Fernand Léger - Narodowa Galeria Sztuki Zachęta




Prace gwiazd światowego malarstwo XX w. możemy w Polsce oglądać rzadko. Kiedy już taka wystawa ma miejsce, automatycznie staje się wydarzeniem. Tak zapewne będzie też z otwartą właśnie w Zachęcie ekspozycją „Fernand Léger. Od malarstwa do architektury”, która zasługuje na uwagę, nie tylko z racji na świetne nazwisko artysty, ale i na dość liczny - jak na polskie standardy - zbiór prac naprawdę znakomitych. 

Fernand Léger to artysta wymieniany jednym tchem po Picassie i Braque'u, współtwórca awangardowej rewolucji w sztuce początków XX w., wybitny pedagog, który wywarł znaczący wpływ na wielu twórców, w tym licznie studiujących w jego paryskiej pracowni, będącej jednocześnie szkołą, Polaków. 

Ekspozycja nie jest retrospektywą. Jej koncepcja opracowana przez Sylvie Forestier, wieloletnią dyrektorkę Musée National Fernand Léger w Biot, ukazuje drogę twórczą artysty od malarstwa sztalugowego do dokonań w dziedzinie scenografii, filmu, architektury, malarstwa monumentalnego i tkaniny. Najpierw prezentuje w porządku chronologicznym dzieła z lat 1914-20. Kolejno przypomina, na podstawie listów i rysunków, o trudnym okresie I wojny światowej, który Léger spędził w okopach. Następnie pokazuje prace z lat 20., w których Léger był zafascynowany nowoczesnością. W tym „dziale” znaleźć można takie płótna jak „Śniadanie”, czy „Czerwone koło” oraz projekty dekoracji i kostiumów do baletów szwedzkich „Skating Rink” i „La Création du Monde”, a także słynny film autorstwa Légera „Le Ballet mécanique” - pierwszy film bez scenariusza, oparty na kontrastach obrazów i rytmów, wyprzedzający dzieła surrealistów. Wystawa prezentuje także pierwsze dokonania w dziedzinie malarstwa ściennego, przy których Léger współpracował ze znanym architektem francuskim, Robertem Mallet-Stevensem, a także ze słynnym Le Corbusierem w latach 1925-1935. Okres 1940-55 ilustrują projekty wielkich realizacji architektonicznych, takich jak mozaiki w kościele w Assy (1946), w Bastogne (1950), witraże dla kościoła w Audincourt (1951). 

Eksponaty zgromadzone na wystawie pochodzą z dziesięciu francuskich muzeów. Przede wszystkim z Musée National Fernand Léger w Biot. Wypożyczenie prac z tego zbioru możliwe było, ponieważ placówka jest obecnie remontowana. Prace Légera przyjechały także z Centre Pompidou w Paryzu i Bibliothéque Nationale de France w Paryżu. Uzupełniają je dzieła artysty z polskich kolekcji: Muzeum Sztuki w Łodzi i Muzeum Narodowego w Krakowie. W obu przypadkach dzieła francuskiego twórcy trafiły do Polski za sprawa awangardowego poety mieszkającego w Paryżu Jana Brzękowskiego. Brzękowski współpracował z grupą a.r., która tworzyła kolekcję sztuki nowoczesnej przekazaną łódzkiemu Muzeum, pozyskując dla nich dzieła wybitnych twórców awangardy światowej. Tworzył także swoje prywatne zbiory, które przekazał Krakowowi, a w której znalazły się m.in. gwasze Légera.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 Wybrane prace:
   
    




Fernand Léger, Dwie twarze, pióro, tusz, papier jasnobrunatny, Muzeum Narodowe w Krakowie, dar Jana i Suzanne Brzękowskich 1969

Fernand Léger, Composition a l’aloès, 1935, Musée Picasso Autiles, copyright Hugo Maertens

Fernand Léger, Martwa natura z dzbankiem, gwasz, akwarela, papier naklejony na karton, Muzeum Narodowe w Krakowie, dar Jana
i Suzanne Brzękowskich 1969

 

Fernand Léger, Nature morte, 1931, olej na płótnie, Musée d'Art et d'Histoire, Belfort, Donation Maurice Jardot

Fernand Léger, Composition en bleu et jaune, 1929,
olej na płótnie, Musée d'Art et d'Histoire, Belfort, Donation Maurice Jardot

 

Fernand Léger, La Fleur polychrome, 1943, gwasz, papier, Musée d'Art et d'Histoire, Belfort, Donation Maurice Jardot

Fernand Léger, Fragments d'objets, 1951, olej na płótnie, Musée d'Art et d'Histoire, Belfort, Donation Maurice Jardot

 

Fernand Léger, Akrobaci i żongler, przed 1956, gwasz, akwarela, papier, Muzeum Narodowe w Krakowie, dar Jana i Suzanne Brzękowskich 1969

Fernand Léger, Kompozycja z liściem, 1936, gwasz, akwarela, papier, Muzeum Narodowe w Krakowie, dar Jana i Suzanne Brzękowskich 1969

 

Fernand Léger, Konstruktorzy, ok. 1950, litografia pięciobarwna, Muzeum Narodowe w Krakowie, dar Jana
i Suzanne Brzękowskich 1969

Fernand Léger, Akrobaci i papuga, ok. 1940, litografia siedmiobarwna, Muzeum Narodowe w Krakowie, dar Jana i Suzanne Brzękowskich 1969

 



 
  
 Nota biograficzna: 

        

Fernand Léger (ur. 1881 w Argentan, zm. 1955, Gif-sur-Yvette). Tworzył głównie w Paryżu, z wyjątkiem lat 1940 -1946, kiedy przebywał w Stanach Zjednoczonych. W latach 20. XX wieku był dominującą osobowością artystyczną epoki. Od 1910 r. w konfrontacji z dokonaniami paryskiej awangardy artystycznej, przede wszystkim w odpowiedzi na kubizm, malował prawie monochromatyczne kompozycje, złożone ze zgeometryzowanych, cylindrycznych, uproszczonych form, łatwo czytelnych w swym swoistym realizmie. Budował z nich wyraziste kompozycje, początkowo związane z kultem cywilizacji technicznej, maszyny i przemysłu, potem ogólniej z codziennym życiem przeciętnych ludzi. Znamienne dla jego dzieł jest współgranie mocnej, płynnej kreski konturu ściśle zamykającego przedstawiane formy, z plamami czystego koloru. Ok. 1924 r. artysta zainteresował się architekturą i malarstwem ściennym: tworzył dekoracyjne kompozycje, nierzadko monumentalnych rozmiarów. Współpracował z twórcami puryzmu: Pierrem Jeanneretem i architektem, Le Corbusierem. Projektował dekoracje teatralne (balet Sergiusza Prokofiewa Stalowy krok, 1948; opera Dariusa Milhauda Bolivar, 1949), tkaniny, witraże i mozaiki, poza tym uprawiał rzeźbę, grafikę użytkową, zajmował się filmem i ceramiką. Od 1950 r. miał pracownię ceramiczną w Biot. Był utalentowanym pedagogiem, teoretykiem i popularyzatorem sztuki. Wybór pism Légera "Funkcje malarstwa" ukazał się w Polsce w 1970 r. Wśród wielu uczniów Légera byli również Polacy, a jego twórczość silnie oddziaływała w Polsce, by wspomnieć choćby lwowską grupę Artes. Po II wojnie światowej żoną Legera była związana z polskim środowiskiem artystycznym malarka Nadia Khoddasevitch /Chodasiewicz (Wanda Chodasiewicz-Grabowska).


Wystawa czynna do 20 sierpnia 2006

________________________________
Tekst: Agnieszka Gniotek
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót