Krakowski Bunkier Sztuki gości obecnie sztukę filmową i wideo z Wielkiej Brytanii. Brzmi na tyle interesująco, że aż dziwnym wydaje się fakt, że na wernisaż przyszło niewiele osób. Gdyby nie to, że sama sztuka jest jednym z ostatnich powodów, dla których większość przychodzi na wernisaże, można by tę sytuację tłumaczyć trudną w odbiorze sztuką wideo, a co za tym idzie – słabe nią zainteresowanie. A zainteresować się warto, choćby dlatego, że w Krakowie z twórczością posługującą się wyżej wspomnianymi mediami nie mamy za często do czynienia.
Piętnaście prezentowanych projekcji wideo dotyczy, najogólniej mówiąc, refleksji nad alternatywnymi stylami życia i systemami wierzeń. Aby je obejrzeć, potrzeba blisko dwóch godzin, udając się do Bunkra trzeba więc zarezerwować czas.
Jak głosi tekst katalogu, „dla nowego pokolenia twórców filmu i wideo sypialnia stała się studiem produkcyjnym. Aby należycie połączyć dźwięk z wizją, wystarczy dziś kilkaset kilogramów sprzętu”.Electric Earth jest obrazem tworzenia filmu – od powstania masowego wideo do odrodzenia zainteresowania materiałem dokumentalnym. Widzimy też nieuchronne zacieranie się granic poszczególnych dziedzin.
Artyści, których prace oglądamy posługują się prostą interwencją, czasem prowokacją. Dążą do zawłaszczenia i podważenia oficjalnych podstaw władzy, zachowań.
Loose Disclaimer Adama Chodzko to dokument o marzeniach, wyobrażeniach, w którym porusza problem przemieszczania się pomiędzy rzeczami i granicami.
After All Volkera Eichelmanna i Rolanda Rusta to poetycki opis nostalgicznej podróży, podczas której bohater próbuje wziąć „urlop od tożsamości”. Ciekawostką jest pierwsza wideoinstalacja autorstwa Wolfganga Tillmansa (Lights), znanego dotychczas przede wszystkim jako niekonwencjonalny fotograf. Tematem jest gra kolorowych świateł w przepełnionych klubach. Jedynym śladem obecności w nich ludzi są wibracje i unoszące się drobinki kurzu.
Wielu instalacjom/wideo towarzyszy ścieżka dźwiękowa. Czasem subtelna, kiedy indziej znów agresywna, zlewa się w jedną całość z obrazem. Tu zacierają się granice pomiędzy poszczególnymi dziedzinami sztuki. Wiele z nich tworzy obecnie jedność.
Wybrane prace:
Carey Young
I am a Revolutionary
(Jestem rewolucjonistką)— 2001
Paul Rooney
Lights Go On (Światła płoną) – 2000
Mark Titchner
Artists are Cowards (Artyści to tchórze) — 2002
Paul Rooney
Around Between (Wokół pomiędzy) - 2000
Folk Archive
An Introduction to Folk Archive
(Wstęp do Folk Archive) - 2002
Luke Fowler
What You See is Where You're At
(Jesteś przy tym, co widzisz) - 2002
Hilary Lloyd
Rich - 1999
Mark Leckey
Fiorucci made me hardcore
(Fiorucci zrobił mnie hardcore'owcem) - 1999
Adam Chodzko
Loose Disclaimer (Luźne oświadczenie) - 2000
Oliver Payne & Nick
Relph
Mixtape (Mix)- 2002
Wystawa czynna do 12 listopada 2004
Jest częścią Festiwalu Brytyjskiego UK21 w Krakowie.
Kurator: Mark Beasley i Colin Ledwith
Tekst: Jolanta Gumula
Zdjęcia: Jolanta Gumula oraz z archiwum Bunkra Sztuki.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl