Litografia ręcznie kolorowana gwaszem na planszy 50 x 39,5 cm, sygnowana na kamieniu u dołu, pośrodku "Z. Stryjeńska" oraz na odwrocie "Copyright by C. Szwedzicki 1939". Plansza nr 30.
- Polish Peasants Costumes. With Introduction and Notes by Dr. Thadee Seweryn Curator of Etnographical Museum in Cracow, Nice (France) 1939. Published by C. Szwedzicki. Teka, 51 x 41 cm, karty 50 x 39,5 cm. Obrazek naklejony na okładce - malowany szablonem (w niektórych egzemplarzach drukowany). Nakład 400 egz. "Wydana w 1939 roku Polish Peasants Costumes to ostatnia z ważnych tek graficznych Zofii Stryjeńskiej i jednocześnie najobszerniejsze jej dzieło w tej dziedzinie. [?]. Jako artystka zajmująca się sztuką książki mogła znać, przynajmniej od czasu studiów w Monachium, poświęcone modzie współczesnej czasopisma ilustrowane w technice szablonu (pochoir) [?]. W Polsce, gdzie preferowano litografię, ten pracochłonny sposób wykonywania ilustracji, polegający na kolorowaniu całego nakładu przez wyspecjalizowanych malarzy, nie przyjął się. Stryjeńska, poszukując zawsze oprawy wydawniczej jak najbardziej wysublimowanej, wybrała właśnie pochoir jako formę wydania swojej największej objętościowo teki. [?]. Nie przez przypadek teka ta została wydana przez Szwedzickiego - doświadczonego wydawcę działającego w Nicei. Zasłynął on głównie cieszącymi się dużą popularnością, wydawanymi w latach 1929-1952 sześcioma tekami poświęconymi Indianom amerykańskim, zawierającymi plansze z ilustracjami w technice szablonu. Teka Stryjeńskiej nawiązuje do nich graficznym rozwiązaniem okładki: z ilustracją [szablon] wklejoną na jednolitym kolorystycznie tle". [Światosław Lenartowicz, kat. wystawy Stryjeńskiej, MN, Kraków 2008, s. 265]. 6 plansz litograficznych (z 20-tu):
Studiowała w monachijskiej ASP. Debiutowała w 1912 roku cyklem kartonów „Polskie bajdy” - odnosząc wielki sukces. Dzięki małżeństwu z Karolem Stryjeńskim znalazła się w centrum życia artystycznego. Malowała głównie temperą, gwaszem i akwarelą. Brała udział w licznych wystawach TPSP. Ogromną popularnością cieszyła się praca artystki - panneaux z przedstawieniami miesięcy - na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925 roku, gdzie została nagrodzona Grand Prix. Stryjeńska projektowała również scenografię i kostiumy teatralne oraz zajmowała się wzornictwem przemysłowym. Niesłychanie popularna w okresie dwudziestolecia międzywojennego, cieszyła się uznaniem zarówno krytyki, jak i publiczności. Twórczość jej charakteryzuje zamiłowanie do rodzimego folkloru, historii i muzyki.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl