Słuchając opowieści wielu znanych europejskich marszandów na temat ich kolekcji współczesnych dzieł sztuki, często jako zaczątek ich tworzenia przytaczane są słowa o odwiedzinach pracowni studentów na wyższych uczelniach artystycznych. Większość renomowanych takich właśnie europejskich uczelni posiada również swoje własne galerie, w których prezentowane są bądź to dzieła uznanych już mistrzów, bądź rokujących duże nadzieje studentów. Jako przykład przytoczyć można działającą nieporównywalnie lepiej od wielu polskich muzeów galerię Royal Academy of Arts w Londynie, gdzie eksponowane dzieła są świetnie zorganizowanymi, na wysokim poziomie stojącymi wystawami. Do sytuacji takiej jeszcze nam daleko, niektóre działania zaczynają ją jednak przypominać. Przy rodzimych ASP powstają galerie. Jedna z nich – funkcjonująca przy krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, przedstawia właśnie dzieła 13 malarzy – młodych wykładowców Wydziału Malarstwa ASP.
Z komentarza Andrzeja Bednarczyka – dziekana Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie:
„Pozycja młodych malarzy w życiu artystycznym będących jednocześnie nauczycielami na ASP, jest ze wszech miar szczególna. Młodość twórców zwykło się łączyć z przyjmowaniem postawy intensywnych poszukiwań, nowych horyzontów sztuki, z przekraczaniem ustalonych i uświęconych obyczajem granic jej tożsamości, czy wręcz zaprzeczeniu dotychczasowym kanonom. Samo łączenie młodego wieku z wymogiem dźwigania społecznego obowiązku przekształcania świata jest ideą wątpliwej proweniencji, acz pozostaje faktem symptomatycznym dla dróg kultury XXI w.
Z drugiej strony, Akademia i jej członkowie, postrzegana jest jako z natury swojej związana z tradycją, z niegdysiejszymi modusami pracy twórczej. Niemożliwym jest bowiem nauczanie awangardy z tego mianowicie powodu, iż obwarowana nazywalnym, a więc możliwa do przekazania adeptom sztuki, obwarowana stelażem intelektualnym, przestaje być w istocie swojej awangardą Niejednokrotnie napotkać możemy poglądy śmiało głoszone, jakoby akademickie uwikłanie w tradycję było trucizną zdolną otumanić najczulszego z twórców., odrywając go od życiodajnej aktualności świata. I chociaż bywa to prawdą, stanowisko takie przemienione w zasadę, zdaje się być niemożliwym do logicznie spójnej obrony.
Prezentowane na wystawie prace artystów łączy to właśnie zakotwiczenie w szeroko pojętej tradycji. Można by powiedzieć, że tworzą oni patrząc w teraźniejszość, czując na plecach „gorący oddech historii”. Znamienną jest różnorodność ich sposobów wyzywania tradycji na pojedynek, metod pracy, przyjmowanych formuł artykulacyjnych. Mniemam, iż fakty te dają wystarczające świadectwo o tym, że szacowna, 180-letnia ASP w Krakowie wciąż jest miejscem ścierania się postaw artystycznych i ożywionego sporu o sens i prawdę sztuki”.
Artyści biorący udział w wystawie:
Witold Stelmachniewicz, Grzegorz Wnęk, Marta Brincken-Czech, Rafał Borcz,
Edyta Sobieraj, Piotr Korzeniowski, Jakub Najbart, Mirosław Sikorski,
Bogusław Bachorczyk, Wojciech Kubiak, Bogdan Klechowski, Kinga Nowak,
Krzysztof Koncewicz.
Wszyscy są asystentami na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie.
Wybrane prace:
Edyta
Sobieraj
Rafał
Borcz
Marta
Brincken-Czech
Krzysztof
Koncewicz
Bogdan
Klechowski
Wojciech
Kubiak
Bogusław
Bachorski
Jakub
Najbart
Piotr
Korzeniowski
Kinga
Nowak
Mirosław
Sikorski
Grzegorz
Wnęk
Wystawa czynna do 23 marca 2005
Tekst i zdjęcia: Jolanta Gumula
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl