ESTAMPA 2012 - 20th International Contemporary Multiple Art Fair
Jubileuszowe, 20 targi ESTAMPA w Madrycie zaprezentowano w tym roku na terenie Matadero Madrid, imponującego wielkością i różnorodnością oferty kulturowej centrum sztuki współczesnej. To żywe laboratorium, nieustannie zmieniające swoje propozycje. Eksperymenty i promowanie nowych formuł interdyscyplinarnych stanowią filar tego projektu.
Matadero Madrid to kompleks budynków i hal wielonawowych byłej rzeźni miejskiej, stopniowo przekształcany w wielkie eksperymentalne laboratorium artystyczne. Mieszczą się na terenie Matadero 3 teatry, Filmoteka, Centrum Designu, Pawilon Muzyki, Studio nagrań, Intermediae – ośrodek poszukiwań, badań i eksperymentów twórczych –, Dom Lektora, który rozpoczął działalność przed paroma tygodniami, Avant Garden – centrum alternatywnego krajobrazu i badań ekologicznych, itd... Matadero to projekt wspierany przez Wydział Sztuki Rady Miasta Madrytu, finansowany z budżetu miasta i przez fundacje prywatne.
W pawilonie 16 w którym organizowane są wystawy, koncerty, warsztaty, propozycje teatralne, itd..., przedstawiono w programie ogólnym Estampa prace z 36 galerii prywatnych, 19 z nich po raz pierwszy wzięło udział w targach, i 9 galerii oficialnych hiszpańskich ośrodków sztuki. Również standy 9 firm edytorskich w ramach tegorocznej edycji Book In, gdzie znalazły miejsce ilustracja, komiks, książki–przedmioty i poezja wizualna. W ramach programu ogólnego prezentowano także Print Shop Edition, nową sekcję na którą złożyły się propozycje 6 edytorów starających się połączyć tradycyjną grafikę warsztatową z nowymi metodami druku eksperymentalnego.
Galeria Rodrigo Juarranz, Aranda del Duero, Burgos
Artystą honorowym targów był Jose Manuel Ballester. To jemu również powierzono oficjalny wizerunek Estampy 2012. Urodzony w Madrycie w 1960 roku, malarz, grafik, rzeźbiarz, fotografik, jest twórcą wielokrotnie nagradzanym za swoje prace: w 1999 otrzymał Państwową Nagrodę w dziedzinie Grafiki, w roku 2006 Nagrodę Goyi za malarstwo, w 2008 nagrodę Regionu Madrytu i w roku 2010 Nagrodę Państwową, obie w dziedzinie fotografii. Znakomite prace Bellestera, akwaforty i fotografie, były prezentowane w kilku galeriach Estampy 2012.
Artysta honorowy, Jose Manuel Ballesteros, akwaforta
Autora interesuje fotografia obiektów architektonicznych, geometria, porządek linii prostych i stabilność, znikające punkty, w jego pracach nie znajdziemy postaci ludzkich. Ballesterowi zawdzięczamy także wrażenie jakie sprawia na zwiedzających ogromne zdjęcie, u wejścia do pawilonu Sound In. To zdjęcie z 2010, zostało zrobione w Operze Garnier w Paryżu.
Sound In, Sound In, Pawilon Muzyki
Sound In, to przestrzeń którą poświęcono muzyce eksperymentalnej i sztuce dźwiękowej. Struktura i prezentacja ekspozycji przestrzennej w Pawilonie Muzyki nie pomagała, niestety, w jej odbiorze. Każdy z 14 uczestników Sound In miał do dyspozycji niewielkich rozmiarów drewniany boks, który służył jako stand, miejsce spotkań, zebrań i pertraktacji. Taki brak otwarcia na zwiedzających sprawiał, że nie bardzo wiadomo było czy wejść w tę przestrzeń czy nie. Czy boks był zarezerwowany wyłącznie dla wystawcy, czy się nie przeszkadza i nie wchodzi w jakiś obszar prywatny? W oddalonym nieco pawilonie targowym zainstalowano Design Partners przeznaczony sztuce projektowania graficznego, produktu i przestrzeni. Dalej sekcja Transitopias przedstawiała 12 najlepszych międzynarodowych kolekcji sztuki wideo a program Se mueve! proponował ostatnie prace animacji wideo w Hiszpanii.
