Najstarszą, najbardziej prestiżową i najbardziej znaną na świecie imprezę poświęconą plakatowi zainaugurowano w sobotę 5 czerwca w Muzeum Plakatu w Wilanowie. Program Biennale to nie tylko pokaz prac dopuszczonych do Konkursu. Wielka ilość imprez towarzyszących, konkursów, pokazów i spotkań czyni z tegorocznego święta plakatu prawdziwy festiwal.
Na XIX Biennale zgłoszono 2298 plakatów 762 artystów z 47 krajów. Komisja zakwalifikowała na wystawę konkursową 454 plakaty 278 twórców z 33 krajów.
Najliczniej wystąpili artyści polscy, w sile 77 artystów. Na drugim miejscu znalazła się 41 osobowa reprezentacja Japonii, na trzecim miejscu znalazła się reprezentacja Niemiec - 23 artystów. Tylko pojedynczy artyści reprezentowali takie kraje, jak: Belgię, Bułgarię, Chorwację, Estonię, Grecję, Hiszpanię, Malezję, Słowenię.
Uroczyste otwarcie Biennale skupiło kilkuset gości. Byli też artyści, którzy przyjechali dosłownie z całego świata. Niektórym, jak na przykład artystce z Ameryki Południowej, zabrało to prawie trzy dni. Licznie stawili się wybitni polscy twórcy, profesorowie i wykładowcy uczelni artystycznych oraz najmłodsze pokolenie artystów.
Konkurs rozgrywany jest obecnie w 4 kategoriach: plakaty ideowe - dopuszczono 92 prace, plakaty promujące kulturę -
dopuszczono 281 plakatów, plakaty reklamowe - 28 prac i debiuty - 53 plakaty. Debiuty wprowadzono do konkursu na XVIII Biennale.
Powyższe zestawienie mówi całkiem wyraźnie o polach kreacji plakatu. Zdecydowana przewaga plakatu o tematyce kulturalnej świadczy o jego żywotności w obrębie i obiegu informacji o wydarzeniach świata kultury i sztuki. Duża ilość prac poświęcona jest programom teatralnym, liczne są odniesienia do filmu i imprez artystycznych.
Plakaty reklamowe są w zdecydowanym odwrocie. O sile regresu świadczy też fakt nie przyznania w tej kategorii żadnej nagrody. Brak zleceń. Zamówienia idą do TV, czasopism, internetu oraz firm obsługujących bilboardy.
W kategorii plakatów ideowych oczywiście na pierwszym miejscu wystąpienia przeciwko
wojnie. Makabryczne i porażające są plakaty mówiące o tragedii żydowsko-palestyńskiej. Zagrożenie naturalnego środowiska, wszelkiego rodzaju przemoc, alienacja i odhumanizowanie.
_____________________________
Międzynarodowe Jury XIX Biennale w składzie: Philippe Apeloig /Francja/, Maciej Buszewicz /Polska/, Dorota Folga-Januszewska /Polska/, Daniela Haufe /Niemcy?, Anabella Salem - przewodnicząca jury - /Argentyna/ przyznało następujące nagrody:
W kategorii plakatów ideowych:
Złoty Medal
otrzymał Norikazu Kita z Japonii za pracę p.t. "Ciężar"
( plakat nr. 169)
W kategorii plakatów promujących kulturę:
Złoty Medal
otrzymał Vladimir Chaika z Rosji za pracę pt.
" Majakowski: Przedwczoraj. Wczoraj. Dziś (3)"
(plakat nr. 54)
W kategorii plakatów reklamowych Jury nie przyznało nagród. ________________________________________________________
W kategorii debiuty:
Złoty Debiut
otrzymał Franz Scholz z Niemiec za pracę pt. " Tutaj zaczyna się ocean"
Wyróżnienie Honorowe
otrzymała Teresa Bredlerova z Czechy za pracę pt. "Kocham wojnę na wiosnę"
Nagrodę Specjalną - Icograda Excellence Award
otrzymał Saed Meshki z Iranu za pracę pt.
"Patologia przetrwania współczesnego kina irańskiego"
(plakat nr. 232)
Nagrodę Honorową ASP imieniem Józefa Mroszczaka otrzymał Erich Brechbühl z Szwajcarii za pracę pt.
"Theatersport"
(plakat nr. 45)
W konkursie na plakat poświęcony myśli Witolda Gombrowicza zwyciężył plakat Ryszarda Kajzera do cytatu z "Dziennika" "..Cechą literatury jest ostrość"
Tegoroczne Biennale jest poprawne politycznie - dla tych z prawa i z lewa też. Nie ma w dopuszczonych do konkursu pracach bezpośrednich transformacji i zapożyczeń symboli chrześcijańskich /inne wyznania zostawia się w spokoju/. Awantura sprzed dwóch lat i żenujące usunięcie z wystawy dwóch nagrodzonych prac, zrobiło swoje. Mamy za to wyobrażenie prezydenta Busha juniora jako złoczyńcy. /plakat nr 366/ Jego wizerunek na tle skrzyżowanych piszczeli i korsarskiej czarnej bandery jest autorstwa amerykańskiego artysty, więc tu też wszystko jest w porządku.
Wszechobecne w reklamie sprzedawanie prawie wszystkiego z dodatkiem seksu, w plakatach konkursowych także znalazło swoje odbicie. Seks pomaga sprzedać lody, samochód i proszek do prania. Najcieńsze aluzje
publiczność wyłapuje błyskawicznie, czemu by więc nie skorzystać z tak nośnego środka w plakacie? Tak w refleksji nad tym zjawiskiem, jak i przez bezpośrednie zastosowanie.
Plakat broni się przed swoim śmiertelnym wrogiem bilboardem także i swoim rozmiarem. Już całkiem duża liczba plakatów ma imponujące rozmiary. We wstępie do
katalogu wzajemnymi relacjami pomiędzy plakatem a bilboardem zajmuje się Szymon Bojko "...To nowe quasi-profesjonalne medium, zaśmiecające środowisko w skali macro, czeka na nowe,
alternatywne rozwiązania. Siłą ekonomicznych argumentów i rynkowej konkurencji, bilboard przepędził plakat z pejzażu miejskiego, podciął jego materialną egzystencję. Natomiast przegrał z kretesem z jego poprzednikiem, produktem autorskim (...) Plakat nie
zszedł z areny. Używając terminologii sportowej zmienił klasyfikację, znalazł się w elitarnych konkurencjach, przenosząc się do innej dyscypliny o wyższym statucie. Nastąpiła jego nobilitacja na równi z dziełem sztuki, dzięki przywiązaniu do trwałych, sprawdzonych wartości i oryginalnym rozwiązaniom właściwym epoce Nowych Technologii. Na słupach ogłoszeniowych gości rzadko, za to nie przestaje być postrzegany przez kolekcjonerów, galerie, publiczność, domy aukcyjne, jako druk artystyczny". Dodać tylko można, że rynek sztuki plakatu rozwija się bardzo szybko, poświęca się tej dziedzinie twórczości odrębne aukcje w renomowanych domach
aukcyjnych na świecie. Rzadki, dobry plakat jest wciąż jeszcze w zasięgu finansowych możliwości
statystycznego obywatela.
Prezentowane na wystawie plakaty wykonane są w dziesiątkach technik graficznych i
poligraficznych. Zwraca uwagę nawiązywanie do plakatu sprzed dziesięcioleci. Artyści nadal cenią skrót myślowy, aluzję,
skojarzenie, dowcip. Tak długo, jak obecne będzie w plakacie, poza artystyczną biegłością warsztatu, także intelektualne przesłanie, o przyszłości plakatu można mówić z
optymizmem.
Ogromną pracę związaną z przygotowaniem Biennale wykonało Biuro Biennale w składzie: Ferdynand B. Ruszczyc - Dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie, Maria Kurpik - Kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie, Magdalena Ciesielska - Sekretarz Generalny MBP, Katarzyna Matul - Prezes Fundacji Plakat Polski, Stanisław Wieczorek - Członek Zarządu Fundacji Plakat Polski, Wiktor Jędrzejec - Prodziekan Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Wystawy nie będziemy polecać, to nie jest kwestia wyboru i wolnej woli, tylko konieczności. Po prostu trzeba ją zobaczyć. Bardzo przydatne jest zaopatrzenie się w katalog, tradycyjnie bardzo
dobrze wydany jako, że samo oglądanie prac na miejscu jest niezwykle męczące. Warto jeszcze raz w spokoju domowego zacisza przyjrzeć się plakatom. Bardzo mała powierzchnia wystawiennicza zmusza organizatorów dosłownie do tapetowania plakatami każdego wolnego miejsca. Po pewnym czasie oglądania takiego natłoku prac powstają problemy z odróżnieniem tła od figury.
Jednocześnie poniżej przedstawiamy program imprez towarzyszących
Biennale.
Program imprez towarzyszących 19 MBP, Warszawa 2004
MOTIVA 2004: Motywy zwierzęce w plakacie japońskim Wybór 83 plakatów z kolekcji własnej Muzeum Narodowego w Poznaniu,
uzupełnionej 16 reklamami papieru firmy "Takeo" autorstwa Kazumasa
Nagai.
Kurator: Anna Grabowska
Muzeum Sztuk Użytkowych, Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu, Góra Przemysława
tel. +48 61/ 85 68 023, e-mail: plakat@mnp.art.pl
Wystawa od 22 lutego do 30 kwietnia 2004
RYSZARD KAJZER Plakat, rysunek
Muzyka – Dieter Doležel Galeria Sztuki Współczesnej we Włocławku
ul.Miedziana 2/4, 87-800 Włocławek
tel/fax +48-54/ 411-21-20, 411-21-21, e-mail: galerwic@wp.pl
Wystawa od 4 do 27 czerwca 2004
PERSONA 2003 - Istvan Orosz, Węgry Trzecia edycja monograficznych pokazów wybitnych światowych plakacistów
Galeria Sztuki "Wozownia", Toruń
tel. +48 056/ 62 26 339, fax: +48 56/ 62 10 929, e-mail: wozownia@wp.pl
Kurator: Zdzisław Schubert
Wystawa od 15 czerwca do 11 lipca 2004
Monika Patyczek - plakat wiodący
laureatka nagrody w ramach Konkursu
na Plakat XIX MBP 2004
Gnieźnieńskie Spotkania z Plakatem. Spotkanie 6: Dania. Muzeum Początków Państwa Polskiego, Gniezno
tel./fax +48 61/ 426-46-41, e-mail mppp@home.pl
Kurator: Anna Grabowska
Wystawa czynna od 22 października 2004 do 27 lutego 2005
Michel Bouvet (Francja) - plakaty. Laureat Nagrody MNP im. Jana Lenicy na 18 MBP w Warszawie w 2002 r.
wystawa monograficzna jednego z najwybitniejszych współczesnych plakacistów francuskich
Muzeum Narodowe w Poznaniu, Nowy Gmach Galerii Malarstwa i Rzeźby
al. Marcinkowskiego 9, 61-745 Poznań
tel. +48 61/ 85 68 023, e-mail: plakat@mnp.art.pl
Wystawa czynna od 10 kwietnia do 15 maja 2005
Kurator: Irena Przymus
POKOLENIE
Galeria Arboretum, Muzeum Narodowe w Warszawie, al.Jerozolimskie 3
Wystawa czynna od 11 maja do 28 czerwca 2004
Bartosz Tymosiewicz - plakat wystawy
___________________________
Biuro Międzynarodowego Biennale Plakatu ul. St.Kostki Potockiego 10/16, 02-958 Warszawa
tel/fax: 858 2437, 842 48 48, 842 26 06
e-mail: biennale@mnw.art.pl
Sekretarz Generalny Biennale: Magdalena Ciesielska
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl