Anna Żurkowska - Martwa natura. Pastele - Galeria Abakus
Anna Żurkowska, artystka specjalizująca się w malarstwie pastelowym, na kolejnej wystawie prezentuje kompozycje w tej trudnej technice. Martwa natura nie po raz pierwszy skopiła zainteresowanie autorki, tym razem jednak jej prace zdominowała tematyka kwiatowa.
Temat ten ma długa tradycję w historii malarstwa, aby wspomnieć chociażby XVII-wieczne martwe natury kwiatowe mistrzów holenderskich. Kwiat przez swoją ulotność i nietrwałość symbolizował przemijanie, a poszczególne gatunki miały odniesienia także sakralne, sygnalizując tematykę maryjną, chrystologiczną czy pasyjną. W twórczości Żurkowskiej symbolika nie jest istotna, temat jest ujęty wprost, bez próby przedstawiania zawoalowanych treści. Z jej kompozycji bije sama witalność i żywiołowość, jaką odkrywa w świecie roślinnym, a przybliża ją widzom poprzez umiejętne stosowanie intensywnej kolorystyki, zestrajanej jednak w subtelne zestawy barw o gorących odcieniach.
Głównym atutem kompozycji artystki są przejścia tonalne, świadczące zarówno o warsztatowej biegłości w operowaniu pastelem, jaki i o prawdziwej wrażliwości kolorystycznej. Można przyjąć, że temat w jej obrazach stanowi pretekst, stad też być może wybór kwiatów, jako głównych bohaterów kolejnej wystawy - pretekst dający możliwość w zasadzie nieograniczonego operowania kolorem w całej jego bujności. Także sposób pracy pastelem, choć w pewnym stopniu narzucony przez technikę, świadczy także o dużym temperamencie i ekspresyjnym podejściu do samej materii malarskiej. Jej prace pokazują także silne wyczucie walorów dekoracyjnych kompozycji, i choć wypełniają cała powierzchnię kadru to nie tłoczą się w chaotycznym zestawieniu, a poddane są świadomym rygorom kompozycyjnym.
Powrót
Temat ten ma długa tradycję w historii malarstwa, aby wspomnieć chociażby XVII-wieczne martwe natury kwiatowe mistrzów holenderskich. Kwiat przez swoją ulotność i nietrwałość symbolizował przemijanie, a poszczególne gatunki miały odniesienia także sakralne, sygnalizując tematykę maryjną, chrystologiczną czy pasyjną. W twórczości Żurkowskiej symbolika nie jest istotna, temat jest ujęty wprost, bez próby przedstawiania zawoalowanych treści. Z jej kompozycji bije sama witalność i żywiołowość, jaką odkrywa w świecie roślinnym, a przybliża ją widzom poprzez umiejętne stosowanie intensywnej kolorystyki, zestrajanej jednak w subtelne zestawy barw o gorących odcieniach.
Głównym atutem kompozycji artystki są przejścia tonalne, świadczące zarówno o warsztatowej biegłości w operowaniu pastelem, jaki i o prawdziwej wrażliwości kolorystycznej. Można przyjąć, że temat w jej obrazach stanowi pretekst, stad też być może wybór kwiatów, jako głównych bohaterów kolejnej wystawy - pretekst dający możliwość w zasadzie nieograniczonego operowania kolorem w całej jego bujności. Także sposób pracy pastelem, choć w pewnym stopniu narzucony przez technikę, świadczy także o dużym temperamencie i ekspresyjnym podejściu do samej materii malarskiej. Jej prace pokazują także silne wyczucie walorów dekoracyjnych kompozycji, i choć wypełniają cała powierzchnię kadru to nie tłoczą się w chaotycznym zestawieniu, a poddane są świadomym rygorom kompozycyjnym.
Powrót