gwasz na papierze, 22 x 29 cm (w świetle p-p) sygnowany p.d.: "Kraków/ ZW 922"
Z ekspertyzy Hanny Bartnickiej-Górskiej Autorem pracy jest niewątpliwie Zygmunt Waliszewski. Należała do zespołu prac malarskich i rysunkowych artysty zachowanych w spuści¼nie po Kazimierzu Miterze. Obaj zaprzyja¼nieni malarze zmarli nagle, prawie równocześnie, w 1936 r. i kolekcja Mitery aż do 1992 pozostawała w zapomnieniu (zob. H. Bartnicka-Górska, Wczesny Waliszewski odnaleziony, "Art & Business", 1993, nr 1-2, s. 52-54). Kolekcja Mitery, około 40 pozycji, poważnie uzupełniła niewielką ilość znanych uprzednio prac Waliszewskiego z okresu jego studiów w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (lata 1921-24). Są one bliskie jego młodzieńczej twórczości w Gruzji (1907-1921), kiedy to zetknął się z awangardą rosyjskich futurystów. Corrida-akwarela, żartobliwa interpretacja walki byków - gotowy pomysł rzucony na papier pewnymi uderzeniami pędzla bez szkicu ołówkiem - to typowa dla artysty malarska groteska. Owalna arena, zdobiona górą szeregiem widzów (w formie szlaczka!), a poniżej, wokół torreadora z olbrzymią, czerwoną muletą, krążą czarne byki rzucające błękitne cienie. Być może jest to pomysł dekoracji. Waliszewski podejmował się wówczas prac dekoracyjnych, niezachowanych, znanych tylko ze wzmianek. Znajdująca się na rewersie Corrida, szkic ołówkowy z postacią nagiej kobiety po prawej stronie, przedstawia już krwawą walkę byków i ludzi. Ta fantazyjna humoreska, podobna jest do obrazków jakie Waliszewski malował dla dzieci.
WALISZEWSKI Zygmunt
Mając zaledwie 10 lat uczęszczał do Szkoły Rysunku i Malarstwa w Tyflisie, gdzie uczył się pod kierunkiem N.Sklifasowskiego i B.Fogla. W latach 1921-1924 kontynuował naukę w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u W.Weissa i J.Pankiewicza. W 1924 wraz z grupą 11 studentów, tworzących tzw. Komitet Paryski, wyjechał na dalszą naukę do Paryża, gdzie prof. Pankiewicz zorganizował filię krakowskiej uczelni. Malował portrety, pejzaże, martwe natury i kompozycje figuralne. Ponadto projektował plakaty, tworzył karykatury i scenki humorystyczne. Bardzo częstym tematem jego prac były portrety modelek.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl