Ewa Miazek - Geny kultury - wystawa w Galerii TEST




Niezwykłe malarstwo niezwykłej postaci - Ewy Miazek - jest aktualnie prezentowane w Galerii Test w Warszawie.
Cykl Geny kultury zajmuje ważne miejsce w drodze twórczej artystki. Nie tylko artystki, lecz człowieka, chciałoby się powiedzieć. I nie pojedynczego. Bo choć jednostkowego, to dającego świadectwo bardziej ogólne. Jest to szczególna umiejętność Ewy Miazek, że poprzez filtr swoich doświadczeń diagnozuje współczesną kulturę i daje się to odczytać. 
Ponadto w tym cyklu obrazów powracają motywy, które po raz pierwszy pojawiły się w latach ’70. Powrót jest bardzo znamienny, niesie ze sobą wiele znaczeń. 

  
  
Formalnie, obrazy Ewa Miazek są ciekawymi płaszczyznami architektoniczno – przestrzennymi, w których ważną rolę odgrywa różnorodna perspektywa spłaszczona lub, odwrotnie, trójwymiarowość. Inspiracje architekturą są wyraźne – są to dosłowne cytaty ze zwiedzanej rzeczywistości: ziggurat, panteon. Poszukuję innej przestrzeni architektonicznej, to zabawa z przestrzenią, z tym, co wiemy, co odczuwamy. Architektura jest dla mnie ważnym elementem krajobrazu. Właśnie ja zapamiętuję najsilniej z miejsc, które odwiedzam podczas dalszych i bliższych podróży. Często mi się później śni w przeróżnych konfiguracjach. – mówi Miazek w rozmowie z Krzysztofem Stanisławskim. 
 
  
 
 
Równie dosłownie zaczerpnięte z rzeczywistości, tym razem mitologicznej, czy religijnej były postaci hinduskich bożków, które były głównymi postaciami obrazów z lat ’80. 
Obecnie artystka ponownie wykorzystuje motyw świniolwa.
Jednak niezmiennie tematem malarstwa Miazek, niezależnie od używanych symboli, tyle umownych, co wyznaczających indywidualny styl, jest uwikłanie człowieka w kulturę, istnienie człowieka w relacji. 
Jest niezwykła siła w tym, że Miazek dość pokornie posługuje się symbolami kultury, mitologii, religii ludzkości, jednocześnie z pewną dozą zaczepności tworząc z nich indywidualne konfiguracje. Kryje się w tym zawsze prawdziwe stwierdzenie, że człowiek żyje poprzez wytwory kultury i jego istnienie jest od nich uzależnione, gdyż to one tworzą sferę ikonograficzną naszych myśli i przekonań. 
 
Zgoda na ten stan rzeczy nie niesie ze sobą poczucia bezsilności, czy ograniczenia. Przeciwnie. Stwarza możliwość nowych interpretacji, odnalezienia swojej drogi i swoich korzeni. Bo powiedzieć, że osadzenie człowieka w kulturze ogranicza go to tak, jakby powiedzieć, że Ziemia jest więzieniem dla człowieka, ale przecież poza nią nie ma życia.
Jak interpretuje kulturę artystka? 
Kiedyś poszukiwałam symbolu, który oddawałby charakter naszej epoki. Zawsze jest ktoś proszący i proszony. Niewiele zmieniło się przez wieki w tym mechanizmie. Ta noga, pod którą umieściłam świniolwa może rozwinąć się w sylwetkę władcy, czy boga. Tak było zawsze i w każdej kulturze. Odnalazłam archaiczny symbol, który umieściłam we współczesnej rzeczywistości. To działanie nawiązujące do memetyki, forma poszukiwania genów, archetypów kultury.
 
Wybitna inteligencja i świadomość procesów zachodzących w kulturze pozwala Ewie Miazek na tworzenie obrazów wypełniających sobą, jako ważne komunikaty, kilka płaszczyzn: i malarską, dzięki swej formie i ideową, dzięki swej treści.
Wystawa Geny Kultury jest obecnie jednym z najciekawszych i najbardziej godnych uwagi wydarzeń artystycznych. 

 

      
 Wybrane prace:
 

   
   
   
   
 
 

 
  
 
 Nota biograficzna:

        
 
Ewa Miazek
- studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom otrzymała w 1976r. w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Studia podyplomowe odbyła w pracowni scenografii prof. Józefa Szajny.
Wystawy indywidualne w Polsce i Holandii.
Wzięła udział w kilkudziesięciu wystawach w kraju. Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Obecnie jest prezesem Okręgu Warszawskiego ZPAP.

    
Wystawa czynna do 25 czerwca 2004
   
   
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl           



Galeria prac


Powrót