Dorota Wielkosielec - Okna. Batik
Wernisaż: 2008-04-17 18:00:00
Batik to technika trudna i w powszechnej opinii dość nieprzewidywana. Są jednak twórcy, którzy opanowali ją perfekcyjnie, używając jej jako niezwykle precyzyjnego środka wypowiedzi. Należy do nich Dorota Wielkosielec.
W Galerii Abakus artystka zaprezentowała najnowszy cykl swoich prac zatytułowany "Okna", który wprost wynika z poprzednich jej dzieł, zgrupowanych w serii "Światła nocy". "Okna" to zapis postrzegania współczesnej, często flirtującej z modernizmem, architektury, która używając wyrazistych, podkreślających konstrukcję podziałów, buduje przestrzenie publiczne, pełne elegancji, ale przerastające ludzką skalę. To często nowoczesna wersja totalitarnego myślenia o przestrzeni, funkcjonująca tym razem nie w służbie polityki, ale pieniądza, która buduje nowe świątynie konsumpcji: banki, biurowce, wielkie hotele. Czujemy się w nich nieswojo. Narzędziem konstruowania takiej architektury są wielkie, przeszklone przestrzenie, ogromne atria i oddalane o wiele metrów od posadzki świetliki. Nie kreują one intymnych wnętrz, nie wykorzystują swojej mocy sączenia światła do budowania atmosfery, nie ma w nich nic z klimatu powstającego dzięki kościelnym witrażom.
Takie zimne i nieprzychylne okna współczesności zainspirowały Dorotę Wielkosielec do realizacji jej najnowszych batików. Postawiła sobie za cel odmienić chłodny i pozbawiony emocji odbiór współczesnej architektury. Wybrała z niej takie elementy, które najlepiej służą jej twórczości: idealne zestawienia kształtów i zestrojenia barwne, wyraźne kontrasty i geometryczny rygor kompozycji. W pracach tych artystka starała się przełamać ograniczenia technologiczne, przez co chromatyka tkanin jest bardziej jaskrawa i kontrastowa. Autorka dąży do ukazania harmonii i równowagi, dlatego też jej kompozycje w większości oparte są na symetrii. Te ogromne płaszczyzny materii, wyściełające wnętrze galerii przenoszą nas do nierealnego świata, w którym rządzi barwa. Nieograniczone ramami kompozycje, swobodnie rozwijające się w przestrzeni i wykorzystujące rolę światła w ich odbiorze same tworzą okno na niezwykły, bardzo pociągający świat, w którym wiodącą rolę odgrywa malarstwo.
Powrót
W Galerii Abakus artystka zaprezentowała najnowszy cykl swoich prac zatytułowany "Okna", który wprost wynika z poprzednich jej dzieł, zgrupowanych w serii "Światła nocy". "Okna" to zapis postrzegania współczesnej, często flirtującej z modernizmem, architektury, która używając wyrazistych, podkreślających konstrukcję podziałów, buduje przestrzenie publiczne, pełne elegancji, ale przerastające ludzką skalę. To często nowoczesna wersja totalitarnego myślenia o przestrzeni, funkcjonująca tym razem nie w służbie polityki, ale pieniądza, która buduje nowe świątynie konsumpcji: banki, biurowce, wielkie hotele. Czujemy się w nich nieswojo. Narzędziem konstruowania takiej architektury są wielkie, przeszklone przestrzenie, ogromne atria i oddalane o wiele metrów od posadzki świetliki. Nie kreują one intymnych wnętrz, nie wykorzystują swojej mocy sączenia światła do budowania atmosfery, nie ma w nich nic z klimatu powstającego dzięki kościelnym witrażom.
Takie zimne i nieprzychylne okna współczesności zainspirowały Dorotę Wielkosielec do realizacji jej najnowszych batików. Postawiła sobie za cel odmienić chłodny i pozbawiony emocji odbiór współczesnej architektury. Wybrała z niej takie elementy, które najlepiej służą jej twórczości: idealne zestawienia kształtów i zestrojenia barwne, wyraźne kontrasty i geometryczny rygor kompozycji. W pracach tych artystka starała się przełamać ograniczenia technologiczne, przez co chromatyka tkanin jest bardziej jaskrawa i kontrastowa. Autorka dąży do ukazania harmonii i równowagi, dlatego też jej kompozycje w większości oparte są na symetrii. Te ogromne płaszczyzny materii, wyściełające wnętrze galerii przenoszą nas do nierealnego świata, w którym rządzi barwa. Nieograniczone ramami kompozycje, swobodnie rozwijające się w przestrzeni i wykorzystujące rolę światła w ich odbiorze same tworzą okno na niezwykły, bardzo pociągający świat, w którym wiodącą rolę odgrywa malarstwo.
Powrót