Dorota Wielkosielec - Światła Nocy - wystawa batiku




W dniach 16 października - 15 listopada przestrzeń galerii Abakus jest animowana batikami Doroty Wielkosielec. Wielkoformatowe, prostokątne, rozżarzone barwami tkaniny zdają się na pierwszy rzut oka miękko wypełniać galerię, tworząc osobną rzeczywistość wibrującą kolorami. Jednak wchodząc pomiędzy zwisające z sufitu tkaniny dostrzega się powtarzalność tych samych elementów - podobnego układu prostokątów, kwadratów i linii na każdym z płócien i zaczyna to niepokoić. Zwielokrotnienie tego samego motywu- fraktalnego przedstawienia miasta nocą - wywołuje napięcie, tak, jak samo miasto przecież. 
 

Powtarzające się płomienne kwadraty, prostokąty i czarne linie tworzące portret blokowiska (oglądanego nocą z okna mieszkania na ósmym piętrze w centrum stolicy, jak ujawnia Pius Ciapało w tekście zamieszczonym w katalogu wystawy) wywołują poczucie osaczenia i grozy. Jednocześnie, jednak odczuwa się bezpieczeństwo i ukojenie ewokowane gorącymi barwami i miękkością, jakby przytulnością tkanin. 
 
  
  



 
Prace Doroty Wielkosielec są tak naładowane emocjami, że zdają się być bezpośrednim przekazem z duszy do duszy. Jest on zwłaszcza silnie odczytywany przez tych, którzy również mieszkają w miastach. Pejzaż emocjonalny wystawy jest repliką doznań właściwych dla industrialnej przestrzeni. Obok zniewalającego poczucia zamknięcia wewnątrz molochu, istnieje bezpieczeństwo wynikające z oswojenia przestrzeni. W eksponowanych płótnach jest również zaklęte to, co tak typowe dla nocy - otulająca ciemność daje poczucie wolności. 
Będące niejako zapisem architektury miejskiej, batiki Doroty Wielkosielec przywodzą na myśl projekty architektoniczne Hundertwassera. Jednak, o ile obrazy tego artysty były właśnie projektami i nie zawsze realizowanymi wizjami, tak u Doroty Wielkosielec mamy do czynienia z procesem odwrotnym. Jej prace są przetworzeniem rzeczywistości, z którą artystka jest skonfrontowana. Pius Ciapało nazywa je nokturnami - nocnymi przedstawieniami natury. 
A więc miasto stało się już naturą. Martwą naturą. 
 
 
  
  
 
 
Są to wielotonowe nokturny. Choć dominują jaskrawe oranże, cynobry, żółcie i czerwienie, pojawiają się także chłodne fiolety, zielenie i granaty. Ten dialog barw wydaje się czymś zupełnie naturalnym. Obrazuje nie tylko różną ciemność i różne światła nocy, ale także różne, nocna uczucia człowieka. I tak, obok afirmacji i uwielbienia dla miasta nocą pojawia się smutek i lęk.
Prace eksponowane są pod światło- wówczas delikatne, barwione płótno prześwieca rozpalając okna wieżowców.
Autorka wystawy prowadzi autorską pracownię batiku. Technika ta wymaga kolejnego farbowania i osłaniania woskiem odpowiednich plam barwnych.


   

 Wybrane prace (fragmenty):
 

   
       
   

 
 Nota biograficzna:

      
 
Dorota Wielkosielec - ur. W 1961 r. w Sokołowie Podlaskim. 
Studiowała zootechnikę w Wyższej Szkole Rolniczo-Pedagogicznej w Siedlcach, a następnie plastykę na Wydziale Humanistycznym w siedleckiej Akademii Podlaskiej. Od 1988r. pracuje w szkolnictwie jako nauczyciel.  Batikiem zajmuje się od 1992r.
Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków P.S.U. 
Obecnie pracuje w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej w Warszawie, gdzie m.in. prowadzi zajęcia w Pracowni Batiku.
Mieszka i pracuje w Warszawie, tel. 621 80 81.




 
Wystawy indywidualne:
Ośrodek Kultury- Sokołów Podlaski 1992, 1993, 1994, 1995.
Miejski Ośrodek Kultury- Siedlce 1993.
Ośrodek Kultury- Łuków 1994.
Centrum Kultury- Olecko 1994, 1995.
Galeria Abakus S.C.E.K.- Warszawa 1995.
Galeria Akademicka- Akademia Podlaska- Siedlce 1996.
Galeria Aktyn- Warszawa 1999.

Wystawy zbiorowe:
Ogólnopolska Wystawa Twórczości Pedagogów Plastyki W.D.K.- Rzeszów 1994 (II nagroda), 1995 (wyróżnienie), 1996.
V Jesienny Salon Sztuki- Ostrowiec Świętokrzyski 2001
VI Jesienny Salon Sztuki- Ostrowiec Świętokrzyski 2002.
 

  
Wystawa czynna do 16 listopada 2003
 
 
Tekst i zdjęcia: Sandra Hajduczek
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl 

 



Galeria prac


Powrót