Alicji Pochopień-Kuźniarz - Panoramy Warszawy

Wernisaż: 2008-05-08 18:00:00
Weduta to gatunek malarstwa cieszący się popularnością już od kilku wieków. Zwłasza weduty miast znanych, zabytkowych, często stołecznych. Szczególnym przypadkiem w ramach tego gatunku malarstwa jest panorama. Panorama miasta, jego krajobraz obserwowany ze znaczących, wyżej położonych punktów stanowi szczególną wartość, oraz troskę władz miejskich. Powinna być, i w większości miast jest, świadomie kształtowana, podegając ochronie, czasem wpisana jest wręcz do rejestru zabytków, jako coś wyjątkowego.

Ponorama Warszawy, zmieniająca się na przestrzeni wieków, zmieniająca się szczególnie w wyniku dramatycznej historii, wojen i wyburzeń, inspirowała artystów od renesansu po chwilę obecną. Nie tylko twórców, ale i miłośników ich sztuki. Do tego stopnia, że niedawno powstała idea stworzenia Muzeum Panoramy Warszawy, ktore prezntować będzie grafikę, mapy i malarstwo o tej tematyce. Koncepcja ma znaczną szansę na urzeczywistnienie, będąc dowodem na zainteresowanie tą tematyką.

Na długą listę piewców urody stołecznego grodu, wytrawnych wedutystów, a także twórców panoram wpisuje się Alicja Pochopień-Kuźniarz, prezentująca w warszawskiej Galerii Bellotto wystawę zatytuowaną "Panoramy", a zawierającą nie tylko takie prace, ale także liczne widoki Warszawy, zwłaszcza Starego Miasta.

Twórczość artystki jest w wyrazie tradycyjna, stawiająca główny nacisk na warsztat, który Alicja Pochopień-Kuźniarz opanowała do perfekcji. Jej panoramy posiłkują się tradycyjną sztuką malarską, naśladując wybitne przykłady malarstwa cechowego. Są jednak zapisem współczesnego widoku stołecznego miasta i dynamicznych zamian, jakie zachodzą w jego krajobrazie. We wnętrzu galerii swoją panoramiczną formą robią duże i bardzo dekoracyjne wrażenie. Wystawę uzupełniają inne prace o tematyce warszawskiej, w których artystka pokazuje się od strony ekspresyjnego temperamentu, operując rozwibrowaną kreską i budując konturem atrakcyjne wizulanie weduty. Do jednych z bardziej interesujących na wystawie prac należą te, tworzone wyłącznie poprzez zarys graficzny, pozbawiony koloru, a skontrastowany z naturalną barwą i fakturą surowego płótna, będącego podobraziem kompozycji. Te oszczędne w wyrazie prace dają najlepsze pojęcie o klimacie miasta i umiejętnościach artystki, wyrażonych w tak prosty sposób.



Powrót