Aleksander Janicki - instalacje multimedialne




W Bunkrze Sztuki oglądać można wystawę Aleksandra Janickiego zatytułowaną "Identity". Składają się na nią instalacje multimedialne i interaktywne. Jest ona swego rodzaju zwieńczeniem programu realizowanego na terenie Krakowa we współpracy z Jasperem Tilburym w ramach międzynarodowego projektu "Identity".

Wystawa to prace siedmiu artystów wybranych przez art-kuratora Aleksandra Janickiego do wspólnego projektu. Powstałe prace dotyczą problemu identyfikacji jednostki we wszechobecnej globalizacji, która nie omija też Polski. Ekspozycja ma spełniać rolę artystycznego opisu zjawiska. Jest jak labirynt, gra z widzem, w której najbardziej oczywiste rzeczy poddawane są w wątpliwość, wątpliwość do których już na wstępie lepiej się odnieść z rezerwą, ograniczonym zaufaniem i czujnością. To przewrotny projekt, dotykający zagadnienia tożsamości. 
Wystawa staje się jednocześnie impulsem do wielu przemyśleń, pokazuje jak kultura i środowisko, w którym człowiek się wychowuje, wpływa na kształtowanie jego osobowości na każdym etapie życia. 
Wiele prac ma charakter interaktywny, co pozwala widzowi „wciągnąć się” w projekt i chociaż przez chwilę żyć jego ideą. 
Zobaczyć możemy m.in. wielkoformatowe fotografie niemowląt, wykonane w manierze zdjęć reklamowych. Dzieci posiadają już wtedy „atrybuty” człowieka modnego: makijaż, tatuaż, kolczyk. Tak od najmłodszych lat wpisywani jesteśmy w określone role społeczne, płciowe i kulturowe. 
Mamy też film przedstawiający dzieci różnych kultur i ras, deklamujące fragment Inwokacji z Pana Tadeusza „Litwo, Ojczyzno moja” – tekst najczęściej uważany za najbardziej określający polską tożsamość narodową (pomijając sprawę jak bardzo ma się teraz Litwa do Polski), recytowany przez przedstawicieli różnych ras, skłania do refleksji. 
Inną ilustracją problemu tożsamości narodowej jest seria fotografii zatytułowana Nazista, a wykonana na planie filmu "Karol. Człowiek, który został papieżem", gdzie Janicki jako statysta wcielił się w rolę nazistowskiego oficera Boellera podczas przyjęcia wydawanego przez Hansa Franka na Wawelu. 
Jest też zegar, na którego cyferblacie obracają się wskazówki kilku stref czasowych jednocześnie. W rzeczywistości to ten sam moment, zwracamy więc uwagę na umowność pojęcia czasu. 
Jak dochodzi się do wniosku, wszystko jest umowne i wyrasta z określonego środowiska społecznego, geopolitycznego, ekonomicznego i kulturowego. Czy w takim razie coś takiego jak czysta tożsamość istnieje?

 
 

 Wybrane prace:
   
    


 



 

 
  
 Nota biograficzna: 

        

Aleksander Janicki - ur.1963. W latach 1984-1990 studiował na ASP w Krakowie. Grafik, fotografik, projektant, scenograf, twórca instalacji multimedialnych i wideo. Stworzył stowarzyszenie OUTart realizujące projekty w przestrzeni publicznej. Jest także współautorem projektu "Pomniki Nowej Huty" realizowanego na terenie Nowej Huty i SOClandu we współpracy z Fundacją Andrzeja Wajdy. Jego prace były pokazywane w ramach wielu wystaw indywidualnych indywidualnych kraju i za granicą.

Wystawy:
Re-produkcje I (Okna), akcja uliczna, współpraca: Galeria Zderzak, Kraków (1995), Re-produkcje III, akcja uliczna współpraca: Galeria Zderzak, Kraków (1995), Re-produkcje V(Oczy), Galeria Zderzak, Kraków (1995), Re-produkcje VI-Żywioły I(Ogień),Teatr Bückleina, Kraków (1996), Re-produkcje IX- Pojekcje I, Galeria Zderzak, Kraków (1997), Re-produkcje X-VISITOR, (akcja niezależna, własność Galerii Zderzak, Kraków), Kassel-Münster-Wenecja (Niemcy-Włochy), VISITOR, Art Forum Berlin (Niemcy), Galeria Zderzak, Kraków, Mała Galeria ZPAF, Warszawa (1997), Re-produkcje VISITOR, (prezentacja indywidualna z Galerią Zderzak), Art Frakfurt (Niemcy) (1998), Re-produkcje XII-Projekcje II, Lilla Weneda (1998),Transmisje – Pierwsza Wystawa Symultaniczna, CSiTJ Manghha, Galeria Zderzak, Galeria Starmach Kraków, ARCO Madryt (Hiszpania), Art Forum Sztokholm (Szwecja) (1999), Silver Box, Galeria Zderzak, Kraków (1999), Nie wypadaj bez sensu, Galeria Zewnętrzna AMS (billboard), Re-produkcje (Visitor, Projekcje), Erfurter Kunstverein (Niemcy) (2000/2001), Czesław Miłosz, autentyczny autograf wykonany przez Janickiego-fetysz, UMK (2000), Hiroszige, instalcja interaktywna, CSiTJ Manghha, Kraków (2002), Memento, akcja uliczna, tereny dawnego getta w Krakowie. Brał również udział w kilkunastu wysta-wach zbiorowych, m.in.: Fort Sztuki, Kraków (1996), Fort Szuki-projekcje, Kraków (1998), International Festival of Free Arts, „Soln-zevorot”, St. Petersburg (Rosja) (1999), Międzynarodowy Festiwal Sztuki Ulicy, Warszawa (2000), Junge Kunst von Krakau, Frankfurt nad Odrą (Niemcy), Galeria Prowincjonalna, Słubice (2000),Visual art simple life.Video and media art from Poland, Oldenburg (Niem-cy) (2000), Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów WRO 01, Kraków, Wrocław (2001), Monument, Walzer, Wahrsagen?, projekt w przestrzeni publicznej, Karlsplatz, Wiedeń (Austria) (2002), Press-fiction, Mała Galeria ZPAF, Warszawa (2002), Festival Audio Art , instalacje interaktywne w przestrzeni publicznej, Kraków (2002), Aichi – instalacja Echo, Japonia, Projekcja symultaniczna Japan – Zachęta 2005, Jest współautorem projektu Pawilonu Polskiego w Aichi w Japonii zrealizowanego na Expo 2005 (Projekt Roku 2005 – SARP ).


Wystawa czynna do 5 lutego 2006
________________________________
Tekst: Jolanta Gumula
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót