Andrzej Wróblewski - Przekształcenia (1956 - 1957)
Od 4 czerwca w Państwowej Galerii w Sopocie można oglądać wystawę p.t. „Przekształcenia. Andrzej Wróblewski 1956-57”. Wystawa obejmuje ostatnie dwa lata twórczości Andrzeja Wróblewskiego, jest prezentacją słabo dotychczas znanej, rzadko eksponowanej, zamkniętej i fascynującej całości, jaką stanowią jego prace „poodwilżowe”. Składa się z kilkunastu prac olejnych z tego okresu, zaliczanych do najważniejszych dzieł artysty (powstają wówczas m.in. obrazy z cyklu „Ukrzesłowienia”, różne warianty „Szofera”, „Matki", „Kolejka trwa", „Zakochani", „Kobieta"), także z gwaszy i rysunków oraz z niezwykłego cyklu czarno-białych monotypii z 1957 r.
Według Mieczysława Porębskiego - gwasze i monotypie z lat 1956-57 są świadectwem ewolucji, konfrontacji z wcześniejszymi doświadczeniami, „mówią także i przede wszystkim o wyzwalającej się strukturze wyobraźni twórczej”.
O pracach tych mówiła również podczas otwarcia Joanna Kordjak – kurator wystawy: „Analizując cykl monotypii warto zwrócić uwagę na ich filozoficzno-poetycki rodowód. Artysta zmienił swój stosunek do odbiorcy. Nie dawał w nich bezpośredniego obrazu świata, nie pokazywał go wprost, lecz tworzył wizję – jego obraz przefiltrowany przez poetycką wrażliwość. (...)
Tytuł wystawy zaczerpnięty z tytułu jednej z monotypii oddaje charakter tej twórczości: obejmuje zarówno zachodzące w niej przemiany formalne – dążenie do syntezy, do formuły surrealno-abstrakcyjnego symbolu, rodzaju emblematu, jak też i tematykę – wątkiem często tu powracającym jest przemiana, transformacja postaci (np. w
kamień, krzesło czy roślinę)”.
Ekspozycję tworzą prace z Muzeów Narodowych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, z Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeów Okręgowych w Toruniu, Bydgoszczy, Muzeum Lubuskiego w Gorzowie Wielkopolskim, Muzeum Lubelskiego w Lublinie oraz ze zbiorów prywatnych.
Prezentacja została zorganizowana we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie. Towarzyszy jej katalog z tekstami krytycznymi i licznymi ilustracjami.
Patronat medialny: www.artinfo.pl, Radio Plus, Wirtualny Sopot
Wybrane prace:
Człowiek – abstrakcja, 1956
gwasz, 42 x 29,5
Człowiek kamienny, 1956 gwasz, 41,9 x 29,5
Głowa czerwono-niebieska 1956, gwasz, 42 x 29,2
Głowa zielona 1957
gwasz, tusz, 29,7 x 42
Góry niebieskie, 1957
gwasz, 29,4 x 42
Hiroszima, 1957
monotypia, 41,2 x 29,7
Jeździec, 1956
gwasz, 29,6 x 42,1
Kaleka, 1956
gwasz, tusz, 29,5 x 41,7
Kobieta - narobek, 1957
gwasz, tusz, 41,8 x 29,7
Nagrobek kamienny, 1956
gwasz, akwarela, 42 x 29,5
Zampano V, 1956
gwasz, 42 x 29,4
Portret organiczny, 1957
olej, płótno, 70 x 40
Nota biograficzna:
Andrzej Wróblewski urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z
dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.
W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Urodził się w 1927 r. w Wilnie, był synem profesora prawa i artystki-grafika. W latach 1945 -1952 studiował malarstwo w ASP w Krakowie oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1946 brał udział w wystawach, od roku 1948 zajmował się także publicystyką, głównie z dziedziny sztuki. W latach 1950 - 54 pełnił funkcje asystenta w krakowskiej ASP w pracowniach m.in. prof. Radnickiego i prof. Rudzkiej-Cybisowej. Zmarł 23 marca 1957 na samotnej wycieczce w Tatrach.
W swoich pracach, posługując się oryginalnym, fascynującym językiem malarskim, w sposób niezwykle sugestywny wypowiedział tragiczne doświadczenia pokolenia dorastającego w okresie wojny i wkraczającego w dojrzałość w czasach stalinowskich. Uważany za prekursora nowej figuracji, współczesnego realizmu, także nowej ekspresji, należy do największych polskich malarzy XX w.
Ostatnio dodane relacje
19-07-2019
Wernisaż wystawy Krzysztofa Pająka KODY DNA
28-06-2019
Wernisaż wystwy fotografii poświęconych Korze
24-06-2019
Wystawa Konrada Jarodzkiego - Polowanie na węgorze
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl