Bolesław Biegas - Malarstwo i rzeźba

Wernisaż: 2011-05-14 14:00:00
14 maja 2011 roku w Muzeum Mazowieckim w Płocku miało miejsce otwarcie największej monograficznej wystawy Bolesława Biegasa prezentującej jego rzeźby i obrazy.

Ponad 230 prac zostało sprowadzonych ze zbiorów Polskiego Towarzystwa Historyczno-Literackiego/Biblioteki Polskiej w Paryżu, Muzeum Mazowieckiego w Płocku oraz prywatnej kolekcji Roberta Szustkowskiego. Na wystawie zaprezentowane zostały malarskie cykle tematyczne m.in.: Sferyzm, Mistyka nieskończoności, Wampiry wojny, Sławni ludzie oraz rzeźby ze wszystkich okresów twórczości artysty.

Uroczyste otwarcie wystawy przyciągnęło gości z całego świata. Dyrektor Muzeum Mazowieckiego w Płocku, Leonard Sobieraj zaznaczył, że wystawa jest doskonałym przykładem połączenia państwowo-prywatnego kolekcjonowania. Pani Danuta Dubois, dyrektorka Biblioteki Polskiej w Paryżu, wyraziła opinię na temat życia Biegasa we Francji, który bardziej znany jest tam niż w ojczystym kraju. Według niej niewiele osób w Polsce wie, że za czasów swojego życia Biegas sprzedawał się drożej niż Rodin.
Xavier Deryng, francuski historyk sztuki i autor pierwszej monografii Bolesława Biegasa wspomniał swój pobyt w Muzeum Mazowieckim w Płocku sprzed dwudziestu lat, kiedy to w kolekcji znajdowały się jedynie dwie prace autorstwa Biegasa: obraz i rzeźba, a w całej Polsce było jedynie kilku fanów jego sztuki. Obecnie prace Biegasa powróciły na tereny, z którymi związana była jego wczesna twórczość artystyczna. Można je podziwiać na stałej ekspozycji w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni przez artystki reprezentujące organizatora ARTgalerię.net z Warszawy: Alicję Szewczyk-Salską oraz Annę Szprynger do 2019 roku

Dr hab. Instytutu Sztuki PAN Anna Wierzbicka tak wyraziła swoją opinię o wystawie:
Ekspozycja w Płocku (choć nie jest pierwszą wystawą Biegasa w Polsce), po raz pierwszy uświadamia zwiedzającym różnorodność i oryginalność sztuki artysty – od, wyprzedających poszukiwania kubistów, uproszczonych i geometrycznych rzeźb lub tych secesyjnych, skręconych i wibrujących, które wykonywał w pierwszym etapie twórczości, po wzbudzające skojarzenia z obrazami Roberta Delaunaya  kompozycje sferyczne i bardzo böcklinowskie baśniowe nokturny. Jak więc nazwać ich twórcę – geniuszem, mistykiem, wizjonerem, czy może nadwrażliwcem obdarzonym ponadprzeciętną wyobraźnią? Tytuł przygotowanej wystawy brzmi: Bolesław Biegas malarz i rzeźbiarz, a w podtytule zawarte jest pytanie: Czy potrafimy wyjaśnić jego fenomen? To pytanie prowokuje do refleksji, ale każdy ze zwiedzających  musi sam znaleźć odpowiedź. Oeuvre Biegasa może zachwycać lub drażnić, ale na pewno nie pozostawia widza obojętnym. I z tego względu warto poznać niezwykłą twórczość tego samorodnego talentu, także poprzez lekturę jego pierwszej, pełnej  monografii napisanej przez wybitnego znawcę sztuki Biegasa Xawerego Derynga.



Powrót