Electric Earth – sztuka wideo z Wielkiej Brytanii




Krakowski Bunkier Sztuki gości obecnie sztukę filmową i wideo z Wielkiej Brytanii. Brzmi na tyle interesująco, że aż dziwnym wydaje się fakt, że na wernisaż przyszło niewiele osób. Gdyby nie to, że sama sztuka jest jednym z ostatnich powodów, dla których większość przychodzi na wernisaże, można by tę sytuację tłumaczyć trudną w odbiorze sztuką wideo, a co za tym idzie – słabe nią zainteresowanie. A zainteresować się warto, choćby dlatego, że w Krakowie z twórczością posługującą się wyżej wspomnianymi mediami nie mamy za często do czynienia. 
Piętnaście prezentowanych projekcji wideo dotyczy, najogólniej mówiąc, refleksji nad alternatywnymi stylami życia i systemami wierzeń. Aby je obejrzeć, potrzeba blisko dwóch godzin, udając się do Bunkra trzeba więc zarezerwować czas. 
Jak głosi tekst katalogu, „dla nowego pokolenia twórców filmu i wideo sypialnia stała się studiem produkcyjnym. Aby należycie połączyć dźwięk z wizją, wystarczy dziś kilkaset kilogramów sprzętu”.Electric Earth jest obrazem tworzenia filmu – od powstania masowego wideo do odrodzenia zainteresowania materiałem dokumentalnym. Widzimy też nieuchronne zacieranie się granic poszczególnych dziedzin.
Artyści, których prace oglądamy posługują się prostą interwencją, czasem prowokacją. Dążą do zawłaszczenia i podważenia oficjalnych podstaw władzy, zachowań. 
Loose Disclaimer Adama Chodzko to dokument o marzeniach, wyobrażeniach, w którym porusza problem przemieszczania się pomiędzy rzeczami i granicami. 
After All Volkera Eichelmanna i Rolanda Rusta to poetycki opis nostalgicznej podróży, podczas której bohater próbuje wziąć „urlop od tożsamości”. Ciekawostką jest pierwsza wideoinstalacja autorstwa Wolfganga Tillmansa (Lights), znanego dotychczas przede wszystkim jako niekonwencjonalny fotograf. Tematem jest gra kolorowych świateł w przepełnionych klubach. Jedynym śladem obecności w nich ludzi są wibracje i unoszące się drobinki kurzu. 
Wielu instalacjom/wideo towarzyszy ścieżka dźwiękowa. Czasem subtelna, kiedy indziej znów agresywna, zlewa się w jedną całość z obrazem. Tu zacierają się granice pomiędzy poszczególnymi dziedzinami sztuki. Wiele z nich tworzy obecnie jedność.

 



   
    
 


 
 
Wybrane prace:
  

   
  

Carey Young
I am a Revolutionary 
(Jestem rewolucjonistką)— 2001

Paul Rooney 
Lights Go On (Światła płoną) – 2000

  
  
  

Mark Titchner 
Artists are Cowards (Artyści to tchórze) — 2002

Paul Rooney 
Around Between (Wokół pomiędzy) - 2000

  
  
  

Folk Archive 
An Introduction to Folk Archive 
(Wstęp do Folk Archive) - 2002

Luke Fowler 
What You See is Where You're At 
(Jesteś przy tym, co widzisz) - 2002

 
 
  

Hilary Lloyd 
Rich - 1999

Mark Leckey 
Fiorucci made me hardcore 
(Fiorucci zrobił mnie hardcore'owcem) - 1999

 
 
 

Adam Chodzko 
Loose Disclaimer (Luźne oświadczenie) - 2000

Oliver Payne & Nick Relph 
Mixtape (Mix)- 2002

 
 

    
Wystawa czynna do 12 listopada 2004    
Jest częścią Festiwalu Brytyjskiego UK21 w Krakowie.
Kurator: Mark Beasley i Colin Ledwith 


Tekst: Jolanta Gumula 
Zdjęcia: Jolanta Gumula oraz z archiwum Bunkra Sztuki. 

Relacja przygotowana dla Artinfo.pl   
 
 



Galeria prac


Powrót