Galeria Krytyków POKAZ to miejsce o wysokiej renomie, kojarzone zawsze z ciekawym programem wystawienniczym. Obecna wystawa przybliża nam twórczość Beaty
Kornickiej-Koneckiej, należącej do grona artystów wyróżniających się indywidualizmem, osobowością oraz niekonwencjonalnym stylem i poetyką.
Na wystawie prezentowane są prace z cyklu "Maski". Artystka tworzy dzieła o szczególnym klimacie przedstawiające dramatyczną wizję kondycji ludzkiej. Buduje w nich poruszający obraz istoty zmagającej się z osamotnieniem, skazanej na nieustającą walkę z przeciwnościami losu, z problemami i bolączkami epoki, w której przyszło nam żyć. Sięga do sfer określających prawa jej bytu, intuicji, intymności. Mówi o ludzkim cierpieniu, lęku i strachu.
Rysunki Beaty Kornickiej-Koneckiej pozwalają odkrywać nieznane ścieżki życia, ślady przeszłości. Ich poszarpana, pełna pęknięć i rozdarć materia sugeruje coś na kształt maski pośmiertnej, odtwarza niepokojącą, metaforyczną przestrzeń ludzkiej, a zwłaszcza kobiecej twarzy.
Wojciech Makowiecki, kurator wystawy, o twórczości artystki w katalogu pisze:
"To pasja autorki, twórcze poszerzenie możliwości rysunkowego warsztatu,
swoista obsesja osamotnienia i śmierci nadają tej twórczości gęsty, często mroczny wyraz metafizyczny. Dotyczy to szczególnie cyklu "Maski" rozpoczętego w 1996 roku i trwającego do dziś. Ten
niezwykły świat życia i śmierci, rysowany traktat o eschatologii, kreuje kobieta piękna, szczęśliwa żona i matka, artystka zaangażowana w nauczanie młodzieży i pracę społeczną, gdyż tak trzeba określić prowadzenie Centrum Edukacji Artystycznej w szklarskiej Porębie. Sztuka wyzwala ją z "normalności", z codzienności. Wielotygodniowe, nocne sesje z ołówkiem w ręku przenoszą ją w świat ducha i nieodgadnionego. "Maski" przekazują w kameralnej formie nieuchwytną prawdę o życiu i tajemnicy śmierci, o transgresji, o przemijaniu. Po twarzy człowieka pozostaje tylko kształt, forma; symbolem życia staje się dotykająca ją ręka. Chce przywrócić życie tej masce? Pożegnać odchodzącego, raz jeszcze przywołać pamięć ciała?"
W eseju Rysowanie przemijania: studium skóry świata, eschatologiczny traktat i ikony tajemnic, zamieszczonym w katalogu wystawy Beaty Kornickiej-Koneckiej w poznańskim "Arsenale", poeta i krytyk literacki Sergiusz Sterna-Wachowiak o jej
rysunkach napisał: "Nie dziwi, że język artystyczny Kornickiej-Koneckiej może być
rozpoznawany jako indywidualna postać jakiegoś powszechnego "wewnątrz" przedstawionego świata, nieznanego poza tym światem kodu symbolicznego, a tworzywo
metafory, anegdoty, ikony może przypominać mit, sen albo olśnienie świadomości. Do tego samego
tworzywa należą oczywiście specyficzne wątki literackie, baśniowe, przede wszystkim poetyckie, w dawnym, głębokim tego słowa znaczeniu, gdyż są one mniej i bardziej przezroczystymi zapisami doświadczenia symbolicznego, onirycznego, mitycznego. Ciekawe, że świat przedstawiony na rysunkach ołówkiem Kornickiej-Koneckiej podszyty jest emocjami mało typowymi dla codziennej egzystencji człowieka, a charakterystycznymi dla tych stanów świadomości, które nazywamy właśnie symbolicznymi, onirycznymi, mitycznymi, jak przede wszystkim uczucie jednoczesnej fascynacji i przerażenia, a dalej emocje utożsamiające tęsknotę raczej, niż empatię z bliźnimi. W każdym razie widzimy tu różne fragmenty czy odcinki jednego konsekwentnego, ambitnego i zarazem skrajnie niewygodnego duktu, na którym artystka od lat stara się wysublimować rzeczywistość, a nie komentarz do rzeczywistości, bolesną ikonę człowieczeństwa, a nie - jak to powiedzieć? - człowieczą emocję bólu."
Wybrane prace:
Nota biograficzna:
Beata Kornicka-Konecka urodziła się w Poznaniu, w rodzinie artystyczno-prawniczej. Szkołę podstawową i średnią (Prywatne Żeńskie Liceum Sióstr Urszulanek) ukończyła we Wrocławiu. W latach 1977- 1983 studiowała w poznańskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, dyplom z zakresu projektowania graficznego w pracowni prof. Grzegorza Marszałka. Od 1994 roku mieszka w Szklarskiej Porębie. Wraz z mężem, Januszem Koneckim, prowadzi prywatne Centrum Edukacji Artystycznej, mieszczące pracownię plastyczną i galerię autorską "Kokon".
Dotychczas prezentowała wystawy swoich rysunków w Jeleniej Górze, Kamiennej Górze, Poznaniu, Szklarskiej Porębie, Toruniu, Wałbrzychu, Włocławku oraz wielokrotnie w Czechach i w Niemczech. Od 2001 roku wystawia w Nowym Jorku. Jest autorką dużych cykli rysunkowych inspirowanych m.in. "Dekameronem" Bocaccia, "Rękopisem znalezionym w Saragossie" Potockiego, "Księgą Ducha Gór" Hauptmanna.
Wystawa czynna do 6 sierpnia 2005
________________________________
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl
Galeria Krytyków POKAZ
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki ul. Krakowskie Przedmieście 20/22 00-325 Warszawa
tel: (022) 828-31-22
fax: (022) 828-31-22
pokaz@mckis.waw.pl
www.mckis.waw.pl
Godziny otwarcia:
wtorek-piątek: 11.00-17.00 sobota: 12.00-16.00
Urodziła się w Poznaniu, w rodzinie artystyczno-prawniczej. Szkołę podstawową i średnią (Prywatne Żeńskie Liceum Sióstr Urszulanek) ukończyła we Wrocławiu. Absolwentka Wydziału Malarstwa, Grafiki i Rzeźby poznańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (1977-1983). Dyplom z projektowania graficznego uzyskała w 1983r. w pracowni Grzegorza Marszałka.
Po studiach, przez pewien okres czasu, mieszkała wraz z mężem Januszem Koneckim w Poznaniu, trochę we Wrocławiu i w Rypinie. Od 1994r. mieszka w Szklarskiej Porębie, gdzie stworzyła wraz z mężem Prywatne Centrum Edukacji Artystycznej oraz Galerię Autorską KOKON. Oprócz edukacji artystycznej dla młodzieży, organizowała międzynarodowe i ogólnopolskie plenery malarskie. Proponowała również inne przedsięwzięcia kulturalne w oparciu o dzieła literackie i muzyczne.
Jest autorką cyklów rysunkowych inspirowanych dziełami literackimi, jak „Dekameron" Boccacia, „Rękopis znaleziony w Saragossie" Jana Potockiego, „Księga Ducha Gór" Carla Hauptmanna (2000), oraz rysunków z cyklu: „Maski I", „Maski II", „Maski III"(1999-2004), tryptyk „Samotność Boga" (2003-2004), tryptyk „Wspomnienia – Zapomnienia", tryptyk „Femina" i wielu, wielu innych. Prace odnoszą się bezpośrednio do ludzkiego losu,do świadomości czy podświadomości.
Prezentowała swoje prace na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą - kilkakrotnie w Niemczech, w Czechach i w USA (2000, 2001).
Od 2001r. wystawia w Nowym Jorku zdobywając odbiorców swojej sztuki na rynku amerykańskim. Każda wystawa jest ogromnym wyzwaniem i przeżyciem. W ostatnich latach, do bardzo ważnych wystaw (oprócz tych za granicą), zalicza indywidualną, retrospektywną wystawę swych prac w Galerii Miejskiej „Arsenał" w Poznaniu w 2005r. Oraz wystawę w Galerii Krytyków „Pokaz" w Warszawie. O jej sztuce ukazało się szereg tekstów w czasopismach i katalogach. Jej prace znajdują się w muzeach i zbiorach prywatnych w Polsce, w Niemczech, w Holandii i w Stanach Zjednoczonych. Należy w USA do Międzynarodowego Towarzystwa „Emocjonalistów", a w Szklarskiej Porębie do Stowarzyszenia „Nowy Młyn", który skupia współczesną Kolonię Artystyczną Karkonoszy. Uczy malarstwa i rysunku w jeleniogórskim Liceum Plastycznym.
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl