Agata Bogacka - Ja krwawię! - wystawa malarstwa




25 kwietnia w Galerii 2 Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskiego otwarto wystawę malarstwa Agaty Bogackiej pod dramatycznym tytułem "Ja krwawię!"

Kurator wystawy Stach Szabłowski w słowie wstępnym do wystawy pisze o autorce i jej dziele: 
" Agata Bogacka jest absolwentką warszawskiej ASP i jedną z najbardziej błyskotliwych nowych postaci na scenie młodej sztuki w Polsce. Współpracuje z Galerią Raster oraz Centrum Sztuki Współczesnej. (…) Agata Bogacka łączy syntetyczną, plakatową, wystylizowaną formę z wciągającymi, inteligentnymi narracjami. Przygotowując obraz wykonuje najpierw sesje fotograficzne, według wcześniej opracowanego scenariusza. Modelami są osoby bliskie autorce: znajomi, przyjaciele, ludzie, z którymi jest na różne sposoby związana emocjonalnie. Następnie artystka wybiera zdjęcie, które najlepiej oddaje jej wcześniejszą koncepcję i redukuje przedstawienie do niezbędnego minimum: postaci, oraz jednego-dwóch najważniejszych przedmiotów, które ją określają. Na podstawie tak spreparowanych wizerunków powstają obrazy, na których bohaterowie oraz ich atrybuty pojawiają się w uproszczonej formie, obrysowani wyraźnym konturem, zawsze na neutralnym tle - malarstwo staje się bliskie znakom graficznym, ideogramom.

Malarstwo Agaty Bogackiej jest swego rodzaju emocjonalnym dziennikiem artystki - jej egzystencjalnym autoportretem. Bohaterką większości obrazów jest młoda kobieta, porte-parole autorki. Agata przedstawia ją w sieci skomplikowanych, emocjonalnych, towarzyskich i erotycznych relacji z innymi. Kluczowym pojęciem określającym te relacje jest powierzchowność, którą artystka utożsamia z egzystencjalnie pojętą samotnością - niemożnością nawiązania prawdziwego, głębokiego kontaktu z ludźmi, brakiem zrozumienia, zamknięciem w niemal autystycznym, nieprzekazywalnym świecie własnych uczuć i emocji.
  
 

 
Tytuł wystawy - Ja krwawię! - to również tytuł dwóch kluczowych obrazów prezentowanych w CSW. To autoportrety, na których po twarzy i nogach artystki cieknie czerwona ciecz. Tytuł wskazuje, że to krew, ale nie jest to do końca pewne, ponieważ postać z obrazu trzyma w ręku karton soku porzeczkowego. Krew może więc okazać się sokiem, a całe przedstawienie ironiczną prowokacją - jednak niezależnie od tego, jak jest naprawdę, deklaracja Ja krwawię! to deklaracja życia: "krwawię, a więc jestem, żyję i czuję" "



 
Dziennik Agaty Bogackiej pozbawiony literalnego opisu, operuje rysunkiem, obrazem. Jest to zapis na tyle sugestywny, że wchodząc w przestrzeń wypełnioną obrazami artystki, mamy wrażenie profanowania intymności bohaterki tej opowieści, naruszenia świętego prawa prywatności. Menstrualne krwawienie, oddawanie moczu, chwila, po zbliżeniu fizycznym, nagość postaci, egocentryczne skupienie nad własnym odbiciem w lustrze. Dosłowny odbiór pokazanych sytuacji nakazywałby dyskretne usunięcie się. Tak należałoby postąpić, uświadamiając sobie, że niechcący weszliśmy w czyjś bardzo osobisty, prywatny świat. Rzecz w tym jednak, że do wejścia w ten świat jesteśmy zaproszeni. 
Agata Bogacka używa malarskiego pędzla do pisania. Obraz zastępuje tu słowo. Każdy z prezentowanych obrazów to rozdział o kondycji człowieka, skazanego na samotność, czującego miałkość i powierzchowność relacji z innymi ludźmi. Obrazy układają się w opowieść i traktat egzystencjalny.
W czasie, w którym żyjemy, na nic nie ma czasu. Na czytanie także. Dziennik malarski Agaty Bogackiej mówi nam o życiu portretowanej bohaterki nie mniej, niż poważne dzieło porządnej literatury. Mówi nawet więcej, bo nie wszystko da się opisać, tę resztę trzeba przeżyć, zrozumieć przez czucie i własne doświadczenia. 

  
 Wybrane prace prezentowane na wystawie:
 

    
       
 
       
 
     

  
 
 Nota biograficzna:

  
 
Agata Bogacka 
- Studia na warszawskiej ASP. Dyplom w 2002 roku. Współpracuje z galeriami Raster i Karowa oraz z CSW. W ciągu roku od czasu dyplomu zdążyła wziąć udział w kilku ważnych wystawach (m.in. "Rzeczywiście, młodzi są realistami" w CSW, "Blok.Osiedle.Mieszkanie" w Galerii Działań/Raster, "Obraz roku" w Królikarni, Międzynarodowe Biennale Plakatu), oraz przyciągnąć uwagę środowiska artystycznego i mediów. Malarstwo Agaty Bogackiej jest wyestetyzowane, syntetyczne i atrakcyjne wizualnie. Artystka łączy plakatową, wystylizowaną formę z wciągającymi,nteligentnymi narracjami.

    
Wystawa czynna do 8 czerwca 2003
 
   
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl 
  



Galeria prac


Powrót