Ars Homo Erotica
Ars Homo Erotica to wystawa jaką przez całe wakacje będzie można oglądać w warszawskim Muzeum Narodowym. Ekspozycja o charakterze współczesnym, historycznym, erotycznym i politycznym ma na celu ukazanie problemów mniejszości seksualnych, a także inne spojrzenie na historię kultury europejskiej i kolekcję muzealną.
Na wystawie zaprezentowano około 250 prac powstałych od antyku aż do współczesności. Są to m.in. wazy greckie z przedstawieniami nagich młodzieńców, akty męskie w rzeźbie i malarstwie, a także dzieła współczesnych nam artystów z Czech, Węgier, Słowacji, Litwy, Ukrainy, Chorwacji, Rumunii, Polski, Rosji, Niemiec i USA. Należy zaznaczyć, iż kryterium wyboru prac nie była orientacja artystów, ale temat i kontekst dzieł. Kurator wystawy dr Paweł Leszkowicz podzielił przestrzeń muzeum na dziewięć działów tematycznych, w których dzieła sztuki dawnej zestawione zostały z pracami współczesnymi.
Ekspozycja rozpoczyna się sekcją zatytułowaną Czas walki, w której prezentowane są prace ukazujące społeczno-polityczne konflikty wokół praw gejów i lesbijek w Europie Środkowo-Wschodniej. Zobaczymy tu m.in. fotografię grupy Blue Noses Kissing Policeman, a także fragment instalacji Entropa Davida Černego.
Homoerotyczny klasycyzm to tytuł kolejnej sekcji, w której przedstawiono rzeźby klasycznych i klasycystycznych aktów oraz portretów męskich przypominających antycznych bogów i bohaterów (m.in. Apollo Belwederdski, popiersie Aleksandra Wielkiego, czy Tańczący Satyr), ale także obraz Autoportret z puttem Zbysława Marka Maciejewskiego.
W części trzeciej zobaczyć można Akt męski. Prezentowane są tu dzieła od XIX-wiecznego akademizmu po prace współczesnych artystów. Dział ten powstał z myślą o zdekonstruowaniu negatywnego wizerunku aktu męskiego w sztuce współczesnej. Zobaczymy tu m.in. akty męskie Jana Matejki, Anny Bilińskiej, ale również Wojciecha Ćwiertniewicza i Tomasza Karabowicza.
Kolejne dwa działy to Pary męskie i Ganimedes podejmujące tematy mitologiczne dotyczące miłości homoseksualnej. W pierwszej części zobaczymy m.in. kopię obrazu Guido Reniego Dawid z głową Goliata i obrazy Adama Adacha. W drugiej części natomiast rzeźba Ganimedes Barbary Falender zestawiona została m.in. z XVIII-wieczną akwarelą ukazującą Ganimedesea Marco Carlone wg Franciszka Smuglewicza i Vincenza Brenny.
W szóstym dziale zatytułowanym Święty Sebastian zaprezentowano różne przedstawienia ikony chrześcijaństwa i jej wcieleń. Eksponowane są tu prace od renesansowych obrazów aż po współczesną sztukę wideo. Na szczególną uwagę w tej sekcji zasługują prace Wojciecha Fangora, Stasysa Eidrigeviciusa i Karola Radziszewskiego, zestawione z XVII-wiecznym Męczeństwem świętego Sebastiana Cecco del Caravaggio.
Imaginarium lesbijskie to z kolei zbiór prac ukazujących motywy lesbijskie w sztuce. Dzieła ukazujące starożytną grecką poetkę Safonę zestawione zostały ze współczesnymi pracami Izabelli Gustowskiej i Haliny Jarząbek.
Transgender/Androgynia to dział dotyczący wyobrażeń tożsamości, jakie są pomiędzy płciami. Zobaczymy tu m.in. Autoportret Macieja Osika i Portret Antoniego Cierplikowskiego w stroju wschodnim Keesa van Dongen.
W ostatniej części wystawy zatytułowanej Archiwum zaprezentowano pochodzące ze zbiorów Muzeum Plakatu w Wilanowie plakaty do filmów i sztuk teatralnych autorstwa zadeklarowanych gejów, takich jak Genet czy Visconti, oraz dzieł opowiadających o życiu słynnych gejów.
Ars Homo Erotica budzi duże kontrowersje – jednych zachwyca, innych szokuje. Dlatego też aby mieć jakiekolwiek zdanie na temat wystawy trzeba zobaczyć ją na własne oczy. Z pewnością jest to wystawa przełomowa dla warszawskiej placówki, która kojarzona z mało porywającymi wystawami, tym razem fascynuje. Z drugiej jednak strony pewne motywy i ich zestawienia wydają się naciągane i nie do końca trafne. Wystawa zbiega się w czasie z paradą gejów i lesbijek EuroPride. Być może przyczyni się to do rozpoczęcia rozmów na temat mniejszości seksualnych.
Powrót
Na wystawie zaprezentowano około 250 prac powstałych od antyku aż do współczesności. Są to m.in. wazy greckie z przedstawieniami nagich młodzieńców, akty męskie w rzeźbie i malarstwie, a także dzieła współczesnych nam artystów z Czech, Węgier, Słowacji, Litwy, Ukrainy, Chorwacji, Rumunii, Polski, Rosji, Niemiec i USA. Należy zaznaczyć, iż kryterium wyboru prac nie była orientacja artystów, ale temat i kontekst dzieł. Kurator wystawy dr Paweł Leszkowicz podzielił przestrzeń muzeum na dziewięć działów tematycznych, w których dzieła sztuki dawnej zestawione zostały z pracami współczesnymi.
Ekspozycja rozpoczyna się sekcją zatytułowaną Czas walki, w której prezentowane są prace ukazujące społeczno-polityczne konflikty wokół praw gejów i lesbijek w Europie Środkowo-Wschodniej. Zobaczymy tu m.in. fotografię grupy Blue Noses Kissing Policeman, a także fragment instalacji Entropa Davida Černego.
Homoerotyczny klasycyzm to tytuł kolejnej sekcji, w której przedstawiono rzeźby klasycznych i klasycystycznych aktów oraz portretów męskich przypominających antycznych bogów i bohaterów (m.in. Apollo Belwederdski, popiersie Aleksandra Wielkiego, czy Tańczący Satyr), ale także obraz Autoportret z puttem Zbysława Marka Maciejewskiego.
W części trzeciej zobaczyć można Akt męski. Prezentowane są tu dzieła od XIX-wiecznego akademizmu po prace współczesnych artystów. Dział ten powstał z myślą o zdekonstruowaniu negatywnego wizerunku aktu męskiego w sztuce współczesnej. Zobaczymy tu m.in. akty męskie Jana Matejki, Anny Bilińskiej, ale również Wojciecha Ćwiertniewicza i Tomasza Karabowicza.
Kolejne dwa działy to Pary męskie i Ganimedes podejmujące tematy mitologiczne dotyczące miłości homoseksualnej. W pierwszej części zobaczymy m.in. kopię obrazu Guido Reniego Dawid z głową Goliata i obrazy Adama Adacha. W drugiej części natomiast rzeźba Ganimedes Barbary Falender zestawiona została m.in. z XVIII-wieczną akwarelą ukazującą Ganimedesea Marco Carlone wg Franciszka Smuglewicza i Vincenza Brenny.
W szóstym dziale zatytułowanym Święty Sebastian zaprezentowano różne przedstawienia ikony chrześcijaństwa i jej wcieleń. Eksponowane są tu prace od renesansowych obrazów aż po współczesną sztukę wideo. Na szczególną uwagę w tej sekcji zasługują prace Wojciecha Fangora, Stasysa Eidrigeviciusa i Karola Radziszewskiego, zestawione z XVII-wiecznym Męczeństwem świętego Sebastiana Cecco del Caravaggio.
Imaginarium lesbijskie to z kolei zbiór prac ukazujących motywy lesbijskie w sztuce. Dzieła ukazujące starożytną grecką poetkę Safonę zestawione zostały ze współczesnymi pracami Izabelli Gustowskiej i Haliny Jarząbek.
Transgender/Androgynia to dział dotyczący wyobrażeń tożsamości, jakie są pomiędzy płciami. Zobaczymy tu m.in. Autoportret Macieja Osika i Portret Antoniego Cierplikowskiego w stroju wschodnim Keesa van Dongen.
W ostatniej części wystawy zatytułowanej Archiwum zaprezentowano pochodzące ze zbiorów Muzeum Plakatu w Wilanowie plakaty do filmów i sztuk teatralnych autorstwa zadeklarowanych gejów, takich jak Genet czy Visconti, oraz dzieł opowiadających o życiu słynnych gejów.
Ars Homo Erotica budzi duże kontrowersje – jednych zachwyca, innych szokuje. Dlatego też aby mieć jakiekolwiek zdanie na temat wystawy trzeba zobaczyć ją na własne oczy. Z pewnością jest to wystawa przełomowa dla warszawskiej placówki, która kojarzona z mało porywającymi wystawami, tym razem fascynuje. Z drugiej jednak strony pewne motywy i ich zestawienia wydają się naciągane i nie do końca trafne. Wystawa zbiega się w czasie z paradą gejów i lesbijek EuroPride. Być może przyczyni się to do rozpoczęcia rozmów na temat mniejszości seksualnych.
Powrót