Barbara Zambrzycka-Śliwa nie ukrywa, że bardzo bliska jest jej przyroda. Co za tym idzie - jej rzeźby są silnie osadzone w naturze, można powiedzieć - na wiele sposobów. Po pierwsze - same wyglądają jak natura, wszak wykorzystywane do ich powstania pnie drzew, w mniej lub bardziej surowym stanie, sprawiają wrażenie "żywego pomnika przyrody". Po drugie - nie ma chyba dla nich lepszego miejsca niż naturalne otoczenie parku, lasu, ogrodu. Po trzecie wreszcie - odnoszą się do problemu jakim jest współistnienie cywilizacji z przyrodą, a przede wszystkim ingerencja człowieka w naturę.
Obecnie prace jej, wraz z równolegle wystawianymi dziełami Wojciecha Fangora i Adolfa Ryszki podziwiać można w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Ponad stuletni park im. Józefa Brandta, stwarza doskonałą przestrzeń ekspozycyjną dla rzeźb Barbary Zambrzyckiej-Śliwy. Jej dzieła, wkomponowane w tę naturalną scenerię tworzą zeń integralną całość, stanowiąc jej część. Wrażenie to wzmaga materiał, z których rzeźby są wykonane - a więc wspomniane już wcześniej pnie drzew. Co więcej, to pnie drzew z parku w Orońsku właśnie, powalonych przez wichurę i siły przyrody. Z jednej strony pokonane, z drugiej - odrodzone, ponieważ szansę powtórnego życia w innej rzeczywistości daje im rzeźbiarka.
Ekspozycję zatytułowaną "Gdzie jesteś? Porozmawiajmy o naturze" tworzą trzy cykle: Kapliczki (zwane też Powierzenia), Autostrady: "Art OZ" i "Art Jazz", oraz "Gdzie jesteś?". Wszystkie łączy ten sam materiał wykonania oraz refleksja na temat problemów niesionych przez cywilizację i jej konsumpcyjny charakter.
"Gdzie jesteś?" to rozmowy o niepokojach i zagrożeniach. O szukaniu w sercu... O drodze każdego człowieka... O zdecydowaniu... Zaczynając od samego siebie. Nie zajmując się wyłącznie sobą. Tu, gdzie jesteśmy..." - mówi artystka. Niektóre z rozłupanych pni mają wnętrza pokryte płatkami złota. Potężne, tchnące siłą i spokojem, sprawiają wrażenie Złotych Katedr. Inne zdobią wycięte w korze "okna" przypominające kształtem wizerunki Matki Boskiej z Dzieciątkiem, przez które prześwieca złoto pokrywające wnętrze wydrążonego pnia. Przy tych właśnie "oknach" zwiedzający mogą złożyć swoje powierzenia, czyli zapisane modlitwy, prośby, życzenia, czy pragnienia. Wynika z nich, że tego, czego wciąż najbardziej nam brakuje to pokój na ziemi, przyjaźń, szczęście rodzinne i inne podstawowe wartości tak trudne mimo wszystko do osiągnięcia.
Zobaczyć też można pnie, w których powierzchnię lub wnętrze wtopione zostały swoiste autostrady z setkami pędzących samochodów. To ślady ludzkiej działalności w przyrodzie i obraz zagrożenia, jakie niesie współczesna cywilizacja coraz bardziej ekspansywnie wkraczając w środowisko naturalne.
"Prace moje są bardzo silnie osadzone w naturze.(...) W sposób dyskretny nadaję formę stanowiącą wyzwanie wobec industrii - autostrady wcinającej się w przyrodę, wtopionej w naturę, w jej ogrom. Myślą przewodnią jest ukazanie śladów ludzkiego działania osadzonego w obliczu potężnej natury".
Jako nowość Barbara Zambrzycka-Śliwa wprowadziła do niektórych swych prac - powiedzmy - czwarty wymiar, a mianowicie dźwięk. Część rzeźb, integrując się z przyrodą, prezentowanych jest już w parku, gdzie dodatkowym atutem jest dobiegający zewsząd śpiew ptaków. Ciąg dalszy ekspozycji - w trzech przeszklonych salach oranżerii - wcale tego nie zmienia. Wprowadzony przez artystkę dźwięk stanowi kontynuację naturalnych dźwięków przyrody, przenikających się z nimi i tworzących jedną całość. "Oranżeria to miejsce wyjątkowe, w którym wszystko można "wyhodować", napotkać, miejsce przyjmowane w całej swej istocie jako całość - rzeźba".
Trudno o lepsze miejsce dla tak związanych z przyrodą prac, jakie tworzy artystka.
Jednocześnie wypada dodać, że obecna wystawa w Orońsku będzie mieć w przyszłym roku kontynuację w Europie, m.in. w Galerii Miejskiej w Genewie.
Nota biograficzna:
Barbara Zambrzycka-Śliwa; ur. 1950. Dyplom krakowskiej ASP w Pracowni Rzeźby Mariana Koniecznego otrzymała w 1974. Uczęszczała do Pracowni Malarstwa prof. Jonasza Sterna. Obecnie wykłada w Instytucie Wychowania Plastycznego Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Zajmuje się rysunkiem, rzeźbą oraz technikami interdyscyplinarnymi. Pracuje i mieszka w Krakowie.
Wystawy i nagrody: Ponad 100 wystaw w kraju i za granicą. Laureatka wielu nagród, m.in. Rzeźby Roku 1979 i 1989 oraz Międzynarodowego Biennale Form Medalierskich im. A. Dantego w Rawennie.
Prace w zbiorach państwowych i prywatnych w kraju i za granicą, m.in. Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Sztuki Medalierskiej we Wrocławiu, British Museum w londynie (Dział Medalierstwa), Galeria Królewska w Madrycie.
Wystawa czynna do 31 maja 2005
________________________________
Tekst: Jolanta Gumula
Zdjęcia: archiwum Space Gallery
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Topolowa 1 26-505 Orońsko
tel: 48 618 45 16 48 618 4027
fax: 48 618 44 70
sekretariat@rzezba-oronsko.pl
rzezba-oronsko.pl
Godziny otwarcia:
codziennie, z wyjątkiem poniedziałków: 01 IV - 31 X - 8.00 - 16.00, weekend 10.00 - 18.00 01 XI - 31 III - 7.00 - 15.00; weekend 8.00 - 16.00
Urodziła się w 1950 r. Ukończyła Państwowe Liceum Technik Plastycznych w Gdyni Orłowie w 1969 r. Studia rozpoczęła w PWSSP w Gdańsku w pracowni prof. Alfreda Wiśniewskiego, kontynuowała naukę w krakowskiej ASP w Pracowni Rzeźby prof. Mariana Koniecznego - dyplom w 1974 r. Studiowała też malarstwo w pracowni prof. Jonasza Sterna. Przez wiele lat była wykładowcą w Instytucie Sztuki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, a obecnie jest wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Zajmuje się rysunkiem, rzeźbą i technikami interdyscyplinarnymi. Artystka tworzy rzeźby w kamieniu, ostatnio także w drewnie, tworząc cykle. Pierwszy cykl - Homo Petra rozpoczęła w 1976 r., od 1983 r realizuje cykl „Stawanie się”, w 1985 r rozpoczyna cykl „Labirynt świata - raj serca”. Cykle te kontynuowane są przez następne lata. W ostatnim cyklu artystka skłania się w stronę abstrakcyjnego przedstawiania. W 1999 r artystka ukończyła - po 10 latach pracy - kompozycję Land Raster, zmonumentalizowaną formę rzeźbiarską. Wzięła udział w dziesiątkach wystaw w kraju i za granicą, miała ponad 20 wystaw indywidualnych. Jej prace znajdują się w zbiorach muzealnych, m. in.: British Museum, Muzeum Narodowe w Krakowie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Rzeźby w Tallinie, galeriach: Galeria Królewska w Madrycie, Galeria rzeźby ZAR w Warszawie, w miejscach użyteczności publicznej, parkach, urzędach państwowych, oraz w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.
Inne wydarzenia Galerii
13 lipca - 06 października
W przestrzeni Magdaleny...
Wystawa "W przestrzeni Magdaleny Abakanowicz",…
31 marca - 19 maja
BESTARIUM - wystawa zbiorowa
„Nie jesteśmy zwierzętami, a tego, co rozumiemy pod…
31 marca - 19 maja
Bogusław Bachorczyk,...
Tytuł wystawy odwołuje się do okresu przejścia, budzenia się…
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl