GRUPPAŁÓDŹKALISKA - wystawa Galerii PROGRAM




10 grudnia 2002 r w Galerii Program miał miejsce wernisaż prac malarskich i fotograficznych grupy GruppaŁódźKaliska. 
Wystawa została zatytułowana "dzieci, artyści, ladacznice i biznesmeni autorstwa GRUPPYŁÓDŹKALISKA"

Artyści tej nowej formacji wchodzili kiedyś w skład legendarnych już grup artystycznych lat 80-tych Gruppy i Łodzi Kaliskiej. Ryszard Grzyb był współzałożycielem Gruppy, a Paweł Kowalewski najmłodszym jej członkiem. Andrzej Świetlik był jednym z założycieli Łodzi Kaliskiej. 
  
 
 


Mimo siarczystego mrozu publiczność - goście i admiratorzy artystów stawili się w nadreprezentacji - ludzi masa. Na zewnątrz noc, mróz a w środku klimaty radosnych wakacji. Żywiołowe, spontanicznie malowane przez artystów i - pod ich kontrolą - przez osoby wymienione w tytule, obrazy stworzyły nastrój udzielający się gościom wernisażu. 
 
Andrzej Świetlik i Ryszard Grzyb przewidując gorącą atmosferę wieczoru byli w plażowo-letnich strojach, Paweł Kowalewski w wypuszczonej , rozpiętej koszuli też ubrany był raczej przewiewnie. Za tytułowe ladacznice "robiły" dwie sympatyczne modelki-muzy w strojach spotykanych na ulicy w latach 30-tych, biznesmeni raczej incognito, dzieci w bardzo małych ilościach. Radosna impreza, aranżacja z dużym przymrużeniem oka, oprawa muzyczna - jednym słowem wakacje.   

    
 

Podejście do sztuki bohaterów wieczoru ma dobrą wykładnię w tekście, który sami stworzyli i dostarczyli, przytaczamy tę wypowiedź w całości, bo warto się z nią zapoznać:
 
OPIS PROJEKTU

Wystawa ta będzie podsumowaniem projektu, który zaczęliśmy realizować dwa i pół roku temu. Do tego przedsięwzięcia próbowaliśmy zaprosić innych artystów, zwłaszcza naszych kolegów
z Gruppy, ale już starożytni Grecy twierdzili, że artysta nigdy nie wchodzi do tej samej wanny. Artystą, który pozytywnie zareagował? na naszą propozycję był Andrzej Świetlik, nadzieja i dobra dusza nowopowstałej grupy GRUPPAŁÓDŹKALISKA.


IDEA
Tematem naszych działań stały się rzeczy codzienne i piękne: kwiaty (stały element martwej natury, mieszczański symbol piękna), warzywa (codzienne obcowanie z materią, dzięki której uzyskujemy energię niezbędną do życia), przedmioty codziennego użytku, w których również można dostrzec piękno, formę i treść. Nie narzędzia stały się dla nas ważne, ale sposób w jaki w danej chwili reagowaliśmy na piękno codzienności. Szczególnie interesowało nas przenikanie się formy, języka sztuki, nastroju, kategorii fizycznych i metafizycznych. Przenikanie się życia i śmierci, śmiechu i płaczu, powagi i śmieszności. Przenikanie się malarstwa z rysunkiem, rysunku z fotografią, sztuki dziecka ze sztuką dorosłych i tak dalej aż w nieskończoność można by wymieniać przenikanie się przenikania z samym przenikaniem.

