olej/deska, 29 x 42 cm sygnowany i datowany l.d.: 'Sidorowicz 1878' na odwrociu maszynopis z opinią dra Kazimierza Buczkowskiego oraz numery i ledwo widoczne pieczęcie
POCHODZENIE: - dom aukcyjny Rempex, luty 2002 - dom aukcyjny Agra-Art, marzec 2014 - kolekcja prywatna, Warszawa
Pejzaż autorstwa Zygmunta Sidorowicza przykuwa uwagę głębią spojrzenia i wrażliwością w odczuwaniu polskiego krajobrazu. Przed widzem rozpościera się niewielkich rozmiarów, acz rozległa rzeczywistość. „Ręcznikowy” format obrazu umożliwił szersze widzenie owego wycinka natury, który tworzy szeroka połać nieba, będąca najbardziej dynamicznym obszarem pracy oraz monotonna, malowana zgaszonymi zieleniami równina przedzielona brunatną drogą. W oddali widoczne są pozbawione liści drzewa, most, zabudowania oraz samotna przechadzająca się postać. Tym, co przyciąga uwagę, jest niewątpliwie gra świateł rozgrywająca się w przestrzeni nieba: błękity, beże, ciepłe szarości, akcenty jasnego różu oraz perłowo-złota barwa chmur, przypominająca kruszone listki złota. Przedstawienie nieba, na którym królują constable'owskie chmury, ujawnia talent Sidorowicza do kreowaniu nastroju. Sidorowicz, tworzący zaledwie do 35 roku życia, namalował prezentowany pejzaż w Monachium bądź w Wiedniu, do którego przeprowadził się w 1878 roku. W obliczu tęsknoty za ojczyzną i za rodzinnym Lwowem powracał do utrwalonego w pamięci ojczystego krajobrazu. Malarze tworzący z dala od domu pielęgnowali takie wspomnienia – przywozili ze sobą studia natury, a czasem powracali do własnych wspomnień, rozbudzonych doświadczeniem piękna „obcej” natury. Pejzaż Sidorowicza ujmuje tę tęsknotę, a przede wszystkim zachwyt codziennością polskiej wsi, będącej spokojną i bezpieczną przestrzenią żyjącą miarowym rytmem pór roku. Warto zauważyć, że malarstwo Sidorowicza ujawnia wpływy stimmungowego malarstwa Eduarda Schleicha oraz Barbizończyków. Malarz nie mógł uczestniczyć w I Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Monachium w 1869 roku, jednakże prezentowane na niej prace rzuciły wyzwanie tradycyjnie pojmowanemu malarstwu, zaogniając dyskusję stronnictwa realistów i grupy romantyczno-klasycystycznej (choć późniejszy nurt pojmowany był coraz częściej jako archaiczny). Obok dzieł reprezentujących malarstwo tradycyjne wisiały obrazy malarzy należących do Szkoły Barbizończyków: Courbeta, Corota, Milleta. Dyskusja obejmowała jednak znacznie więcej niż nowy sposób obrazowania, dotyczyła bowiem stosunku do codzienności uznawanej jeszcze za niegodny malarstwa temat. Dodatkowym bodźcem dla środowiska polskiego w Monachium była postać Maksymiliana Gierymskiego, romantyzującego realisty, którego nowatorska twórczość pejzażowa „łamała” ogólnie przyjętą hierarchię tematów malarskich. Po śmierci malarza i na rok po przybyciu Sidorowicza do Monachium rozgorzała dyskusja o roli malarstwa, która niewątpliwie wpłynęła na rozwój twórczości pejzażowej w kręgach monachijskich.
Po ukończeniu studiów na Politechnice Lwowskiej w latach 1864-7 przebywał na stypendium w Wiedniu, gdzie studiował na Akademii Sztuk Pięknych. W 1867 roku powrócił do Lwowa i zorganizował wystawę swoich prac. W 1873 r. wyjechał do Monachium, gdzie miał wspólną pracownię z Aleksandrem Kotsisem i Walerym Brochockim. Związany był z kręgiem malarzy skupionych wokół Józefa Brandta. Malował głównie nastrojowe pejzaże oraz sceny rodzajowe i portrety.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
SIDOROWICZ Zygmunt
Ukończył politechniczne studia we Lwowie po czym, dzięki uzyskanemu stypendium, wyjechał do Wiednia, gdzie w latach 1864 - 1867 studiował w Akademii Sztuk Pięknych.Po powrocie do Lwowa urządził w 1867 r. wystawę swych prac. W 1873 r. wyjechał do Monachium, gdzie obracał się w kręgu malarzy związanych z J. Brandtem. Miał wspólną pracownię z A. Kotsisem i W. Brochockim.Malował sceny rodzajowe, portrety, a przede wszystkim rozległe pejzaże wrażliwie oddające nastrój zapadającego zmierzchu lub wczesnego ranka.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl