Artcube - potrzeba sztuki - gala finałowa akcji




Artcube - społeczna akcja mająca na celu promocję sztuki aktualnej przygotowana przez Galerię Program znalazła swój finał na gali zorganizowanej w warszawskim klubie Balsam. 

Przypomnijmy, że trwająca ponad rok akcja polegała na mariażu promocji projektów autorstwa uznanych już twórców, rekrutujących się także z najmłodszego pokolenia obecnego na polskiej scenie artystycznej i promocji kolekcjonerstwa, skierowanej także do młodych osób. Obiektem kolekcjonerskim stały się specjalnie zaprojektowane na prośbę Galerii Program kostki. Stworzyli je Kuba Bąkowski, Karol Radziszewski, Katarzyna Górna, Marzena Nowak, Zygmunt Rytka, Bożenna Biskupska, duet Tatiana Czekalska i Leszek Golec, grupa Łódź Kaliska, Agnieszka Kalinowska, Paweł Susid, Zbigniew Libera, Bettina Bereś. 

Promocja każdej z kostek odbywała się w innej, ważnej w panoramie polskiej sztuki współczesnej galerii. Dzięki temu kostki można było kupić nie tylko w Warszawie, ale także „na szlachetnej prowincji”. Do akcji przyłączyła się gdańska Łaźnia, BWA z Wrocławia i Zielonej Góry, Galeria Bielska, białostocki Arsenał, poznańska Galeria ON, łódzki Manhattan, OFFicyna w Szczecinie i Otwarta Pracownia w Krakowie, katowicka Galeria Sztuki Współczesnej i Galeria Biała z Lublina. Artcube miał spory podźwięk w mediach, nie tylko branżowych. Kostki pokazywała telewizja, pisała o nich prasa codzienna i kobieca. 

Artcuby można było kupić tylko w miejscu ich promocji - to miało zmusić ludzi do odwiedzania galerii. Inicjatorzy akcji liczyli, że ci którzy na wycieczkę nie będą mogli się wybrać, zaczną wymieniać się kostkami na internetowych aukcjach i pozyskiwać je tak, jak inne, atrakcyjne z kolekcjonerskiego punktu widzenia przedmioty. 

Trzeba przyznać, że wymagali wiele. I nie ma co się dziwić, że gala Artcube ujawniła, że pełnych kompletów 12 kostek jest tylko 27. Tylko, a może aż, bo jednak aż 27 osób poczyniło liczne starania, aby dojechać do galerii promujących akcję, lub w inny sposób, także wymagający znacznych zabiegów pozyskać kostki. Każdy z nich stał się posiadaczem wyjątkowej kolekcji. Wśród 27 wytrwałych na gali w Basamie rozlosowano nagrody dodatkowe: wycieczkę do Londynu oraz 3 plakaty kabaretu Mumio ze specjalnej limitowanej i sygnowanej przez aktorów edycji z kostkami. Na zakończenie wszyscy stanęli do pamiątkowego zdjęcia. 

Warto dodać, że nawet jeśli uznamy uzyskane 27 kompletów kostek za niewiele, to ilość uczestniczących w kolejnych promocjach osób była znacznie większa. Artcube spowodował dyskusję o kolekcjonowaniu, pozwolił zaprezentować się artystom i galeriom, wprowadził sztukę współczesną w nieco bardziej popularny obieg, nic nie ujmując z jej rangi i prestiżu. Zważywszy na to, akcję należy uznać za udaną.

 
 
 
 

________________________________
Tekst: Agnieszka Gniotek
Zdjęcia: Galeria Program, Artinfo.pl
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót