ARCO 2008 - 27 Międzynarodowe Targi Sztuki Współczesnej (część 3)
Polacy na ARCO oraz podsumowanie targów - trzecia część relacji z ARCO 2008, przygotowanej przez madryckich korespondentów Artinfo.pl - Sonię Cornella i Jaime Carlosa Nieto (zdjęcia).
Polacy na ARCO
Polscy artyści prezentowani byli w tym roku przez szereg galerii. Tradycyjnie już wielokrotnie eksponowane prace Magdaleny Abakanowicz przez madrycką galerię Marlborough, Mirosław Bałka (Warszawa, 1958), w galerii Juana de Aizpuru, również z Madrytu, w której to, nota bene, od 19 lutego artysta ma wystawę indywidualną.
Prace Michała Budnego (Leszno, 1976), Adama Adacha (Nowy Dwór Mazowiecki, 1962), Agnieszki Kalinowskiej (Warszawa, 1971) eksponowane były w austriackiej galerii Nacht St. Stephan Rosemarie Schwarzwalder. Artur Żmijewski (Warszawa, 1966) w szwajcarskiej galerii Peter Kilchmann. Rafał Bujowski (Wadowice, 1974), Sławomir Elsner (Wodzisław Śląski, 1976) mieszkający w Berlinie i Robert Kuśmirowski (Łódż, 1973) reprezentowani byli w niemieckiej galerii Rudiger Schottle.
Galeria Vera Munro z Hamburga prezentowała prace Wawrzyńca Tokarskiego (Gdańsk, 1968) mieszkającego na stałe w Berlinie.
Większość z nich to artyści bardzo młodzi ale z dużym już bagażem doświadczeń, nagród i międzynarodowych wystaw. Ich obecność na międzynarodowym rynku sztuki jest wyraźnie widoczna , uprawiają malarstwo, rzeźbę, fotografię, wideoinstalacje, film
Polski zespół FUNDAMENTAL RESEARCH LAB zdobywcą nagrody Idea Arte 2.0 Vocento.
16 lutego 2008 ogłoszono wynik pierwszego konkursu Idei Arte 2.0 VOCENTO, nagrody ufundowanej przez konsorcjum prasowe Grupo Vocento i ARCO8, której celem jest wspieranie specyficznych badań nad potrzebami galerii w Internecie i sprzyjanie kontaktom między sztuką a społeczeństwem. Otrzymał ją polski zespół niezależnych artystów, naukowców i programistów FUNDAMENTAL RESEARCH LAB za projekt NEST. Nagroda w wysokości 15.000 euro została przyznana za projekt, który artystom, galerzystom, kuratorom i użytkownikom umożliwi rejestrowanie i odtwarzanie treści multimedialnych i wolnego do nich dostępu. Według jury jest to program eksperymentalny i szczególny, odmienny w sposobie pokazywania sztuki który stawia na współpracę między galeriami. Grupa FRL rozwinęła ten projekt w celu poszukiwania bezpośrednich kontaktów między ludźmi, grupami, wydarzeniami, instytucjami, miejscami i dziedzinami sztuki i kultury. Program zostanie rozprowadzony między galeriami które wzięły udział w tegorocznych targach i również tych które wezmą udział w ARCO 2009.
Nagroda Hiszpańskiego Związku Krytyków Sztuki
Brytyjski rzeźbiarz Anthony Caro (New Malden, 1924) otrzymał nagrodę Hiszpańskiego Związku Krytyków Sztuki dla najlepszego międzynarodowego artysty biorącego udział w ARCO8. W ciągu długich lat kariery Caro stworzył ponad dwa i pół tysiąca prac. Tę samą nagrodę, ale dla twórcy hiszpańskiego przyznano Eugenio Ampudia (1958), wideoartysty który od końca lat 80 poszukuje wzajemnego oddziaływania na siebie osób, przedmiotów i zjawisk czyniąc widza współtwórcą przemiany konceptu sztuki i artysty. Za najlepszą galerię Związek Krytyków uznał salę Miguel Marcos z Barcelony doceniając poziom wystawionych prac i jakość przedstawionego programu.
PODSUMOWANIE
Targi ARCO8 w dużej mierze spełniły zamierzony cel: zdołano utrzymać poziom sprzedaży z ubiegłego roku, a liczba zwiedzających przekroczyła 190.000 osób. Organizatorzy dążą jednak do osiągnięcia w rankingu międzynarodowych targów sztuki trzeciego bądź czwartego miejsca. Pociągnie to za sobą prawdopodobnie konieczność wyważenia proporcji między liczbą galerii krajowych i zagranicznych. Tym niemniej przewodniczący targów przyznał, że galerie z Hiszpanii, po raz kolejny, osiągnęły najlepsze efekty finansowe a obecność Brazylii i benefis z transakcji zostały ocenione bardzo pozytywnie. Zapowiedziano również, że honorowym gościem targów 2009 będą Indie.
ARCO to targi sztuki, których najlepszym klientem pozostają nadal instytucje oficjalne. Muzeum Reina Sofia wydało 1.169.000 euro na zakup 19 prac. Fundacja Pedro Barrie de la Maza zainwestowała pół miliona euro, MUSAC muzeum z Kastylii, ponad 300.000, Fundacja ARCO 250.000 euro, centrum sztuki z Galicji 230.000. Niezwykle interesująca mogłaby być odpowiedź na często zadawane pytanie : co by było gdyby instytucje przestały kupować ? Oficjalne dane mówią, że poziom zakupów zrealizowany przez kolekcjonerów prywatnych nie odbiegł w tym roku od poziomu poprzednich edycji.
Podejmując próbę oceny tegorocznych targów ARCO, oceny zawsze subiektywnej, nie należy zapominać, że poza wszystkim jest to impreza komercyjna i element efektów ekonomicznych pozostaje czynnikiem bardzo ważnym. Pomijając aspekt finansowy, tegoroczne spotkanie na ARCO pozostawiło bardzo dobre wrażenie. Składa się na nie zmysłowość i bogactwo sztuki brazylijskiej, narzucająca się obecność prac wideoartystów, propozycje twórców młodych, bogactwo technik, wszechobecne fotografie i rzeźby, i nowy teren wystawowy który ułatwił poruszanie się w labiryncie 295 galerii i 3500 artystów.
Powrót
Polacy na ARCO
Mirosław Bałka |
Prace Michała Budnego (Leszno, 1976), Adama Adacha (Nowy Dwór Mazowiecki, 1962), Agnieszki Kalinowskiej (Warszawa, 1971) eksponowane były w austriackiej galerii Nacht St. Stephan Rosemarie Schwarzwalder. Artur Żmijewski (Warszawa, 1966) w szwajcarskiej galerii Peter Kilchmann. Rafał Bujowski (Wadowice, 1974), Sławomir Elsner (Wodzisław Śląski, 1976) mieszkający w Berlinie i Robert Kuśmirowski (Łódż, 1973) reprezentowani byli w niemieckiej galerii Rudiger Schottle.
Robert Kuśmirowski |
Większość z nich to artyści bardzo młodzi ale z dużym już bagażem doświadczeń, nagród i międzynarodowych wystaw. Ich obecność na międzynarodowym rynku sztuki jest wyraźnie widoczna , uprawiają malarstwo, rzeźbę, fotografię, wideoinstalacje, film
Polski zespół FUNDAMENTAL RESEARCH LAB zdobywcą nagrody Idea Arte 2.0 Vocento.
Wawrzyniec Tokarski |
Nagroda Hiszpańskiego Związku Krytyków Sztuki
Brytyjski rzeźbiarz Anthony Caro (New Malden, 1924) otrzymał nagrodę Hiszpańskiego Związku Krytyków Sztuki dla najlepszego międzynarodowego artysty biorącego udział w ARCO8. W ciągu długich lat kariery Caro stworzył ponad dwa i pół tysiąca prac. Tę samą nagrodę, ale dla twórcy hiszpańskiego przyznano Eugenio Ampudia (1958), wideoartysty który od końca lat 80 poszukuje wzajemnego oddziaływania na siebie osób, przedmiotów i zjawisk czyniąc widza współtwórcą przemiany konceptu sztuki i artysty. Za najlepszą galerię Związek Krytyków uznał salę Miguel Marcos z Barcelony doceniając poziom wystawionych prac i jakość przedstawionego programu.
PODSUMOWANIE
Rafał Bujnowski |
ARCO to targi sztuki, których najlepszym klientem pozostają nadal instytucje oficjalne. Muzeum Reina Sofia wydało 1.169.000 euro na zakup 19 prac. Fundacja Pedro Barrie de la Maza zainwestowała pół miliona euro, MUSAC muzeum z Kastylii, ponad 300.000, Fundacja ARCO 250.000 euro, centrum sztuki z Galicji 230.000. Niezwykle interesująca mogłaby być odpowiedź na często zadawane pytanie : co by było gdyby instytucje przestały kupować ? Oficjalne dane mówią, że poziom zakupów zrealizowany przez kolekcjonerów prywatnych nie odbiegł w tym roku od poziomu poprzednich edycji.
Podejmując próbę oceny tegorocznych targów ARCO, oceny zawsze subiektywnej, nie należy zapominać, że poza wszystkim jest to impreza komercyjna i element efektów ekonomicznych pozostaje czynnikiem bardzo ważnym. Pomijając aspekt finansowy, tegoroczne spotkanie na ARCO pozostawiło bardzo dobre wrażenie. Składa się na nie zmysłowość i bogactwo sztuki brazylijskiej, narzucająca się obecność prac wideoartystów, propozycje twórców młodych, bogactwo technik, wszechobecne fotografie i rzeźby, i nowy teren wystawowy który ułatwił poruszanie się w labiryncie 295 galerii i 3500 artystów.
Powrót