METODA
Wszyscy rodzimy się znając tylko jeden język, język kolorów, kształtów, linii. Dzięki temu rysunek polskiego, chińskiego, arabskiego, indiańskiego, eskimoskiego i holenderskiego dziecka jest zrozumiały dla każdego. W dzieciństwie wszyscy sięgają z ochotą po kredki lub farby by wyrażać siebie przy pomocy języka kształtów i kolorów. Nikt też nie wstydzi się najdziwaczniejszych głowonogów i innych potworów jakie powstają przy tej okazji. To naturalny sposób w jaki opisujemy świat. I nagle, pewnego dnia w okolicach szóstego, siódmego roku życia, ktoś chwyta nas za rękę i prowadzi do miejsca, w którym ideogramy mają zastąpić na resztę życia naturalny sposób opisywania świata. I tak już zostaje do końca naszego żywota. Postanowiliśmy zmienić ten stan rzeczy, nasze sesje notowania rzeczywistości (lub piękna jak wolą niektórzy), stały się otwarte dla naszych znajomych i przyjaciół, rodzin i dzieci. Obserwowaliśmy ze wzruszeniem jak czterdziestoletni mężczyźni powracali ze strachem do naturalnej formy notowania rzeczywistości. Oczywiście to my byliśmy panami sytuacji, to my uzurpowaliby sobie dyktatorskie prawo do kontrolowania formy, treści, koloru, wszystkiego. Jedynie dzieci mogły podjąć z nami równą walkę.

REZULTAT
Odbyło się około dwudziestu sesji, w których brały udział dzieci, biznesmeni, krytycy sztuki, ladacznice i artyści. Sposób w jaki dokonywaliśmy rejestracji był swoisty dla każdego z uczestników sesji, dlatego efektem tych spotka są obrazy, rysunki, fotografie. Wiele z tych dzieł jest efektem naszych wspólnych działań, znajdujemy tu wiele cytatów zaczerpniętych od naszych przyjaciół, ale to jedynie my w sposób dyktatorski i bezczelny użyliśmy biznesmenów, krytyków, dzieci, ladacznic i siebie samych do przeobrażenia naszej koncepcji w formę, która jest zapisem tego jedynego momentu, chwili która już się nigdy nie powtórzy, momentu rozbłysku piękna. 

   
  
  

    


___________________________
 
 GRZYB Ryszard:

 

  

 

Ryszard Grzyb -
urodził się w 1956 w Sosnowcu. W latach 1976-79 studiowal na wroclawskiej PWSSP w pracowni Z. Karpińskiego. Później przeniósł się na Wydział Malarstwa warszawskiej ASP do pracowni R. Ziemskiego, gdzie poznał W. Pawlaka i innych członków "Gruppy", którą wspólnie założyli w 1982 roku. Na początku malował "papiery" - kompozycje wykonane na kartonie temperą i gwaszem. Wspólnie z R. Woźniakiem wyjechali na stypendium do Berlina, gdzie R. Grzyb kontynuował malowanie ostrymi kolorami płaskich "papierów". Pod koniec lat 80-tych, artysta zmienił styl, zajmując się bardziej malarstwem olejnym. Współpracował z krakowską Galerią "Zderzak". Zajmuje się również grafiką reklamową.

__________________________
 
 KOWALEWSKI Paweł:

 

  

 

Kowalewski Paweł
- urodził się w 1958 w Warszawie. W 1983 otrzymał dyplom (z wyróżnieniem) w pracowni Malarstwa S. Gierowskiego warszawskiej ASP. W 1983 był najmłodszym członkiem "Gruppy". Do 1989 tworzył malarstwo figuratywne, często o odniesieniach historycznych i patriotycznych. Na początku lat 90-tych powstały serie kolaży, w których artysta skupił się na estetyce codzienności, o znamiennych tytułach.: "Ćwiczenia z estetyki, w jakiej wzrastałem", "Znaki orientacyjne, które są konieczne, by uniknąć szaleństwa".

__________________________
 
 ŚWIETLIK Andrzej:

 

  

 

 
Andrzej Świetlik - urodził się w 1951 r na Pomorzu. Fotograf samouk. Jest wykładowcą gdańskiej ASP. Współtwórca i założyciel legendarnej, awangardowej grupy artystycznej Łódź Kaliska /obok: Adama Rzepeckiego, Marka Janiaka, Andrzeja Wielogórskiego/. Autor ponad 25 tysięcy zdjęć. Jeden z najwybitniejszych polskich artystów fotografów. Twórca, wraz z Tomkiem Sikorą Galerii Bezdomnej.

     
 
Większość prac pokazanych na wystawie jest przeznaczona na sprzedaż.
 
Zakończenie wystawy: 11 stycznia 2003
   
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl




Galeria prac


Powrót