Alexander Hamilton i Richard Ashrowan - Flora Celtica
Wernisaż: 2008-06-19 18:00:00
W czwartek, 19 czerwca, w Galerii Foksal odbył się wernisaż dwóch brytyjskich artystów średniego pokolenia: Alexandra Hamiltona i Richarda Ashrowana. Ich prace łączy idea odniesień kultury brytyjskiej (przede wszystkim terenów Szkocji) do tradycji celtyckiej.
Alexander Hamilton zaprezentował cyjanotypie (jedna z technik fotograficznych, w której naświetlaniu stykowemu przez diapozytyw, negatyw lub przezroczysty materiał z czarnym rysunkiem poddaje się papier nasycony związkami cyjanku i żelaza) przedstawiające roślinność północnej Szkocji. Pierwsza część tytułu wystawy „Blue Flora Celtica” odnosi się właśnie do prac artysty ukazujących florę wspomnianych terenów. Są to przede wszytskim różnych gatunków kwiaty, które Hamilton wyizolował z pierwotnego otoczenia i umieścił na papierze – całość posiada niebieskie zabarwienie, typowe dla cyjanotypowych obrazów. Prace artysty przypominają trochę zielnik, w którym każda roślina ma swoje miejsce na osobnej kartce i jest przedstwiona z werystyczną dokładnością.
Z kolei praca Richarda Ashrowana, na którą słada się dźwiękowy film wyświetlany symultanicznie z trzech projektorów, odnosi się do drugiej części tytułu wystawy „Fingals Cave” – czyli groty Fingalsa, bohatera licznych legend celtyckich, która znajduje się na wyspie Staffa . Miejsce to, naznaczone wieloma celtyckimi odniesieniami, było inspiracją dla licznej rzeszy artystów, m.in. Blake’a, Keatsa, Turnera oraz Mendelssohna (jego słynne arcydzieło „Symfonia Szkocka” powstała z inspiracji tymi krajobrazami). Ashrowan fascynację grotą i związanymi z nią odniesieniami do kultury celtyckiej, a także do tradycji artystycznej przenosi na projekcję filmową.
Kinloch Rannoch, śródtyuł nazwy wystawy, to szkocka miejscowość, ale także nazwa ta odwołuje nas do ważnego wydarzenia, które stało się inspiracją dla dalszych artystycznych poszukiwań Hamiltona. „Celtic (Kinloch Rannoch) Scottish Symphony” – to tytuł pracy Josepha Beuysa, którą młodszy artysta miał okazję poznać podczas współpracy z Beuysem przy wystawie "Strategy: get arts" w College of Art w Edynburgu. Ponadto podróże Beuysa po Szkocji wraz z jego zainteresowaniami mitologią celtycką stanowią dla dwóch brytyjskich artystów istotne źródło odniesień (Hamilton zasugerował Ashrowanowi, żeby podjął temat planowanej przez Beyusa wyprawy na wyspę Staffa i nakręcił tam film).
Wystawa w Galerii Foksal pełna jest odniesień artystycznych, kulturowych i mitologicznych, a oprócz tego stanowi dobrą okazję do poznania flory północnej Szkocji i niezwykłego „cudu natury” jakim jest Fingals Cave, oczami Hamiltona i Ashrowana.
Powrót
Alexander Hamilton zaprezentował cyjanotypie (jedna z technik fotograficznych, w której naświetlaniu stykowemu przez diapozytyw, negatyw lub przezroczysty materiał z czarnym rysunkiem poddaje się papier nasycony związkami cyjanku i żelaza) przedstawiające roślinność północnej Szkocji. Pierwsza część tytułu wystawy „Blue Flora Celtica” odnosi się właśnie do prac artysty ukazujących florę wspomnianych terenów. Są to przede wszytskim różnych gatunków kwiaty, które Hamilton wyizolował z pierwotnego otoczenia i umieścił na papierze – całość posiada niebieskie zabarwienie, typowe dla cyjanotypowych obrazów. Prace artysty przypominają trochę zielnik, w którym każda roślina ma swoje miejsce na osobnej kartce i jest przedstwiona z werystyczną dokładnością.
Z kolei praca Richarda Ashrowana, na którą słada się dźwiękowy film wyświetlany symultanicznie z trzech projektorów, odnosi się do drugiej części tytułu wystawy „Fingals Cave” – czyli groty Fingalsa, bohatera licznych legend celtyckich, która znajduje się na wyspie Staffa . Miejsce to, naznaczone wieloma celtyckimi odniesieniami, było inspiracją dla licznej rzeszy artystów, m.in. Blake’a, Keatsa, Turnera oraz Mendelssohna (jego słynne arcydzieło „Symfonia Szkocka” powstała z inspiracji tymi krajobrazami). Ashrowan fascynację grotą i związanymi z nią odniesieniami do kultury celtyckiej, a także do tradycji artystycznej przenosi na projekcję filmową.
Kinloch Rannoch, śródtyuł nazwy wystawy, to szkocka miejscowość, ale także nazwa ta odwołuje nas do ważnego wydarzenia, które stało się inspiracją dla dalszych artystycznych poszukiwań Hamiltona. „Celtic (Kinloch Rannoch) Scottish Symphony” – to tytuł pracy Josepha Beuysa, którą młodszy artysta miał okazję poznać podczas współpracy z Beuysem przy wystawie "Strategy: get arts" w College of Art w Edynburgu. Ponadto podróże Beuysa po Szkocji wraz z jego zainteresowaniami mitologią celtycką stanowią dla dwóch brytyjskich artystów istotne źródło odniesień (Hamilton zasugerował Ashrowanowi, żeby podjął temat planowanej przez Beyusa wyprawy na wyspę Staffa i nakręcił tam film).
Wystawa w Galerii Foksal pełna jest odniesień artystycznych, kulturowych i mitologicznych, a oprócz tego stanowi dobrą okazję do poznania flory północnej Szkocji i niezwykłego „cudu natury” jakim jest Fingals Cave, oczami Hamiltona i Ashrowana.
Powrót