Fotorealizm - wystawa fotografii w galerii Zderzak




Polski rynek sztuki jest jeszcze w powijakach, a rynku fotografii nie ma wcale. Biorąc pod uwagę zorganizowane ostatnio przez Rempex i Polswiss Art aukcje poświęcone tej tylko dziedzinie sztuki, można pokusić się o odważne stwierdzenie, że coś jednak drgnęło, i że być może rynek ten właśnie się kształtuje. Niewątpliwie dużą zasługą jest tutaj działalność galerii, które decydują się promować tę wciąż niedocenianą gałąź sztuki.
Jedną z nich jest krakowski ZDERZAK, prezentujący obecnie prace czterech autorów: Sławoja Dubiela, Piotra Szymona, Andrzeja Ślusarczyka i Ireneusza Zjeżdżałki. Choć każdy z nich posługuje się innym rodzajem sprzętu, łączy ich jedno – realistyczne i bezpretensjonalne podejście do tematu. 

Tematem jest postindustrialna rzeczywistość – dokumentalny gatunek fotografii niezbyt popularny w Polsce, za to ceniony na Zachodzie. Nie wszystkim się podoba, przynajmniej nie od razu. Odrapane ściany upadających fabryk, kominy wyziewające dym, szkielety popadających w ruinę budynków, kojarzą się z brzydotą. A brzydota nigdy nie miała zbyt wielu zwolenników. Choć od dawna istnieli artyści posługujący się nią w celu nadania swym pracom większej siły wyrazu, nigdy nie znalazła większego grona odbiorców. 
Dziwne to tym bardziej, że pozorna brzydota jest na tyle malownicza, by zainspirować artystę. Jednak niszczejąca wokół nas przestrzeń ciągle wydaje się czymś wstydliwym, niegodnym publicznej dyskusji. Jak twierdzi kurator wystawy Wojciech Wilczyk w przedmowie do katalogu, „Kształt przemysłowych miast (...) ulega w ostatnim czasie procesowi błyskawicznej destrukcji. Oczywiście, demontaż w pierwszej kolejności spotyka nieczynne już obiekty industrialne. Wyprute z wnętrzności hale fabryk, betonowe szkielety konstrukcji o tajemniczym dzisiaj przeznaczeniu, magistrale rur i pustoszejące ulice przyfabrycznych osiedli, powinny zapewne przyciągać uwagę wielu osób z aparatami fotograficznymi, ale tak się jednak nie dzieje”. 

Temat ten stał się wystarczająco atrakcyjny dla prezentowanych w Zderzaku artystów. Oglądamy więc prace rozbiórkowe cementowni pod Opolem, górnicze hałdy w pobliżu Wałbrzycha, zrujnowane poznańskie zakłady przemysłowe i przedmieścia Górnego Śląska.


Na wernisażu wystawy zabrakło jednego z autorów. Pozostali o swoich zdjęciach mówią raczej niechętnie: „Nie mówić o fotografii to chyba największa przyjemność” – twierdzi Irek Zjeżdżałka. „Bo co tak naprawdę mogę powiedzieć o swoich pracach? Że powstają w wyniku dynamicznych zmian w naszym kraju, które dosłownie zmiatają z powierzchni ziemi całe fabryki, tworząc place budowy dla zagranicznych hipermarketów?”

Wojciech Wilczyk przygotowując wystawę „Fotorealizmu” nawiązał świadomie do malarskiego hiperrealizmu lat 60. ubiegłego wieku. Akcentuje, że nie chodzi tutaj o jej techniczne aspekty, ale o sposób widzenia tematu. Ostro i bez znieczulenia.

Prace prezentowane na wystawie tradycyjnie znajdują się w ofercie handlowej Galerii Zderzak.
W przyszłym roku galeria planuje zorganizować więcej wystaw fotografii, także monograficznych.
 
 
 

       
  Wybrane prace:

 
Zdjęcia prezentowane poniżej zamieszczamy za zgodą i dzięki uprzejmości Galerii ZDERZAK
 
Wszystkie prace są reprodukowane w katalogu wydanym przez galerię (48 prac). 
   
 

   Sławoj Dubiel

 
  Cementownia Groszowice 1999/2000, 
31x25 cm, brom półmat, wywoływacz glicynowy, n/15
 
 

        
 
 
 
Sławoj Dubiel – ur. 1964, absolwent Państwowego Studium Kulturalno-Oświatowego i Bibliotekarskiego w Opolu (specjalność – fotografia) oraz Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Opolu. Od 2000 r. jest członkiem ZPAF. Uczestniczył w wielu wystawach zbiorowych w polskich galeriach, swe prace wystawiał też w nowojorskiej Skulski Art Gallery (1997)
  
 
 
 
 
  
 
 
 

Piotr Szymon

 
Pośpieszne
26x37 cm, 2003 
 

  

        
Piotr Szymon – ur. 1957 w Zabrzu. Początkowo związany z tyską grupą fotograficzną „KRON”. Studiował prawo na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Absolwent Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie. Od 2000 r. jest członkiem ZPAF. W latach 1987-91 kierował działem archiwalno-fotograficznym w Muzeum Historii Katowic. Od trzynastu lat związany z ASP w Katowicach. Od 2002 uczy również fotografii w Prywatnej Szkole Policealnej w Bielsku-Białej. W 2002 r. wziął udział w dokumentalnym projekcie „EX ORIENTE LUX”, który miał na celu pokazanie pogranicza kulturowo-obyczajowego Polski, Białorusi i Litwy. Jego prace prezentowane były w galeriach i muzeach polskich i zagranicznych. 
 

 
 
 

   Andrzej Ślusarczyk

 
Wałbrzych - Powidoki, 
brom, 23,6x28,8 cm, 1999, n/25
 
 

  

Andrzej Ślusarczyk – ur. 1953 w Dzierżoniowie. Związany z fotografią od 1968 r. Członek Dolnośląskiego Towarzystwa Fotograficznego we Wrocławiu. Brał udział w ponad 100 wystawach ogólnopolskich i międzynarodowych na pięciu kontynentach, wielokrotnie nagradzany. Pracował jako fotograf w „Zjednoczeniu Agro-Sudety”, Biurze Dokumentacji Zabytków, Muzeum Okręgowym oraz prasie. W 1987 r. otrzymał tytuł AFIAP Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotografii. Od 1999 r. członek ZPAF. 
 
 
 

   Ireneusz Zjeżdżałka

 
Opalenica 2002
brom, ca. 23x23 cm, n/25 
 
 

  

         
 
 
Ireneusz Zjeżdżałka – ur. w 1972 r. we Wrześni. Studiował na Akademii Rolniczej w Poznaniu. W latach 1998-2003 pracował w Galerii Fotografii „pf” w Poznaniu. W 2001 r. otrzymał Stypendium Artystyczne Miasta Poznania, a w 2002 r. medal Młodej Sztuki przyznawany przez oficynę wydawniczą „Głos Wielkopolski”. Od 2002 r. członek ZPAF.
Obecnie redaktor „Kwartalnika Fotografia”. Mieszka i pracuje we Wrześni. Uczestniczył w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i w Niemczech.
 

      
 
Wystawa czynna do 14 grudnia 2003
      
 
Tekst: Jolanta Gumula
Zdjęcia: Jolanta Gumula oraz Galeria ZDERZAK
 
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl     

 



Galeria prac


Powrót