7. Międzynarodowe Triennale Garfiki - Kolor w grafice. Edycja cyfrowa

W piątek 21 września rozpoczęło się w Galerii Sztuki Wozownia 7. Międzynarodowe Triennale Grafiki Kolor w grafice – edycja cyfrowa. Ekspozycja złożona z około 140 prac wypełnia wszystkie sale galeryjne. Dzieła ukazują różne sposoby użycia technik cyfrowych we współczesnej grafice światowej. To naprawdę warto zobaczyć!

„W tym roku mija równe trzydzieści lat od wcielenia w życie pomysłu by toruńską prezentację współczesnej grafiki artystycznej podporządkować problematyce obecnego w niej koloru. Wybór ten nie był przypadkowy, nawiązywał bowiem do niezwykle żywej wówczas dyskusji o specyfice języka graficznego medium. Uwarunkowany warsztatem kolor był w niej jedną z głównych wartości znaczących jego odmienność od malarstwa czy też rysunku. Z dzisiejszej perspektywy trafność wyboru tematyki zorganizowanej w 1982 roku krajowej wystawy nie budzi żadnych wątpliwości. Potwierdzeniem tego są choćby kolejne jej edycje oraz stały wzrost znaczenia w środowisku grafików i krytyków, który w 1994 roku spowodował przekształcenie imprezy w Międzynarodowe Triennale Grafiki „Kolor w Grafice”.  Czasy się jednak zmieniają, w ciągu ostatnich lat zmieniła się też perspektywa widzenia graficznego medium. Dziś kolor, choć nadal ważny, nie stanowi już tak frapującego technologicznego czy też teoretycznego zagadnienia. Przyczynił się do tego głównie rozwój technik cyfrowych trywializując obecność barwy w grafice. Aspekt warsztatowy zepchnięty został na margines, choć paradoksalnie nadal jest ważnym czynnikiem sankcjonującym obecność koloru w grafice. Wobec tych wszystkich zmian aktualne pytanie o kolor powinno być jedynie pomocniczym w stosunku do innych, próbujących określić stan i rzeczywistość współczesnej grafiki artystycznej.
Obecna, siódma już edycja toruńskiej międzynarodowej imprezy stara się właśnie sprostać nowym realiom. Dedykowanie jej w całości grafice cyfrowej przesuwa spektrum zainteresowania na asymilację w obszarze graficznego medium najnowszych technologii kodowania i obróbki obrazu. Co istotne, proste ograniczenie wyboru pozwoliło uwypuklić problemy nurtujące obecnie grafikę, a zderzenie cyfry z kolorem pozwoliło spojrzeć z nieco innej perspektywy na relacje między tradycyjnymi formami technik graficznych i digitalnymi kreacjami.  Odświeżona w ten sposób formuła paradoksalnie pokazuje, że kolor w sztuce graficznej nadal ma znaczenie strategiczne, choć już nie tak eksponowane. Pod tym względem aktualna edycja zyskuje rangę wyjątkową. Stanowi swoiste podsumowanie trzydziestolecia zmian, jakie przeobraziły  gruntownie medium.”

Sebastian Dudzik, Cyfra i kolor – fragment tekstu z katalogu wystawy

Galeria prac


Powrót