Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BRACHMAŃSKI Zygmunt | Pływak, około 1976 r.

Zygmunt BRACHMAŃSKI (1936r. )

Pływak, około 1976 r.

drewno, wys.: 120 cm, wymiary podstawy: 65 x 36 cm
WYSTAWIANY:
Ogólnopolska wystawa "Sport w sztuce", Katowice 1976 r. (rzeźba zdobyła II nagrodę na tej wystawie)

"Zygmunt Brachmański, choć czasem maluje, malarzem nie chciał zostać. Nie porwała go płaska materia płótna naciągniętego na blejtram. Musiał dłonie zatopić w materii poddającej się ciepłu dłoni, by móc palcami bądź rylcem nadać jej kształt. Kiedy jako młody chłopak wszedł po raz pierwszy do pracowni rzeźbiarskiej prof. Konarzewskiego w Rydułtowach, miał wrażenie że znalazł się w świątyni, znalazł tam świat, którego szukał, na który czekał. Coś co wydawało mu się nierealne, ziściło się. Ale świątynia nie oznaczała dla Brachmańskiego pokory, posłuszeństwa, a raczej działała inspirująco i wyzwalająco. (...) Z czasem przyszła fascynacja twórczością Augusta Rodina - jak się mawia, ojca rzeźby współczesnej, pojmowanej zgoła inaczej niż w dobie renesansu. Do rzeźby - bryły - zaczęło napływać światło, forma podkreślona fakturą. Dzieło stało się otwarte na interpretację. Brachmański w rzeźbie zobaczył kolor, którym przy pomocy światła operował Rodin. O kolorze w rzeźbie mówi: - Rzeźba to kolor. W rzeźbie światło jest kolorem. Ja go szukam w rzeźbie. To jest nastrój. Rzeźba to jest klimat. Stąd tak urzekł mnie Rodin - nie ma u niego formy rzeźbiarsko wypracowanej. Rodin jest kolorystą, a rzeźba w przestrzeni zaczyna żyć. To się nie mieści w kategoriach reguł rzeźbiarskich, akademickich. Światło to kolor. Zdawać by się mogło, że skoro w rzeźbie poszukuje koloru, to powinien znajdować go malarstwie. Ale: - Dużo rysuję, bo to konstrukcja bliższa rzeźbie, a malarstwo to spekulacja kolorem. (...) [w pracowni artysty] Obok postaci tych konkretnych, rozpoznawalnych, jedne obok drugich stoją postaci smukłych kobiet - to piękne, smukłe ciała, ale bez twarzy lub z głowami opuszczonymi, nierozpoznawalne, albo omotane jakby morską pianą, wyszukanym ukwieceniem - to rzeźby bardzo intymne, osobiste. Są kwintesencja tego, co Brachmańskiego w rzeźbie, w dziele jako takim, interesuje najbardziej. - Nie chodzi mi o portret, ale o działanie wnętrza osoby. W portretach szukam podobieństwa. W rzeźbach to są moje zawidzenia. Nie wiem jak to powiedzieć, ale pewne rzeczy się wyczuwa, po prostu widzi. Wtedy biorę się do realizacji. Nie narzucam gliny i próbuję, co z tego wyjdzie. Ja to widzę. Wiem, jak rzeźba ma wyglądać. Dopiero wtedy mogę się brać do realizacji. Wystarczy się rozejrzeć i zobaczyć duszę artysty i duszę postaci, które obsiadły pracownię. Odnieść można wrażenie, że mogą pozostać tu na zawsze. Wcale nie potrzebują wychodzić poza te ściany. Doskonale się tu czują, zwłaszcza, kiedy przez połaci okien wkrada się balansujące po ich korpusach, głowach, nogach, ramionach, słońce, rysując je jakby na nowo, poruszając strunę życia." (Wiesława Konopelska, Zawidzenia Brachmańskiego, Śląsk 11/2010)

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BRACHMAŃSKI Zygmunt
Studia w ASP w Krakowie na Wydziale Rzeżby ukończył dyplomem w 1959r. Zajmuje się rzeźbą i medalierstwem. Brał udział w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach, m.in.: w Niemczech, Czechach, Słowacji, na Węgrzech, we Francji, Kanadzie, we Włoszech, Rumunii i Portugalii oraz Wspólnocie Niepodległych Państw. Jego prace znajduj a się w zbiorach wielu polskich muzeów i galerii oraz w prywatnych kolekcjach krajowych i zagranicznych.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68   tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
 

Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.


Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl