Art Moves 2011 - konkurs rozstrzygnięty
Międzynarodowy Festiwal Sztuki na Bilbordach Art Moves jest jedynym na świecie festiwalem sztuki bilbordowej. W ramach festiwalu w przestrzeni miasta prezentowane są prace w dwóch blokach – głównym i konkursowym. Do bloku konkursowego wybierane są najciekawsze prace, nadesłane przez młodych artystów z całego świata. Prace te są twórczą wypowiedzią artystyczną na temat konkursowego hasła. W tym roku brzmiało ono: Rzeczywistość czy fikcja? Udajmy, że tego nie ma.
Na tegoroczny Konkurs Sztuki na Bilbordach wpłynęło w sumie 1328 prac, 747 artystów z 55 krajów świata, m.in. z Australii, Argentyny, Bośni i Hercegowiny, Korei Południowej, Indii, Indonezji, Filipin, Singapuru i Hiszpanii.
Międzynarodowe jury w składzie: Marcos Ramirez ERRE (artysta), Ken Lum (artysta, kurator), Cesar Garcia (kurator LAXART), Rafał Góralski (artysta, kurator, dyrektor Festivalu Art Moves), wyróżniło 10 prac, które zostaną pokazane na bilbordach w bloku konkursowym Festiwalu Art Moves 2011.
Są to prace następujących artystów: Jean-Philippe Paumier (Holandia), Ivaylo Gueorgiev&Eric Pitra (USA), Vassilina Pljonkina (Estonia), Mark Adams (Wielka Brytania), Céline Wouters (Holandia), Aimee-Rose Stephenson (Zjednoczone Emiraty Arabskie), Monica Fraile Morisson (Francja), Sarah Clifford-Rashotte (Kanada), Ivo de Jeu (Holandia), Patryk Leś (Polska).
Jury za najbardziej interesującą pracę uznało projekt Jean-Philippe Paumier'a z Holandii i właśnie do niego powędruje Główna Nagroda Konkursu w wysokości 10000 PLN.
Festiwal rozpocznie się 16 września 2011 w Toruniu.10 najlepszych prac konkursowych zaprezentowanych zostanie na bilbordach w bloku konkursowym festiwalu. W bloku głównym pokazane zostaną natomiast prace uznanych i cenionych artystów z całego świata (m.in. z USA, Wielkiej Brytanii, Kanady).
W tym roku organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Na Bilbordach po raz drugi przyznają Nagrodę Specjalną – Art Moves Special Award.
Nagroda ta jest przyznawana artyście za rzadką we współczesnym świecie konsekwentną postawę artystyczną, otwartą na otaczającą nas rzeczywistość. Postawa ta przejawia się w tworzeniu wybitnych dzieł sztuki, które poruszają i stwarzają nowe tropy interpretacyjne, dzięki którym możemy na nowo przyjrzeć się zarówno samym sobie, jak i światu, w którym żyjemy. Nagroda ta jest wyrazem szacunku jaki wyrażają artyści - organizatorzy festiwalu innemu artyście. Jest wyrazem zafascynowania i radości płynącej z obcowania ze sztuką innego artysty. Jest też pewnym drogowskazem dla widzów, zachętą do tego, by przyjrzeć się dokładnie twórczości danego artysty. W tym roku zostaną nagrodzeni wybitni artyści Marcos Ramirez ERRE i Ken Lum.
Marcos Ramirez ERRE (ur. w 1961 w Tijuana, Meksyk; mieszka i pracuje w Tijuana, Meksyk i San Diego, USA) brał udział w wielkich międzynarodowych wystawach takich jak VI i VII Biennale w Hawanie, Whitney Biennale w 2000 roku, Biennale w Sao Paulo/Walencji w 2007 roku, Biennale Kalifornijskie 08 i drugie Biennale w Moskwie.
ERRE nie posiada formalnego wykształcenia artystycznego. Ukończył prawo, od zawsze zaś interesował się tematyką społeczno-polityczną. Będąc politycznym aktywistą, artysta zaczął używać sztuki do wyrażania pewnych idei i wskazywania na ważne problemy polityczne i społeczne. Urodzony w Meksyku, spędził jednak znaczną część swojego życia w Stanach Zjednoczonych, dzięki czemu dogłębnie zna problemy obu tych krajów, zachowując jednocześnie właściwe outsiderom świeże spojrzenie. To spojrzenie jest też obecne w jego pracach. Znaczna część jego sztuki przybliża opinii publicznej problem meksykańsko-amerykańskiego pogranicza – ekonomicznych peryferii, rozdartych konfliktami i przemocą.
