1 Aukcja Dizajnu - Wystawa przedaukcyjna
Wernisaż: 2009-09-03 17:00:00
Można zadać sobie pytanie, w jakim celu organizuje się aukcje dizajnu, skoro są to przedmioty użytkowe dostępne w internecie, czy po prostu w sklepie. Na to pytanie próbuje odpowiedzieć kuratorka 1 Aukcji Dizajnu D. A. Rempex Marika Kuźmicz.
Organizatorka broni swojej wystawy i aukcji odwołując się do historii projektowania i wzornictwa. Dlatego też, na wystawie poprzedzającej aukcję, możemy zobaczyć obiekty przedstawione chronologicznie od lat 30-tych XX wieku do współczesności. Marice Kuźmicz chodziło głównie o pokazanie zagranicznego kontekstu w stosunku do historii polskiego projektowania. Kuratorka zaznacza, że prezentowane obiekty młodego dizajnu nie weszły do produkcji masowej. Mówimy na przykład o Bufie Moniki Elikowskiej - Opali, młodej projektantce, która ograniczyła produkcję mebla do pięciu egzemplarzy. Czy o Tremie Marka Ałaszewskiego. Jego stojące lustro jest jednostkowe, zostało zrobione w jednym egzemplarzu.
Na wystawie nie zabrakło krzesła z Wytwórni Konrada Jarnuszkiewicza. Jest to siedzisko ze sklejki i stali chromowej - przykład projektowania z 1931 roku. W zderzeniu z ciężkimi biurkami z lat 30-tych XX w stylu Art Déco, mamy zestawienie komiksowej Szafki na CD Roberta Listwana, czy znanych lamp misiów (Klein&Leidig dla Elmara Floetotto, komplet trzech lamp Lumibar).
W wielości siedzisk, oświetlenia i porcelany, można wybrać ciekawe okazy. Fotel Romana Modzelewskiego z włókna szklanego i żywicy epoksydowej, to piękny przykład organicznej formy, charakterystycznej w latach 50 - tych i 60- tych XX wieku. Kolejnym, wartym odnotowania meblem, jest fotel (z serii meble-obiekty) Pawła Grunerta ze stali kwasoodpornej i wikliny. Pracą z pogranicza sztuki i dizajnu jest Stół z pamięcią Agnieszki Lasoty. Egzemplarz tego mebla jest interesującą koncepcją instalacji video w połączeniu z elementami drewnianego stołu, który przybrał rolę zamkniętego w szkle eksponatu. Ciekawym obiektem jest także lampa Camera Obscura projektu Jeremiego Nagrabeckiego. Żarówka świeci wewnątrz blaszanej skrzynki-abażuru, a przez otwory w blasze, odwrócony obraz żarówki rzucony jest na każdy z czterech ekranów lampy.
Wystawa pokazuje nurty projektowania na przestrzeni kilku dekad. Są obiekty, którymi możemy się zachwycić, ale także takie, które były nietrafionymi pomysłami swoich twórców.
Ekspozycja jest interesującą propozycją przedstawienia dizajnu w ogóle. Wszyscy czekają na pierwszą aukcję, która zweryfikuje rzeczywistość i da nam ogląd na to, czy jesteśmy przygotowani na docenienie dizajnu od strony kolekcjonerskiej.
Zobacz katalog 1 Aukcji Dizajnu>>
Powrót
Organizatorka broni swojej wystawy i aukcji odwołując się do historii projektowania i wzornictwa. Dlatego też, na wystawie poprzedzającej aukcję, możemy zobaczyć obiekty przedstawione chronologicznie od lat 30-tych XX wieku do współczesności. Marice Kuźmicz chodziło głównie o pokazanie zagranicznego kontekstu w stosunku do historii polskiego projektowania. Kuratorka zaznacza, że prezentowane obiekty młodego dizajnu nie weszły do produkcji masowej. Mówimy na przykład o Bufie Moniki Elikowskiej - Opali, młodej projektantce, która ograniczyła produkcję mebla do pięciu egzemplarzy. Czy o Tremie Marka Ałaszewskiego. Jego stojące lustro jest jednostkowe, zostało zrobione w jednym egzemplarzu.
Na wystawie nie zabrakło krzesła z Wytwórni Konrada Jarnuszkiewicza. Jest to siedzisko ze sklejki i stali chromowej - przykład projektowania z 1931 roku. W zderzeniu z ciężkimi biurkami z lat 30-tych XX w stylu Art Déco, mamy zestawienie komiksowej Szafki na CD Roberta Listwana, czy znanych lamp misiów (Klein&Leidig dla Elmara Floetotto, komplet trzech lamp Lumibar).
W wielości siedzisk, oświetlenia i porcelany, można wybrać ciekawe okazy. Fotel Romana Modzelewskiego z włókna szklanego i żywicy epoksydowej, to piękny przykład organicznej formy, charakterystycznej w latach 50 - tych i 60- tych XX wieku. Kolejnym, wartym odnotowania meblem, jest fotel (z serii meble-obiekty) Pawła Grunerta ze stali kwasoodpornej i wikliny. Pracą z pogranicza sztuki i dizajnu jest Stół z pamięcią Agnieszki Lasoty. Egzemplarz tego mebla jest interesującą koncepcją instalacji video w połączeniu z elementami drewnianego stołu, który przybrał rolę zamkniętego w szkle eksponatu. Ciekawym obiektem jest także lampa Camera Obscura projektu Jeremiego Nagrabeckiego. Żarówka świeci wewnątrz blaszanej skrzynki-abażuru, a przez otwory w blasze, odwrócony obraz żarówki rzucony jest na każdy z czterech ekranów lampy.
Wystawa pokazuje nurty projektowania na przestrzeni kilku dekad. Są obiekty, którymi możemy się zachwycić, ale także takie, które były nietrafionymi pomysłami swoich twórców.
Ekspozycja jest interesującą propozycją przedstawienia dizajnu w ogóle. Wszyscy czekają na pierwszą aukcję, która zweryfikuje rzeczywistość i da nam ogląd na to, czy jesteśmy przygotowani na docenienie dizajnu od strony kolekcjonerskiej.
Zobacz katalog 1 Aukcji Dizajnu>>
Powrót