Tegorocznej Estampie towarzyszyło specjalne Forum Kolekcjonerstwa, Konserwacji i Nowych Rynków. Pięciu specjalistów z różnych dziedzin podzieliło się swoimi uwagami i przemyśleniami na temat fotografii, konserwacji sztuki wideo i elektronicznej, badaniami nad Geotrichum, grzybem zjadającym CD i DVD, nowemu wyzwaniu rynku sztuki on-line, kolekcjonerstwu ilustracji, komiksów i animacji.
I szkoda wielka, że wymazano z nazwy oficjalnej madryckiego spotkania słowo “grafika”. Zabrakło galerii, które od zawsze brały udział w targach. Liczba wystawców zredukowała się z 48 do 36. Tych, których zabrakło, nie do końca przekonuje nowa formuła sztuki powielanej. Nie budzą entuzjazmu zmiany programowe wprowadzone przed dwoma laty przez nową dyrekcję. Już w ubiegłym roku słychać było narzekania, wypowiadane przyciszonym głosem, na to jak “zdradzono ducha tych pierwszych międzynarodowych salonów grafiki w Madrycie. To już nie ma nic wspólnego, gdzieś się wszystko po drodze zagubiło”.
Szacuje się, że przez targi przewinęło się ponad 20 tysięcy osób. Matadero jest na pewno miejscem ekspozycyjnym bardzo atrakcyjnym oferującym całą gamę możliwości. Może organizatorzy kolejnego spotkania za rok powinni uniknąć rozproszenia poszczególnych sekcji i ich ekspozycji, skupienia ich tak aby nie zmuszać zwiedzających do przemieszczania się z miejsca na miejsce na całym terenie targowym. Celem targów Estampa, ciągle jeszcze jest promocja i sprzedaż sztuki: fotografii, filmów wideo, grafiki tradycyjnej i komputerowej, a nawet muzyki eksperymentalnej. Jest to nadal miejsce do rozeznania się w cenach, w tendencjach, nowych technologiach drukarskich a dla artystów to okazja do zaistnienia bądź do przypomnienia się na rynku sztuki. Dobrze byłoby tę tradycję utrzymać i hołubić i nie odbierać prawdziwym bohaterom tych spotkań ich głównej roli.
Powrót
Matadero Madrid to kompleks budynków i hal wielonawowych byłej rzeźni miejskiej, stopniowo przekształcany w wielkie eksperymentalne laboratorium artystyczne. Mieszczą się na terenie Matadero 3 teatry, Filmoteka, Centrum Designu, Pawilon Muzyki, Studio nagrań, Intermediae – ośrodek poszukiwań, badań i eksperymentów twórczych –, Dom Lektora, który rozpoczął działalność przed paroma tygodniami, Avant Garden – centrum alternatywnego krajobrazu i badań ekologicznych, itd... Matadero to projekt wspierany przez Wydział Sztuki Rady Miasta Madrytu, finansowany z budżetu miasta i przez fundacje prywatne.
Wejście główne Estampa 2012
W pawilonie 16 w którym organizowane są wystawy, koncerty, warsztaty, propozycje teatralne, itd..., przedstawiono w programie ogólnym Estampa prace z 36 galerii prywatnych, 19 z nich po raz pierwszy wzięło udział w targach, i 9 galerii oficialnych hiszpańskich ośrodków sztuki. Również standy 9 firm edytorskich w ramach tegorocznej edycji Book In, gdzie znalazły miejsce ilustracja, komiks, książki–przedmioty i poezja wizualna. W ramach programu ogólnego prezentowano także Print Shop Edition, nową sekcję na którą złożyły się propozycje 6 edytorów starających się połączyć tradycyjną grafikę warsztatową z nowymi metodami druku eksperymentalnego.
Galeria Rodrigo Juarranz, Aranda del Duero, Burgos
Artystą honorowym targów był Jose Manuel Ballester. To jemu również powierzono oficjalny wizerunek Estampy 2012. Urodzony w Madrycie w 1960 roku, malarz, grafik, rzeźbiarz, fotografik, jest twórcą wielokrotnie nagradzanym za swoje prace: w 1999 otrzymał Państwową Nagrodę w dziedzinie Grafiki, w roku 2006 Nagrodę Goyi za malarstwo, w 2008 nagrodę Regionu Madrytu i w roku 2010 Nagrodę Państwową, obie w dziedzinie fotografii. Znakomite prace Bellestera, akwaforty i fotografie, były prezentowane w kilku galeriach Estampy 2012.
Artysta honorowy, Jose Manuel Ballesteros, akwaforta
Autora interesuje fotografia obiektów architektonicznych, geometria, porządek linii prostych i stabilność, znikające punkty, w jego pracach nie znajdziemy postaci ludzkich. Ballesterowi zawdzięczamy także wrażenie jakie sprawia na zwiedzających ogromne zdjęcie, u wejścia do pawilonu Sound In. To zdjęcie z 2010, zostało zrobione w Operze Garnier w Paryżu.
Sound In, Sound In, Pawilon Muzyki
Sound In, to przestrzeń którą poświęcono muzyce eksperymentalnej i sztuce dźwiękowej. Struktura i prezentacja ekspozycji przestrzennej w Pawilonie Muzyki nie pomagała, niestety, w jej odbiorze. Każdy z 14 uczestników Sound In miał do dyspozycji niewielkich rozmiarów drewniany boks, który służył jako stand, miejsce spotkań, zebrań i pertraktacji. Taki brak otwarcia na zwiedzających sprawiał, że nie bardzo wiadomo było czy wejść w tę przestrzeń czy nie. Czy boks był zarezerwowany wyłącznie dla wystawcy, czy się nie przeszkadza i nie wchodzi w jakiś obszar prywatny? W oddalonym nieco pawilonie targowym zainstalowano Design Partners przeznaczony sztuce projektowania graficznego, produktu i przestrzeni. Dalej sekcja Transitopias przedstawiała 12 najlepszych międzynarodowych kolekcji sztuki wideo a program Se mueve! proponował ostatnie prace animacji wideo w Hiszpanii.
Tegorocznej Estampie towarzyszyło specjalne Forum Kolekcjonerstwa, Konserwacji i Nowych Rynków. Pięciu specjalistów z różnych dziedzin podzieliło się swoimi uwagami i przemyśleniami na temat fotografii, konserwacji sztuki wideo i elektronicznej, badaniami nad Geotrichum, grzybem zjadającym CD i DVD, nowemu wyzwaniu rynku sztuki on-line, kolekcjonerstwu ilustracji, komiksów i animacji.
I szkoda wielka, że wymazano z nazwy oficjalnej madryckiego spotkania słowo “grafika”. Zabrakło galerii, które od zawsze brały udział w targach. Liczba wystawców zredukowała się z 48 do 36. Tych, których zabrakło, nie do końca przekonuje nowa formuła sztuki powielanej. Nie budzą entuzjazmu zmiany programowe wprowadzone przed dwoma laty przez nową dyrekcję. Już w ubiegłym roku słychać było narzekania, wypowiadane przyciszonym głosem, na to jak “zdradzono ducha tych pierwszych międzynarodowych salonów grafiki w Madrycie. To już nie ma nic wspólnego, gdzieś się wszystko po drodze zagubiło”.
Szacuje się, że przez targi przewinęło się ponad 20 tysięcy osób. Matadero jest na pewno miejscem ekspozycyjnym bardzo atrakcyjnym oferującym całą gamę możliwości. Może organizatorzy kolejnego spotkania za rok powinni uniknąć rozproszenia poszczególnych sekcji i ich ekspozycji, skupienia ich tak aby nie zmuszać zwiedzających do przemieszczania się z miejsca na miejsce na całym terenie targowym. Celem targów Estampa, ciągle jeszcze jest promocja i sprzedaż sztuki: fotografii, filmów wideo, grafiki tradycyjnej i komputerowej, a nawet muzyki eksperymentalnej. Jest to nadal miejsce do rozeznania się w cenach, w tendencjach, nowych technologiach drukarskich a dla artystów to okazja do zaistnienia bądź do przypomnienia się na rynku sztuki. Dobrze byłoby tę tradycję utrzymać i hołubić i nie odbierać prawdziwym bohaterom tych spotkań ich głównej roli.
Powrót