Koń trojański na biegunach to monumentalna drewniana rzeźba dwugłowego konia, stworzona w oparciu o homerycki opis Konia Trojańskiego w Iliadzie, jest pracą bezpośrednio wskazującą na problem meksykańsko-amerykańskiego pogranicza. Drewnianego konia na kółkach umieszczono na wysepce na San Ysidro – zatłoczonym przejściu granicznym pomiędzy meksykańską Tijuaną a amerykańskim San Diego. Praca podejmuje problem inwazji i współzależności, zderzenia i przenikania się dwóch kultur. Jedna z głów konia skierowana jest na południe, w stronę Meksyku, druga na północ, w stronę Stanów Zjednoczonych. Przedstawienie Konia Trojańskiego jako istoty z dwoma głowami ma zadanie ukazać skomplikowane relacje pomiędzy dwoma krajami, w których nie jest do końca oczywiste, kto dokonuje inwazji na kogo.
Tablice Snellena to cykl prac prezentujących poruszające cytaty ludzi takich jak Buddha czy Desmond Tutu w formie tablic Snellena, używanych w badaniach okulistycznych. Napisy prezentowane na tablicach odnoszą się do problemów niesprawiedliwości, ucisku czy konfliktu. Forma tablicy okulistycznej wykorzystuje metaforę badania wzroku – mierząc naszą umiejętność widzenia problemów społeczno-politycznych podejmowanych w pracach. Tak jak tablice okulistyczne używane są do stawiania diagnozy dotyczącej ostrości naszego widzenia, tak tablice ERRE używane są, by diagnozować stan naszej świadomości i wrażliwości na cierpienie i zło, które nas otacza. 4 tablice przygotowane specjalnie po polsku pokazane zostaną na tegorocznym festiwalu Art Moves na wielkoformatowych powierzchniach.
Znaki STOP - cykl przygotowany na Biennale Kalifornijskie w 2008 roku, składa się ze znaków drogowych o kształcie znaku STOP, w które wpisano słowa takie jak „nienawiść” czy „strach”. Dzieło to symbolizuje obszar pogranicza, zamkniętą strefę, rządzącą się prawami przemocy – krainę ograniczeń, nienawiści i strachu. 2 dzieła z tej serii można było zobaczyć na ubiegłorocznym festiwalu Art Moves.
Ken Lum (ur. 1956 w Vancouver, Kanada; mieszka i pracuje w Vancouver, Kanada) reprezentował Kanadę na Biennale w Sydney w 1995 roku, na Biennale w Sao Paulo w 1997 roku, Biennale w Szanghaju w 2000 roku i na wystawie Documenta XI w 2002 roku.
Ken Lum jest potomkiem kanadyjskich emigrantów z Chin, synem robotników wychowanym we wschodniej części Vancouver. Wiedząc, czym jest ciężkie życie i bieda będąca udziałem klasy pracującej, w swojej sztuce często opowiada historie zwykłych, ciężko pracujących ludzi. Jego sztuka przeniknięta jest empatią i wrażliwością na ich los. Lum jest też zainteresowany poszukiwaniem własnej tożsamości i zaprasza swoich widzów, by wyruszyli z nim w tę podróż. Pragnie wstrząsnąć nimi, zasiać w nich niepewność i w ten sposób poszerzyć im horyzonty, a także umożliwić lepsze zrozumienie samych siebie.
W centrum prac Luma znajdują się zwykli ludzie, których rzadko obserwujemy w sferze publicznej. Artysta opowiada ich codziennych, mało efektownych walkach i staraniach. W jego pracy zatytułowanej Steve, profesjonalna fotografia zwykłego człowieka, azjatyckiego imigranta, jest wyeksponowana tak, aby przykuć uwagę widza. Nad głową mężczyzny wielkimi, komiksowymi literami napisane jest jego imię, „Steve”. W dziele tym, zwykły człowiek ukazany jest jako superbohater, ktoś, kto zasługuje na naszą uwagę.
Również w pracach z cyklu Portret-Powtórzony tekst robotnicy, imigranci i szarzy przechodnie znajdują się w centrum uwagi. Ten cykl prac należy do najbardziej znanych i uznanych dzieł Luma. Plakaty przestawiają zwykłych ludzi, uchwyconych w chwilach, kiedy są sami. Tekst znajdujący się koło fotografii przekazuje ich monolog wewnętrzny, ich emocje i myśli. Jeden z plakatów ukazuje dziecko siedzące na schodku wraz z napisem „Hum humhummm, hum hummmmm”, na innej fotografii, zatytułowanej „Co ja tu robię?”, widzimy nagą dziewczynę w odrapanej przebieralni. Jeszcze inne zdjęcie przedstawia pracującego imigranta, podpisane „…uff… Zmęczony jestem… O rany… rany… uff…”. Poprzez te prace, artysta ukazuje te aspekty życia, które rzadko są przedstawiane w sztuce i pozwala nam słyszeć głos ludzi, którym trudno zazwyczaj przebić się do sfery publicznej. Co więcej, umożliwia on też widzom przyjrzenie się samym sobie, bowiem uchwycone w pracach codzienne, niezbyt efektowne sytuacje i proste emocje znane są każdemu z nas. 4 prace z tego cyklu, przygotowane specjalnie po polsku zostaną pokazane w ramach Festiwalu Art Moves 2011.
Powrót
Na tegoroczny Konkurs Sztuki na Bilbordach wpłynęło w sumie 1328 prac, 747 artystów z 55 krajów świata, m.in. z Australii, Argentyny, Bośni i Hercegowiny, Korei Południowej, Indii, Indonezji, Filipin, Singapuru i Hiszpanii.
Międzynarodowe jury w składzie: Marcos Ramirez ERRE (artysta), Ken Lum (artysta, kurator), Cesar Garcia (kurator LAXART), Rafał Góralski (artysta, kurator, dyrektor Festivalu Art Moves), wyróżniło 10 prac, które zostaną pokazane na bilbordach w bloku konkursowym Festiwalu Art Moves 2011.
Są to prace następujących artystów: Jean-Philippe Paumier (Holandia), Ivaylo Gueorgiev&Eric Pitra (USA), Vassilina Pljonkina (Estonia), Mark Adams (Wielka Brytania), Céline Wouters (Holandia), Aimee-Rose Stephenson (Zjednoczone Emiraty Arabskie), Monica Fraile Morisson (Francja), Sarah Clifford-Rashotte (Kanada), Ivo de Jeu (Holandia), Patryk Leś (Polska).
Jury za najbardziej interesującą pracę uznało projekt Jean-Philippe Paumier'a z Holandii i właśnie do niego powędruje Główna Nagroda Konkursu w wysokości 10000 PLN.
Festiwal rozpocznie się 16 września 2011 w Toruniu.10 najlepszych prac konkursowych zaprezentowanych zostanie na bilbordach w bloku konkursowym festiwalu. W bloku głównym pokazane zostaną natomiast prace uznanych i cenionych artystów z całego świata (m.in. z USA, Wielkiej Brytanii, Kanady).
W tym roku organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Na Bilbordach po raz drugi przyznają Nagrodę Specjalną – Art Moves Special Award.
Nagroda ta jest przyznawana artyście za rzadką we współczesnym świecie konsekwentną postawę artystyczną, otwartą na otaczającą nas rzeczywistość. Postawa ta przejawia się w tworzeniu wybitnych dzieł sztuki, które poruszają i stwarzają nowe tropy interpretacyjne, dzięki którym możemy na nowo przyjrzeć się zarówno samym sobie, jak i światu, w którym żyjemy. Nagroda ta jest wyrazem szacunku jaki wyrażają artyści - organizatorzy festiwalu innemu artyście. Jest wyrazem zafascynowania i radości płynącej z obcowania ze sztuką innego artysty. Jest też pewnym drogowskazem dla widzów, zachętą do tego, by przyjrzeć się dokładnie twórczości danego artysty. W tym roku zostaną nagrodzeni wybitni artyści Marcos Ramirez ERRE i Ken Lum.
Marcos Ramirez ERRE (ur. w 1961 w Tijuana, Meksyk; mieszka i pracuje w Tijuana, Meksyk i San Diego, USA) brał udział w wielkich międzynarodowych wystawach takich jak VI i VII Biennale w Hawanie, Whitney Biennale w 2000 roku, Biennale w Sao Paulo/Walencji w 2007 roku, Biennale Kalifornijskie 08 i drugie Biennale w Moskwie.
ERRE nie posiada formalnego wykształcenia artystycznego. Ukończył prawo, od zawsze zaś interesował się tematyką społeczno-polityczną. Będąc politycznym aktywistą, artysta zaczął używać sztuki do wyrażania pewnych idei i wskazywania na ważne problemy polityczne i społeczne. Urodzony w Meksyku, spędził jednak znaczną część swojego życia w Stanach Zjednoczonych, dzięki czemu dogłębnie zna problemy obu tych krajów, zachowując jednocześnie właściwe outsiderom świeże spojrzenie. To spojrzenie jest też obecne w jego pracach. Znaczna część jego sztuki przybliża opinii publicznej problem meksykańsko-amerykańskiego pogranicza – ekonomicznych peryferii, rozdartych konfliktami i przemocą.
Koń trojański na biegunach to monumentalna drewniana rzeźba dwugłowego konia, stworzona w oparciu o homerycki opis Konia Trojańskiego w Iliadzie, jest pracą bezpośrednio wskazującą na problem meksykańsko-amerykańskiego pogranicza. Drewnianego konia na kółkach umieszczono na wysepce na San Ysidro – zatłoczonym przejściu granicznym pomiędzy meksykańską Tijuaną a amerykańskim San Diego. Praca podejmuje problem inwazji i współzależności, zderzenia i przenikania się dwóch kultur. Jedna z głów konia skierowana jest na południe, w stronę Meksyku, druga na północ, w stronę Stanów Zjednoczonych. Przedstawienie Konia Trojańskiego jako istoty z dwoma głowami ma zadanie ukazać skomplikowane relacje pomiędzy dwoma krajami, w których nie jest do końca oczywiste, kto dokonuje inwazji na kogo.
Tablice Snellena to cykl prac prezentujących poruszające cytaty ludzi takich jak Buddha czy Desmond Tutu w formie tablic Snellena, używanych w badaniach okulistycznych. Napisy prezentowane na tablicach odnoszą się do problemów niesprawiedliwości, ucisku czy konfliktu. Forma tablicy okulistycznej wykorzystuje metaforę badania wzroku – mierząc naszą umiejętność widzenia problemów społeczno-politycznych podejmowanych w pracach. Tak jak tablice okulistyczne używane są do stawiania diagnozy dotyczącej ostrości naszego widzenia, tak tablice ERRE używane są, by diagnozować stan naszej świadomości i wrażliwości na cierpienie i zło, które nas otacza. 4 tablice przygotowane specjalnie po polsku pokazane zostaną na tegorocznym festiwalu Art Moves na wielkoformatowych powierzchniach.
Znaki STOP - cykl przygotowany na Biennale Kalifornijskie w 2008 roku, składa się ze znaków drogowych o kształcie znaku STOP, w które wpisano słowa takie jak „nienawiść” czy „strach”. Dzieło to symbolizuje obszar pogranicza, zamkniętą strefę, rządzącą się prawami przemocy – krainę ograniczeń, nienawiści i strachu. 2 dzieła z tej serii można było zobaczyć na ubiegłorocznym festiwalu Art Moves.
Ken Lum (ur. 1956 w Vancouver, Kanada; mieszka i pracuje w Vancouver, Kanada) reprezentował Kanadę na Biennale w Sydney w 1995 roku, na Biennale w Sao Paulo w 1997 roku, Biennale w Szanghaju w 2000 roku i na wystawie Documenta XI w 2002 roku.
Ken Lum jest potomkiem kanadyjskich emigrantów z Chin, synem robotników wychowanym we wschodniej części Vancouver. Wiedząc, czym jest ciężkie życie i bieda będąca udziałem klasy pracującej, w swojej sztuce często opowiada historie zwykłych, ciężko pracujących ludzi. Jego sztuka przeniknięta jest empatią i wrażliwością na ich los. Lum jest też zainteresowany poszukiwaniem własnej tożsamości i zaprasza swoich widzów, by wyruszyli z nim w tę podróż. Pragnie wstrząsnąć nimi, zasiać w nich niepewność i w ten sposób poszerzyć im horyzonty, a także umożliwić lepsze zrozumienie samych siebie.
W centrum prac Luma znajdują się zwykli ludzie, których rzadko obserwujemy w sferze publicznej. Artysta opowiada ich codziennych, mało efektownych walkach i staraniach. W jego pracy zatytułowanej Steve, profesjonalna fotografia zwykłego człowieka, azjatyckiego imigranta, jest wyeksponowana tak, aby przykuć uwagę widza. Nad głową mężczyzny wielkimi, komiksowymi literami napisane jest jego imię, „Steve”. W dziele tym, zwykły człowiek ukazany jest jako superbohater, ktoś, kto zasługuje na naszą uwagę.
Również w pracach z cyklu Portret-Powtórzony tekst robotnicy, imigranci i szarzy przechodnie znajdują się w centrum uwagi. Ten cykl prac należy do najbardziej znanych i uznanych dzieł Luma. Plakaty przestawiają zwykłych ludzi, uchwyconych w chwilach, kiedy są sami. Tekst znajdujący się koło fotografii przekazuje ich monolog wewnętrzny, ich emocje i myśli. Jeden z plakatów ukazuje dziecko siedzące na schodku wraz z napisem „Hum humhummm, hum hummmmm”, na innej fotografii, zatytułowanej „Co ja tu robię?”, widzimy nagą dziewczynę w odrapanej przebieralni. Jeszcze inne zdjęcie przedstawia pracującego imigranta, podpisane „…uff… Zmęczony jestem… O rany… rany… uff…”. Poprzez te prace, artysta ukazuje te aspekty życia, które rzadko są przedstawiane w sztuce i pozwala nam słyszeć głos ludzi, którym trudno zazwyczaj przebić się do sfery publicznej. Co więcej, umożliwia on też widzom przyjrzenie się samym sobie, bowiem uchwycone w pracach codzienne, niezbyt efektowne sytuacje i proste emocje znane są każdemu z nas. 4 prace z tego cyklu, przygotowane specjalnie po polsku zostaną pokazane w ramach Festiwalu Art Moves 2011.
Powrót