
375 x 480 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Figura
ze znamieniem Pastel, czarny długopis, wycinanka. 239 x 179 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Inferno Akwaforta, 205 x 215 mm (odcisk),
370 x 280 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, pastel, 204 x 210 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Inferno Akwaforta, 206 x 247 mm (odcisk płyty), 258 x 352 mm (karta).
Kolekcja Jerzego Wojciechowskiego
Inferno Akwaforta, pastel, 203 x 243 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Inferno Pastel, pióro tusz w tonie czarnym, akwaforta, wycinanka, na
czarnym papierze, 286 x 350 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Inferno Pastel, 320 x 480 mm.
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, 200 x 215 mm (odcisk płyty), 270 x 377 (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, pastel, 200 x 215 mm (odcisk płyty). 280 x 360 mm
(karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, 144 x 215 mm (odcisk płyty), 280 x 380 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, pastel, 143 x 215 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Inferno Akwaforta, pastel, 145 x 210 mm (odcisk płyty), 270 x 350 mm
(karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, 140 x 210 mm (odcisk płyty), 230 x 350 mm (karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, pastel, 140 x 210 mm (233 x 350 mm karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Inferno Akwaforta, pastel, 140 x 300 mm (kompozycja), 265 x 380
(karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Żółta
postać Pastel, pióro, czarny tusz, niebieski długopis, wycinanka,
320 x 204 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Spadanie Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 352 x 152 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Inferno Akwaforta, pastel, 140 x 300 mm (kompozycja), 265 x 380
(karta).
Kolekcja Roberta Wolaka
Żółta
postać Pastel, pióro, czarny tusz, niebieski długopis, wycinanka,
320 x 204 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Spadanie Pastel, pióro, czarny tusz, wycinanka, 352 x 152 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Purgatorio Pastel, 500 x 700 mm, na czarnym papierze.
Kolekcja Angeliki Bogdanowicz
Czyściec Pastel, 498 x 605 mm.
Kolekcja Krzysztofa Musiała
Nota biograficzna:
Grzegorz Bednarski – ur. 1954 w Bydgoszczy. W latach 1975-1980 stidiował na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. Dyplom w pracowni prof. Jana Szancenbacha w 1980. W 1990 objął pracownię rysunku na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP, od 1998 jako prof. ASP prowadzi własną pracownię. W latach 1981-1989 brał udział w ruchu kultury niezależnej, poruszając w swoim malarstwie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Uprawie tez grafike i rysunek. Prace Bednarskiego znajdują się w zbiorach prywatnych prywatnych muzealnych. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, m.in. w Austrii.
Wystawa
czynna do 7 czerwca 2006
________________________________
Tekst: Jolanta Gumula
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl
W latach 1975-1980 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Jana Szancenbacha, gdzie uzyskał dyplom w 1980 r. i rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1995 r. objął pracownię rysunku na tymże Wydziale, by od 1998 r., jako profesor krakowskiej ASP, prowadzić pracownię malarstwa. W latach 1981-1989 brał aktywny udział w ruchu kultury niezależnej, zdobywając uznanie krytyki za swe prace malarskie, poruszające w ekspresyjnej, dramatycznej formie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Obok malarstwa uprawia rysunek i grafikę. Twórczość Bednarskiego w latach 1980-2004 koncentrowała się głównie wokół cykli: w malarstwie (Wielki metafizyk, 1981; Ni mas ni menos, 1984; Poruszenie z postacią ekstatyczną, 1987-1989; Martwa natura dla Dadleza, 1997; Hedonista maluje Ukrzyżowanie, 1998-2001; Personifikacje, 1998-2003; Popielec, 2001-2004); w rysunku (Dom misteriów, 1990; Bajka paryska - Śmiej się dziadku, 1994; Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna, 1996-1999; Inferno, 1993-2000).
Inne wydarzenia Galerii
15 - 30 września
Marco Angelini - Speculum:...
Wystawa rzymskiego artysty Marco Angelini, znanego już w…
09 maja - 07 czerwca
Grzegorz Bednarski - Włoski...
Wystawa "Piekła" Bednarskiego jest pierwszą indywidualną,…
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl