Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WALISZEWSKI Zygmunt | Napoleon pod piramidami, ok. 1923 r.

Zygmunt WALISZEWSKI (1897-1936)

Napoleon pod piramidami, ok. 1923 r.

akwarela, gwasz/papier, 57 x 78 cm

LITERATURA:
- Porównaj: Zygmunt Waliszewski, Przejście wojsk Napoleona przez Górę św. Bernarda (według obrazu Carla Verneta), ok. 1923, akwarela/papier, 45 x 60, nie sygn., kolekcja prywatna, Kraków
- Porównaj: Zygmunt Waliszewski 1897 - 1936, Hanna Bartnicka-Górska, Anna Prugar-Myślik, katalog wystawy monograficznej w Muzeum Narodowym w Warszawie, Warszawa 1999, s. 183

Na początku lat 20. Waliszewski przebywał w Krakowie. W tym czasie rozpoczął edukację artystyczną na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz nawiązał liczne znajomości artystyczne, wpisując się tym samym w nurt awangardy polskiej. Zaprzyjaźniony z Józefem Jaremą i Tytusem Czyżewskim tworzył projekty scenografii i kostiumów teatralnych z grupą futurystów, zdobił ściany ulubionego miejsca spotkań - kawiarni Gałka Muszkatołowa. W tym czasie zaczął również tworzyć coraz więcej prac obejmujących tematyką sztukę ludową oraz sceny historyczne. Około roku 1922-23 powstały wykonane w technice akwareli na papierze sceny przedstawiające Napoleona, inspirowane malarstwem francuskim. Praca "Przejście wojsk Napoleona przez Górę Świętego Bernarda", mająca swój pierwowzór w obrazie Carla Verneta, jest swoistą wariacją, przemieniającą kompozycję odznaczającą się przesadnie wzniosłą dramaturgią w groteskowe przedstawienie pełne żywych barw, przerysowanych gestów i absurdalnych strojów, jak frak Napoleona. Prezentowana w katalogu akwarela "Napoleon pod Piramidami" namalowana jest w podobnym duchu. Inspiracją dla niej wydaje się obraz Antoine`a-Jeana Grosa "Bitwa pod piramidami". Powtórzona została statyczna sylwetka Napoleona siedzącego na koniu w centrum kompozycji na tle piramid oraz rozgrywające się po bokach kompozycji dynamiczne sceny bitwy. Waliszewski, mimo iż przywódcę rewolucji francuskiej darzył sympatią i szacunkiem, przedstawił go tu ponownie w sposób groteskowy. Ilustratorski, szkicowy charakter pracy, żywa, wesoła kolorystyka są kolejnymi przykładami groteskowej parafrazy XIX-wiecznego malarstwa francuskiego. Lekkość przedstawienia, wirtuozeria w użyciu koloru oraz odważne pociągnięcia pędzla wymagają szczególnej wprawy i umiejętności. Opisywana praca jest przykładem niezwykłego talentu oraz pracy, którą artysta wkładał w doskonalenie swojego warsztatu artystycznego.
Dzieciństwo spędził w Gruzji, w Tyflisie (obecnie Tbilisi), gdzie rozpoczął naukę rysunku i malarstwa pod kierunkiem Nikołaja Sklifasowskiego. W okresie I wojny światowej walczył w szeregach armii rosyjskiej. Kilkakrotnie odwiedzał Moskwę, gdzie poznał sztukę z kręgu Mir Isskustwa i wielkie kolekcje malarstwa francuskiego Siergieja Szczukina i Iwana Morozowa. Związał się z grupą futurystów, przyswajając sobie normy sztuki awangardowej. Pod koniec 1920 roku wyjechał do Polski drogą morską przez Turcję i Grecję; w 1921 roku osiedlił się w Krakowie. W latach 1921-24 odbył studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Wojciecha Weissa i Józefa Pankiewicza. W 1924 roku wyjechał do Paryża w gronie członków Komitetu Paryskiego, by pod kierunkiem Pankiewicza kontynuować studia malarskie. Uczestniczył w pierwszej wystawie kapistów w paryskiej Galerie Zak (1930) i w pokazie w Galerie Moos w Genewie (1931). W 1931 powrócił do kraju; mieszkał w Warszawie, Krzeszowicach i Krakowie. Prezentował swe prace w Warszawie, w Polskim Klubie Artystycznym i na Salonach Instytutu Propagandy Sztuki - w latach 1930, 1931, 1933, 1936). Swoje malarstwo eksponował także w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, we Lwowie, Poznaniu i Łodzi. W latach 1935-36 wykonał dekorację plafonu w Kurzej Stopce na Wawelu. Zajmował się scenografią, projektował plakaty, rysował ilustracje książkowe, karykatury i groteskowe scenki. Namalował wiele widoków Warszawy i Krakowa; pociągała go sztuka portretowa, fascynowały akty. W przeciwieństwie do innych kapistów nie obawiał się opisowości rysunku i literackiej narracyjności w malarstwie. Komponował fantastyczne sceny inspirowane przedstawieniami komedii dell`arte, opracowywał w wielu wariantach motyw Don Kichota. Drobnymi, urywanymi pociągnięciami pędzla malował płaskie, dekoracyjne, wibrujące czystymi barwami kompozycje, w których syntetycznie ujęte postacie i przedmioty dookreślał kontur.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WALISZEWSKI Zygmunt
Mając zaledwie 10 lat uczęszczał do Szkoły Rysunku i Malarstwa w Tyflisie, gdzie uczył się pod kierunkiem N.Sklifasowskiego i B.Fogla. W latach 1921-1924 kontynuował naukę w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u W.Weissa i J.Pankiewicza. W 1924 wraz z grupą 11 studentów, tworzących tzw. Komitet Paryski, wyjechał na dalszą naukę do Paryża, gdzie prof. Pankiewicz zorganizował filię krakowskiej uczelni. Malował portrety, pejzaże, martwe natury i kompozycje figuralne. Ponadto projektował plakaty, tworzył karykatury i scenki humorystyczne. Bardzo częstym tematem jego prac były portrety modelek.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl