Andrzej Lachowicz - Obserwacje i notacje
Artysta przemawiając na otwarciu wystawy przyznał, że jest ona próbą jego reaktywacji lub reanimacji. Oglądając jego prace trudno mówić o reanimacji twórczości, ponieważ wcale ona tego nie potrzebuje. Lachowicz w swoich pracach na nowo stawia pytania o sens życia, jego jakość. Wystawa to nie tylko fotografia i video, to także liczne teksty teoretyczne, jak: "Perswazja wizualna i mentalna" (1972r.), "Poziomy energetyczne sztuki" (1978r.), "Zwątpienie i nadzieja" (1986r.).
Kurator wystawy Marek Grygiel postawił sobie za zadanie niełatwą rzecz, ponieważ retrospektywa tak bogatej twórczości wymaga nie lada analizy i wyboru prac, które dałyby odbiorcy swoistą panoramę działań Lachowicza. Odnajdziemy na wystawie cykl "Cień" z 1968 roku, są to fotografie i krótkie metraże filmowe. Kolejne cykle jak: "Topologie", "Transgresje", "Energia luzu" i "Energia upadku", powstały, kiedy artysta przebywał w Danii. Są to fotografie tzw. seryjne, ponieważ zdjęcia tworzą całość jako układ seryjny, jest to próba uzyskania pewnej ciągłości, spójności. Lachowicz w swoich pracach chce uzyskać wrażenie symultaniczności, ruchu. Artysta, by uzyskać ten efekt, w fotografiach seryjnych, często ukazuje ten sam gest, stara się powtarzać te same czynności, by nadać fotografii wrażenie poruszenia. Wystawa obfituje w fotografie i film, ale oprócz głównego nurtu twórczości Andrzeja Lachowicza możemy spojrzeć na jego twórczość związaną z poezją, liryzmem. "Obserwacje i notacje" to także próba ukazania pewnych wydarzeń w życiu artysty z dokładnością dokumentu, w duchu reportażu. Działalność artystyczna Andrzeja Lachowicza przedstawiona w Centrum Sztuki Współczesnej tworzy interesującą retrospektywę. Jest to z jednej strony podsumowanie twórczości, a zarazem utrzymanie ciągłości tworzenia. Na wystawę Lachowicza możemy spojrzeć jako na zapowiedź nowych działań w zakresie fotografii, filmu a nawet malarstwa.
Powrót