Art Basel Miami Beach - relacja z targów na Florydzie
Zainaugurowane w 2002 roku targi sztuki współczesnej w Miami, już na wstępie okrzyknięte, jako jedna z największych i znaczących na świecie imprez targowych, miały na początku grudnia 2003 r swoja drugą edycję.
Targi sztuki w Bazylei w Szwajcarii - Art Basel - odbywają się nieprzerwanie od 1970 roku w okresie letnim. Organizatorzy, wespół z amerykańskimi udziałowcami postanowili zrobić zimową edycję targów na Florydzie.
Czterodniowa impreza przyciągnęła uwagę mediów i dała w rezultacie imponującą frekwencję - ok. 30 tysięcy gości. W Miami Bech Convention Center 176 galerii z całego świata prezentowało swoje oferty.
Na targach było prawie wszystko, co mieści się w pojęciu sztuki współczesnej. Klasyka współczesności, malarstwo, rzeźba, instalacje, obiekty. Najróżniejsze dzieła, także egzotyka i intrygujące dziwactwa.
" ..To jest bez wątpienia jedna z najlepszych wystaw dzieł sztuki na świecie (...) Zakres wystawianych prac jest ogromny, od Picassa do nieznanych jeszcze artystów, od awangardy do klasyki modernizmu. Jakość i skala sztuki jest oszałamiająca" / z wypowiedzi Miltona Esterowa - wydawcy ArtNews/.
Targi w Miami, jak każda duża impreza tego typu, przyciągnęły wielu przedstawicieli świata sztuki: dyrektorów i kuratorów muzeów i
kolekcji, krytyków, marszandów. Sprzedaż ruszyła jeszcze przed oficjalnym otwarciem. Wyselekcjonowane towarzystwo VIP-ów, poważni kolekcjonerzy, właściciele i kuratorzy znanych galerii mogli dokonać zakupów przed otwarciem dla publiczności sal wystawowych. Ceny podlegały negocjacjom. Skala cen - od setek dolarów do dziesiątków milionów. Najdrożej wyceniane były prace Picassa. Wielokrotnie mniej, ale też w milionach dolarów żądano za prace Jeana-Michela Basquiata, Philipa Gustona, Louise Bourgeoise czy też zamieszkałego na Florydzie Roberta Rauschenberga, który spędził na targach 5 godzin w stoisku Zurich`s Galerie Jamile Weber gdzie spotkał się z kolekcjonerami swoich prac.
W ocenie wystawiających, targi były - w większości przypadków - ogromnym sukcesem. "..Sprzedaliśmy prace od 50 do 400 tysięcy dolarów i to w
targowym błyskawicznym tempie, a transakcje takie negocjuje się czasami przez całe lata",
powiedział Mathias Rastorfer z Galerie Gmurzynska z Kolonii w Niemczech.
Frederic Snitzer, właściciel galerii w Miami sprzedał prace lokalnych artystów w cenach od 250 do 40.000 dolarów.
Obecny na targach dom aukcyjny Sotheby`s odnotował największą - od 1988 roku - sprzedaż dzieł sztuki współczesnej. Vice prezes ds. sztuki współczesnej w Sotheby`s - Matt Carey-Williams powiedział, że Art Basel w Miami jest dobrym barometrem pogody na rynku sztuki, a wyniki jednoznacznie wskazują na wzrost zainteresowania sztuką współczesną. Ceny w Sotheby`s, według jego wypowiedzi, w 95% zawierały się w przedziale od 10 do 250 tysięcy dolarów. Brett Gorvy z Christie`s podobnie jak jego konkurent bardzo wysoko ocenił Art Basel w Miami a sprzedaż sztuki współczesnej w swojej firmie określił jako "fenomenalną".
Amerykańska mutacja Art Basel rozwija się w błyskawicznym tempie i daje asumpt do nowych projektów. Tuż przed otwarciem targów, w niewykończonych jeszcze pomieszczeniach o powierzchni 33 tysięcy metrów kwadratowych otwarto ekspozycję Miami Art Center. Głównym fundatorem Miami Art Center
jest Ella Cisneros, znana kolekcjonerka. Powołane przez nią centrum sztuki ma być miejscem spotkań i konfrontacji twórców sztuki wizualnej pochodzących przede wszystkim z Ameryki Południowej.
Tegoroczny sukces Miami Art Basel definitywnie przesądził o wpisaniu tej imprezy do kalendarza stałych wystaw. Samuel Keller, dyrektor
administracyjny Targów, powiedział, że targi były sukcesem ale nie w wymiarze finansowym. Podobnie jak w 2002 roku, targi przyniosły straty.
Nakłady i koszty wg. Kellera potraktowane jako inwestycje, już w przyszłym roku powinny dać zysk. Wynajęcie stoiska
targowego w Convention Center - głównym budynku Art Basel - kosztowało od 9 do 50 tysięcy dolarów.
Stoiska w specjalnej sekcji, przeznaczone dla młodych artystów były tańsze - od 7 do 13 tysięcy. Koszt prezentacji poszczególnych galerii uwzględniający transport, ubezpieczenie i dodatkowe opłaty wyniósł średnio drugie tyle, ile trzeba było zapłacić za stoisko.
Dobre przyjęcie Art Basel w USA potwierdza prymat amerykańskiego rynku sztuki współczesnej na świecie.
Wybrane prace:
John Abbott, New York
Alexander Calder Leaves with Tripod, c. | 1939 Painted sheet metal, metal
rods, wire and lead, 236 x 165 cm
Delia Brown
ITHB: Guerilla Lounging no. | 21, 2003 Watercolor on paper, 10 3/8 x 6 1/4
inches,
26.4 x 15.9 cm
Angelo Venosa Untitled, 2002 | Mirror and chains, 370 x 150 x 70 cm, 360 x ø 80 cm Exhibition at Marília Razuk Art Gallery, partial view
Elmer Bischoff
Woman with Umbrella, 1957 | Oil on canvas, 56.5 x 56.5 inches
John Isaacs
Macrocosmographia (Termite Mound Tower of Babel), 2003 | Polystyrene, balsa wood, PVA, plasticine, soil, 120 x 90 cm
Jules Olitski Drakly, 1966 | Acrylic on canvas, 120 x 92 inches Morris Louis | Beth Peh, 1958 | Acrylic on canvas, 911/4 x 133 inches
Joan Miró
Sobreteixim No. | 5, 1972 Painted rope, wool and wire mesh on hemp woven ground, 162.6 x 177.2 cm On the reverse signed and dated on label ‘I/V/1972‘
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl