Andrzej Zwierzchowski - DIE BELEBENDE - malarstwo




W Galerii Klimy Bocheńskiej można oglądać wystawę Andrzeja Zwierzchowskiego. Ten artysta jest świetlistą postacią w polskim panteonie współczesnych malarzy. Otoczony uwagą właściwie od chwili ukończenia studiów, maluje. To jest właśnie istotne, że maluje, a nie szuka patentów, które spodobawszy się, zapewniłyby mu uznanie. Owo uznanie zdobył, ale dzięki bezkompromisowej, aktywnej postawie twórczej, opartej na idei żywego poszukiwania nowych, akuratnych możliwości wyrazu w obrębie sztuki malarskiej.
Cykl prezentowany u Klimy zawiera pejzaże materii i „portrety” rzeźb niemieckich z lat czterdziestych XXw. 
Charakterystyczne są, przede wszystkim, dwa aspekty tych obrazów:
wewnętrzne napięcie, jakiś brak wygody w szaro - czerwonych, masywnych formach i szczególny sposób budowania struktury przestrzennej obrazu. Jest to wyjątkowo ważne w pejzażach. Profesor Wiesław Juszczak pisze: „Zwierzchowski w większości swych prac, pokazuje – obok znakomitego operowania kolorem i żywości materii malarskiej – tę swoją umiejętność kreowania przestrzeni, zawsze ‘trzymającej się’ powierzchni obrazu, nigdy nie rozbijającej jego bezwzględnie zwartej i pewnej płaszczyzny.”
 
Do pewnego stopnia wyabstrachowane elementy pejzażu zdają się układać w szczególny sposób zniekształcenia widzenia poprzez zmianę perspektywy. Choć formy są proste, ich układ staje się bardzo wymowny, wręcz odpychający i widz znajduje się w realnej sytuacji miejsca, w którym nie chce przebywać, które budzi jego niepokój. Jest to bardzo ciekawy efekt, w pewien sposób iluzjonistyczny, emocjonalny, który zdaje się wynikać a doskonałego wyliczenia artystycznego. 
Portrety rzeźb z okresu nazizmu w Niemczech zawierają kwintesencję złowrogiej siły, podsycanej fanatyzmem. Posągowa cielesność, również ponura, posępna i złowróżbna istnieje na intrygującej granicy martwoty. Właśnie ta nieprzeniknioność, związek z katastrofą wywiera silny wpływ na oglądającego.
Bardzo interesujące malarstwo, które wymaga pewnego intelektualnego zrozumienia, jest dwubiegunowe. Wywołuje pewne wewnętrzne poczucie kryzysu wraz z jednoczesnym pobudzeniem. 
Podczas wernisażu odbył się koncert Forma Kwadrofoniczna Instrumentalno – Dźwiękowa – Wymiary (Patryk Zakrocki, Wojtek Marzec).
  
 
 
 
 
 

      
 Wybrane prace:
 

   
     
 
 

 
  
 
 Nota biograficzna:

        
 
ZWIERZCHOWSKI Andrzej - Urodził się w 1954 r w Warszawie. Studia w warszawskiej ASP, dyplom w pracowni prof. Jacka Sienickiego.Uprawia malarstwo abstrakcyjne skupione na problemie przestrzeni, światła i metafizycznych odniesień. W 1998 r miał indywidualną wystawę swojej twórczości w warszawskiej Zachęcie.
Prowadzi pracownię malarstwa i rysunku na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Warszawie. 

    
Wystawa czynna do 14 maja 2004
  

  
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl           



Galeria prac


Powrót